Z ziemi szwedzkiej do Polski

Volvo ucieka ze Szwecji do Polski. Autobusy tej firmy będą teraz powstawać jedynie we Wrocławiu. Wszystko przez kryzys.

Obraz
Źródło zdjęć: © Volvo(materiały prasowe)

O swojej decyzji spółka poinformowała dziś w oficjalnym komunikacie. W czerwcu 2013 roku, po wcześniejszych rozmowach ze związkami zawodowymi, zamknie swoją fabrykę w Säffle i całą produkcję przeniesie do Wrocławia. W Szwecji pracę ma stracić 330 stałych pracowników oraz 60 konsultantów. Pozostanie tam jedynie zaplecze techniczne do obsługi serwisowej autobusów.

- Popyt na nowe autobusy w Europie stale spada, a jednocześnie widzimy silną presję na ceny zwłaszcza w Skandynawii. Przeniesieni produkcji do jednej fabryki pomoże zredukować koszty - tłumaczy powody zamknięcia fabryki w Szwecji Hakan Karlsson, prezes Volvo Bus.

Oprócz niższych kosztów pracy, jakie są w Polsce, koncern zdecydował się na zamknięcie fabryki w Szwecji, bo jej moce produkcyjne są cztery razy mniejsze niż w zakładzie wrocławskim. Volvo nie podaje jednak informacji, czy zamierza zwiększyć zatrudnienie w Polsce. Prezes firmy informuje jedynie, że popyt na autobusy stale się zmniejsza i takie są też prognozy na kolejne lata.

Choć negocjacje ze związkami zawodowymi dopiero się zaczynają, to Volvo już oszacowało, że koszt zamknięcia fabryki w Säffle to około 100 milionów szwedzkich koron, czyli około 47 mln zł. Jednocześnie Hakan Karlsson zapewnia, że będzie starał się pracownikom zwalnianym w fabryce autobusów znaleźć zatrudnienie w innych zakładach koncernu.

Całkowite przeniesienie produkcji ze Szwecji do Polski przez Volvo sprawia, że coraz szybciej gonimy liderów w produkcji autobusów w Europie. Według organizacji European Automobile Manufacturers Association (ACEA) w 2010 roku więcej autobusów wyprodukowały tylko Szwecja (10 tys.) i Niemcy (6,9 tys.). Nasz kraj jest trzecim pod tym względem w Europie z produkcją na poziomie 4 160 sztuk.

Według danych serwisu infobus.pl liderem w produkcji busów w Polsce jest MAN, który w pierwszej połowie 2012 zmontował ich 529 sztuk. Drugie miejsce zajmuje Volvo z 382 autobusami. Trzecie miejsce należy do polskiej firmy Solaris, która wyprodukowała 335 autobusów.

Poza tym w naszym kraju działają też fabryki szwedzkiej Scanii oraz wiele mniejszych producentów polskich, takich jak Solbus z Solca Kujawskiego, Kapena ze Słupska czy CMS Auto z Sulejówka (montuje autobusy na nadwoziach Mercedesa i Volkswagena)
. Cały czas produkują też autokary zakłady Autosan.

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup