5 technik poprawy produktywności

To, ile spraw załatwiamy w ciągu dnia i jak efektywni jesteśmy w pracy i poza nią zależy tyko od nas i tego, jak zarządzamy sami sobą! Poznaj najlepsze techniki poprawy produktywności i zyskaj czas oraz wewnętrzny spokój związany z tym, że jesteś skuteczny w swojej pracy i swoim życiu!

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstock

Cały dzień ciężko pracujesz, ale mimo to zawsze zostaje sporo niezałatwionych spraw, które nie zmieściły się w twoim napiętym grafiku? Miewasz poczucie, że czas przeciekł ci przez palce i w zasadzie niewiele udało się zdziałać przez cały dzień? Być może warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób możesz poprawić swoją produktywność - jak zarządzać zadaniami i sobą w czasie - by efektywniej pracować, mieć nieco więcej czasu i - przede wszystkim - mieć poczucie, że go nie zmarnowałeś.

Specjaliści z serwisu pracy Praca.pl polecają 5 sposobów poprawy produktywności - zobacz, które z nich pasują do ciebie i pracy jaką wykonujesz. Nie zawsze to, co skuteczne dla jednej osoby będzie działało na drugą - dlatego najlepiej zapoznać się z kilkoma metodami i wybrać tę, która do nas pasuje najbardziej.

1. Lista To-Do

Tworzenie listy zadań do wykonania w danym dniu to najprostsza i najstarsza metoda wpływania na produktywność. Polega na zaplanowaniu działań na dany dzień w formie zadań do wykonania. Zapisujemy je, by o żadnym nie zapomnieć i w trakcie dnia skreślamy poszczególne zadania po ich wykonaniu aż do momentu, w którym wyczyścimy listę. Jeśli to się nie uda - zadania nie zrealizowane przenosimy na kolejny dzień. Aby metoda To-Do była efektywna, pamiętać trzeba o kilku zasadach:

• ograniczona ilość zadań - wpisywanie na listę wszystkiego co uważasz, że powinieneś zrobić mija się z celem - pod koniec dnia sfrustrujesz się, że połowy rzeczy i tak nie udało się wykonać. Lista będzie działać tylko wtedy, kiedy zaplanujesz tyle zadań ile rzeczywiście jesteś w stanie zrobić. Właśnie dlatego, najczęściej poleca się robienie list To-Do na żółtych karteczkach post-it - mają ograniczoną ilość miejsca i siłą rzeczy, nadmiar zadań się na nich nie zmieści;
• priorytetyzacja zadań - zadaniom nadaj priorytet (np. kolorami zakreśleń lub wartością punktową). Dzięki temu podzielisz listę na zadania, które absolutnie musisz wykonać i te, które nie są aż tak ważne. Brian Tracy - praktyk podwyższania efektywności w pracy radzi, by dzień zacząć od zadania najtrudniejszego, tzw. żaby, której nie mamy ochoty ruszać i która przez cały dzień łypie na nas złowrogo, przypominając, że musimy w końcu się za nią zabrać. Jeśli ją "zjemy" na początku, reszta dnia będzie przyjemniejsza, mniej stresująca a my zrobimy więcej, bo nie będziemy o niej co chwilę myśleć;
• bufor czasowy - nie planujemy pełnych 8 godzin pracy, tylko zostawiamy ok 20% bufor czasowy na nieprzewidziane wydarzenia oraz zadania, które zabrały nam więcej czasu niż się pierwotnie spodziewaliśmy;
• konkretność zadań - zadania na listę wpisujemy tak, by były konkretne i proste w realizacji. Duże zadania nas przytłaczają. Niekonkretne nie pozwalają na celowe działanie.

Praca.pl radzi:
Do pracy metodą To-Do możesz wykorzystać nie tylko żółte karteczki samoprzylepne, ale również jedną z wielu dostępnych, bezpłatnych aplikacji online, które pozwalają na synchronizację zadań między poszczególnymi komputerami i urządzeniami mobilnymi.

2. Action Method

Metoda ta została opracowana przez zespół firmy Behance - platformy do umieszczania i dzielenia się portfolio prac, która jest wykorzystywana przez profesjonalistów na całym świecie. Pracownicy Behance nie byli w stanie zaadoptować żadnej z istniejących technik poprawy produktywności do własnych celów, dlatego stworzyli nową metodologię. Na czym polega Action Method?

