ZUS wysyła do Polaków ważną informację. Oto jak można zareagować
Na początku stycznia ZUS zaczął wysyłać do Polaków informacje o stanie kont. W przypadku, gdy na rachunku pojawi się nadpłata lub niedopłata, będzie to wymagało od płatnika składek odpowiedniej reakcji. Pisma trafią łącznie do 3,3 mln osób.
"ZUS rozpoczął 7 stycznia 2025 r. wysyłanie płatnikom składek na ich profile eZUS (wcześniej PUE ZUS) informacji o stanie konta za 2024 r. Płatnicy, którzy rozliczali i wpłacali składki w 2024 r., otrzymują informacje dotyczące wysokości ich wpłat oraz tego, na jakie należności zostały rozliczone" - przypomina "Fakt".
Jeżeli należności pokrywają się z poziomem wpłat, płatnik nie musi podejmować żadnych działań. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku powstania dopłaty lub niedopłaty.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
To straszy Polaków na zakupach. "Niech mi pan nawet nic nie mówi"
Jeżeli na koncie znajduje się zbyt dużo pieniędzy, nadpłatę można przeznaczyć na pokrycie bieżących składek ZUS. Można także złożyć wniosek o zwrot nadpłaconej kwoty. W tym celu płatnik powinien złożyć formularz RZS-P. Jeżeli na koncie pojawiła się niedopłata, płatnik może spłacić zaległości jednorazowo lub w ratach.
eZUS zastąpiło PUE ZUS
Dotychczas informacje o stanie konta można było sprawdzić na PUE ZUS. W sierpniu ubiegłego roku PUE zamieniło się jednak w eZUS.
Zakład tłumaczy, że nowe rozwiązania zwiększą bezpieczeństwo użytkowników. Hasła będą musiały składać się z co najmniej 12 znaków, a system poprosi użytkowników o ich zmianę po zalogowaniu.
"ZUS pracuje nad unowocześnieniem portalu. Docelowo system będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami" - pisał w ubiegłym roku na swojej stronie internetowej ZUS.