Z ziemi szwedzkiej do Polski
Volvo ucieka ze Szwecji do Polski. Autobusy tej firmy będą teraz powstawać jedynie we Wrocławiu. Wszystko przez kryzys.
03.10.2012 | aktual.: 03.10.2012 17:13
O swojej decyzji spółka poinformowała dziś w oficjalnym komunikacie. W czerwcu 2013 roku, po wcześniejszych rozmowach ze związkami zawodowymi, zamknie swoją fabrykę w Säffle i całą produkcję przeniesie do Wrocławia. W Szwecji pracę ma stracić 330 stałych pracowników oraz 60 konsultantów. Pozostanie tam jedynie zaplecze techniczne do obsługi serwisowej autobusów.
- Popyt na nowe autobusy w Europie stale spada, a jednocześnie widzimy silną presję na ceny zwłaszcza w Skandynawii. Przeniesieni produkcji do jednej fabryki pomoże zredukować koszty - tłumaczy powody zamknięcia fabryki w Szwecji Hakan Karlsson, prezes Volvo Bus.
Oprócz niższych kosztów pracy, jakie są w Polsce, koncern zdecydował się na zamknięcie fabryki w Szwecji, bo jej moce produkcyjne są cztery razy mniejsze niż w zakładzie wrocławskim. Volvo nie podaje jednak informacji, czy zamierza zwiększyć zatrudnienie w Polsce. Prezes firmy informuje jedynie, że popyt na autobusy stale się zmniejsza i takie są też prognozy na kolejne lata.
Choć negocjacje ze związkami zawodowymi dopiero się zaczynają, to Volvo już oszacowało, że koszt zamknięcia fabryki w Säffle to około 100 milionów szwedzkich koron, czyli około 47 mln zł. Jednocześnie Hakan Karlsson zapewnia, że będzie starał się pracownikom zwalnianym w fabryce autobusów znaleźć zatrudnienie w innych zakładach koncernu.
Całkowite przeniesienie produkcji ze Szwecji do Polski przez Volvo sprawia, że coraz szybciej gonimy liderów w produkcji autobusów w Europie. Według organizacji European Automobile Manufacturers Association (ACEA) w 2010 roku więcej autobusów wyprodukowały tylko Szwecja (10 tys.) i Niemcy (6,9 tys.). Nasz kraj jest trzecim pod tym względem w Europie z produkcją na poziomie 4 160 sztuk.
Według danych serwisu infobus.pl liderem w produkcji busów w Polsce jest MAN, który w pierwszej połowie 2012 zmontował ich 529 sztuk. Drugie miejsce zajmuje Volvo z 382 autobusami. Trzecie miejsce należy do polskiej firmy Solaris, która wyprodukowała 335 autobusów.
Poza tym w naszym kraju działają też fabryki szwedzkiej Scanii oraz wiele mniejszych producentów polskich, takich jak Solbus z Solca Kujawskiego, Kapena ze Słupska czy CMS Auto z Sulejówka (montuje autobusy na nadwoziach Mercedesa i Volkswagena)
. Cały czas produkują też autokary zakłady Autosan.