W tych organizacjach jest praca etatowa
Ponad 900 ofert pracy w fundacjach, stowarzyszeniach czy organizacjach pozarządowych zostało opublikowanych z początkiem września w największych polskich serwisach rekrutacyjnych
28.09.2010 | aktual.: 28.09.2010 13:19
Ponad 900 ofert pracy w fundacjach, stowarzyszeniach czy organizacjach pozarządowych zostało opublikowanych z początkiem września w największych polskich serwisach rekrutacyjnych i portalach tematycznych.
Są przeznaczone nie tylko dla wolontariuszy czy stażystów. Poszukuje się także tłumaczy, specjalistów od szkoleń, ekspertów oraz konsultantów w dziedzinie biznesu, informatyków pracowników działów rekrutacji, koordynatorów czy sekretarek.
We wrześniu na rynku pracy organizacje pozarządowe poszukują głównie chętnych do pracy w charakterze fundraiserów - osób, których zadaniem jest przede wszystkim pozyskiwanie funduszy. Najwięcej spośród ponad 50 ofert opublikowanych w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl pochodzi z Warszawy i województwa mazowieckiego oraz z Dolnego Śląska i Małopolski. Najmniej takich ofert jest z województw: podkarpackiego, podlaskiego i zachodniopomorskiego.
- Większość pracowników jest zatrudniona w organizacjach pozarządowych na umowę o zlecenie. Fundraiser może liczyć na średnie zarobki w granicach od 1 500 do 3 000 zł. brutto. Choć zdarzają się przypadki, kiedy w zależności od liczby zebranych deklaracji zarobki sięgają nawet 5 000 zł brutto. Kandydaci muszą się jednak liczyć ze sporą konkurencją. O każde miejsce starają się średnio 52 osoby. Zajęcia tego typu są podejmowane głównie przez ludzi młodych, dla których współpraca z organizacją pozarządową jest urozmaiceniem, wyzwaniem czy nawet okazją do zdobycia nowych doświadczeń. Zawsze też stanowi wartościowy wpis w CV podczas poszukiwania pracy – mówi Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny infoPraca.pl.
Organizacje zatrudniające fundraiserów bardziej niż formalne wykształcenie cenią sobie osobowość, umiejętność argumentacji i budowania relacji z ludźmi oraz otwartość na kontakty. Większość z nich takie umiejętności zdobywa w praktyce, podpatrując bardziej doświadczonych kolegów. Cechy, które mogą w znacznym stopniu pomóc fundraiserowi to otwartość, kreatywność i pozytywne nastawienia do życia i ludzi.
- Dla nas ważne jest także zaangażowanie, bo jest to niezbędne by móc przekonać kogoś do wspierania dotacji na rzecz organizacji – wyjaśnia Katarzyna Guzek z Greenpeace.
Często spotykamy się z sytuacją, w której osoby dołączające do nas jako studenci (w domyśle na krótko), pozostają z nami bardzo długo, bo poczuły, że jest to praca właśnie dla nich i chcą z nią łączyć swoją przyszłość.
- Rynek stałej pracy dla specjalistów od fundraisingu się rozwija. Z ich usług korzysta już nie tylko sektor pozarządowy, ale także teatry, szpitale i szkoły wyższe – tłumaczy Beata Szilf-Nitka. Co prawda fundraiserzy kojarzą się najczęściej ze zbiórką pieniędzy, ale pozyskują też przedmioty i usługi.
Budowanie pozytywnego wizerunku danej fundacji wśród darczyńców oraz podtrzymywanie stałych relacji, to też jest fundraising.
Polski sektor pozarządowy istnieje od ponad 21 lat. Z końcem pierwszego półrocza 2010 roku w prowadzonym przez Główny Urząd Statystyczny spisie zarejestrowanych było ponad 84 tys. stowarzyszeń i 10 tys. fundacji. Według bazy danych portalu ngo.pl, w Polsce istnieje ponad 123 tys. organizacji pozarządowych, działających w takich dziedzinach jak ochrona praw, ochrona zdrowia, nauka, kultura, bezpieczeństwo publiczne, integracja europejska czy ekologia.