Chodzi tu o tworzenie zadań do wykonania przy każdej okazji, której doświadczamy. Przykładowo - jesteśmy na zebraniu z szefem, który przekazuje nam informację o tym, że musimy zorganizować spotkanie z zarządem, aby przedstawić plany rozwoju naszego działu na najbliższe 6 miesięcy. Po wyjściu z gabinetu szefa natychmiast rozbijamy nasz cel na zadania - ustalić dogodny termin dla zarządu, zarezerwować salę i zaprosić uczestników, przygotować prezentację, zamówić catering itd. Wszystkie zadania, niezależnie od tego czego dotyczą, wpadają do jednego worka - na jedną wielką listę. Różnicujemy je zatem nie pod względem projektu, do którego należą, ale jedynie pod względem ważności i upływającego terminu wykonania. Codziennie wybieramy z listy kilka zadań (część o wysokim, część o niższym priorytecie) i wykonujemy je. Stale sprawdzamy też, które zadania możemy delegować na innych. Dzięki temu cały czas, małymi kroczkami posuwamy się do przodu.

Tak jak i inne techniki wspomagania produktywności, tak i Action Method ma swoją wersję oprogramowania online, które pomaga organizować zadania i nimi zarządzać. Technikę tą można jednak wdrożyć bez oprogramowania lub jako metodę do wspierania motywacji do działania z długofalowymi planami. Dzięki Action Method możesz wreszcie rzeczywiście zacząć działać w obszarze planów, które do tej pory odkładałeś na później.

Praca.pl radzi:
Action Method szczególnie dobrze służy zawodom kreatywnym - grafikom, pisarzom, projektantom oraz tym, których praca wymaga wielu spotkań i współpracy z innymi.

3. Technika Pomodoro

Pomodoro Technique została opracowana w późnych latach 80-tych i w swoim założeniu jest bardzo prosta oraz nie wymaga dużych przygotowań. Jedynie czego potrzebujesz, to timer - taki, jakiego używa się w kuchni. Od typowego kuchennego timera w kształcie pomidorka technika wzięła zresztą swoją nazwę. Technika składa się z pięciu elementów. Na czym polegają?
• wybór zadania
• ustawienie timera na 25 minut i praca nad zadaniem
• przerwanie pracy nad zadaniem po upływie czasu i 5 minutowa przerwa
• ustawienie timera i powrót do zadania lub rozpoczęcie kolejnego
• po 4 setach zadań dłuższa przerwa (15-30 minut)

Dlaczego ta technika pomaga w produktywności? Kluczem jest tu skupienie się nad zadaniem bez rozpraszania i odrywania od niego - przez 25 minut jesteśmy oddani wyłącznie zadaniu. Nie idziemy zrobić herbaty, nie wychodzimy do toalety, nie odbieramy telefonu tylko pracujemy. 25 minut to wystarczająco długi czas by się skupić a jednocześnie na tyle krótki, by móc zachować pełną koncentrację. Proste i efektywne.

Praca.pl radzi:
Technika Pomodoro lepiej sprawdzi się u pracowników zdalnych, którym łatwiej zapanować nad rozpraszaczami. W pracy biurowej, między dzwoniącymi telefonami i podchodzącymi do nas współpracownikami, technika ta może być trudniejsza do wprowadzenia.

4. Getting Things Done

Prawdopodobnie najbardziej znana i najlepiej opisana technika poprawy produktywności. Stworzona przez Davida Allena jest od lat uznawana za najlepiej opisaną pod względem metodologicznym techniką służącą poprawie własnej produktywności.

O co w niej chodzi?

Przede wszystkim o to, by w taki sposób zarządzać swoimi zadaniami, by oszczędzać czas (dzięki czemu możemy wykonać więcej) i redukować stres (dzięki czemu możemy daną rzecz lepiej). Podstawowe założenie jest takie, że brak organizacji i skupiania uwagi na określonym zadaniu sprawia, że pracujemy wolniej. Brak organizacji polega na przykład na tym, że przez 10 minut szukamy potrzebnego dokumentu, albo idziemy do sklepu po mleko i makaron, wracamy do domu i wtedy przypominamy sobie, że mieliśmy jeszcze iść na pocztę. Zatem wychodzimy z domu ponownie, choć mogliśmy to załatwić po drodze ze sklepu. Z kolei brak skupiania uwagi jest związany z tym, że w naszej głowie nieustannie kołaczą się myśli o tym, co jeszcze mamy do zrobienia. Przykładowo, robimy raport dla szefa i nagle przypominamy sobie o tym, że mieliśmy jeszcze zadzwonić do klienta oraz wysłać maila współpracownikom z wytycznymi do kolejnego projektu. Zatem albo odrywamy się od raportu i robimy pozostałe rzeczy, a potem marnujemy czas na ponowne
wdrożenie się w zadanie, albo odkładamy to, co nam się przypomniało na później, ale myśl o tym czego nie zrobiliśmy nadal w nas jest i po godzinie obleje nas zimny pot kiedy przypomnimy sobie, że klient na pewno jest już zirytowany.

GTD stosuje się po to, aby:
• oszczędzać czas (poprzez planowanie zadań i ich dobrą organizację),
• nie zapominać o zadaniach (nie przekraczać terminów, nie narażać się na stres),
• nie robić kilka razy tego samego (tylko tak organizować pracę, by część rzeczy załatwiać "hurtem"),
• działać sensownie i efektywnie (czyli być skutecznym i w efekcie zadowolonym i spokojnym).

Wprowadzone w życie zasady Getting Things Done pozwalają uzyskać kontrolę nad swoim życiem i odnosić sukces jako zrelaksowany i odpowiedzialny człowiek, a nie kłębek nerwów spędzający w pracy 7/8 doby.

Praca.pl radzi:
Aby właściwie nauczyć się zarządzać zadaniami za pomocą GTD konieczne jest zapoznanie się z książkami Davida Allena - "Getting Things Done" oraz "Gotowi na wszystko. 52 zasady efektywności w pracy i życiu". Wiele informacji można też znaleźć na stronach internetowych poświęconych tej metodzie. Ta technika wpływa nie tylko na sam proces pracy, ale poprawia efektywność całego życia, ale jej przyswojenie wymaga wysiłku i jest czasochłonne. Zatem nie od razu zaoszczędzony czas i większą produktywność są widoczne dla osoby, która ją stosuje.

5. Kanban

Ta technika pochodzi z Japonii. Powstała w latach 50 tych, początkowo jako metoda zarządzania produkcją. Przeznaczona jest głównie dla zespołów pracujących razem, ale może być też wykorzystywana indywidualnie. Na czym polega? Otóż w takich metodach jak To-Do czy Action Method skupiając się na pojedynczych zadaniach możemy stracić z oczu całość planu - globalny cel do którego dążymy. W Kanban ten cel jest najważniejszy.

Pracę w Kanban dzielimy na trzy części - zadania jeszcze nie rozpoczęte, te które są w toku oraz te, które zostały zrealizowane. Nasze zadania rozpisujemy na karteczkach post-it (na jednej karteczce jedno zadanie) i umieszczamy na tablicy w kolumnie "nie rozpoczęte". Kiedy zaczynamy nad nimi pracować, przenosimy je do kolumny "w toku", a kiedy je zakończymy, do ostatniej kolumny pokazującej, co już udało nam się zrobić. Poza zarządzaniem zadaniami, technika ta pozwala utrzymać motywację do pracy (widzimy ile już zrobiliśmy z całego planu) oraz daje jasny obraz tego, na jakim etapie realizacji jesteśmy. Jeśli pracujemy w grupie, widzimy też ile zrobili inni i gdzie jest "wąskie gardło".

Praca.pl radzi:
Kanban nadaje się idealnie tam, gdzie nadrzędny cel pracy wymaga współpracy kilku osób bądź zespołów. Jest też ceniony przez te osoby, które w swojej pracy borykają się z dużymi, długofalowymi i wieloetapowymi zadaniami. Do wprowadzenia Kanban wystarczy ściana lub tablica i karteczki samoprzylepne. Dostępne są też aplikacje online pozwalające prowadzić tablice kanban w smartfonie lub komputerze.

Niezależnie od wybranej techniki wspomagającej produktywność, warto pamiętać także o innych, drobnych elementach, które wpływają pozytywnie na to, jak szybko i jak efektywnie pracujemy. Specjaliści Praca.pl przypominają, że aby być produktywnym, nie można zapominać o:
• odpoczynku i wystarczającej ilości snu - nawet najlepiej skonstruowana lista zadań nie pomoże, jeśli podczas pracy nad zadaniem będziemy po prostu zasypiać;
• regularnych i wartościowych posiłkach - nasz organizm potrzebuje do działania energii. Bez niej, stajemy się ospali, wolniej myślimy, słabiej kojarzymy fakty. Śniadanie to podstawa - nigdy o nim nie zapominaj;
• schludnym biurku - czyste i uporządkowane biurko, a także dokumenty w komputerze (zwłaszcza na pulpicie, który szczególnie lubimy zaśmiecać) to podstawa sprawnego wyszukiwania potrzebnych informacji i danych. W mniejszym chaosie pracuje się też przyjemniej. Dlatego pod koniec dnia, pamiętaj o tym, by uporządkować dokumenty - wyrzucić te, które na pewno się już nie przydadzą, a pozostałe posortować.

Bycia bardziej efektywnym można się nauczyć. Lepsze zarządzanie sobą i swoimi zadaniami to zaś nie tylko możliwość zrobienia więcej w pracy, to również mniejszy poziom zmęczenia, dzięki niższemu poziomowi stresu oraz więcej czasu dla siebie czy dla rodziny.

Wybrane dla Ciebie

Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł