Trwa ładowanie...
d1i7quk
d1i7quk

Agora za rok chce mieć 30 tys. płatnych subskrybentów serwisów online "GW" (aktl.)

...
Share
d1i7quk

# dochodzi komentarz analityka #

04.02. Warszawa (PAP) - Agora za rok chce mieć ok. 30 tys. płatnych subskrybentów serwisów internetowych związanych z "Gazetą Wyborczą". W ciągu kilku lat, spółka chce aby minimum 10 proc. ogółu odwiedzających jej serwisy decydowało się na wykupienie płatnego dostępu - poinformowali we wtorek przedstawiciele Agory.

"Patrząc na serwisy takich tytułów jak +The New York Times+, czy +Die Welt+ widać, że odsetek liczby użytkowników, którzy decydują się na wykupienie opcji szerszego płatnego serwisu oscyluje w granicach od 10 proc. do kilkunastu proc." - powiedział na konferencji Maciej Nowak, dyrektor cyfrowego działu wydawniczego Agory.

d1i7quk

"Taki jest również nasz cel. Osiągnięcie podobnych poziomów jest jednak kwestią co najmniej kilku lat" - dodał.

Wojciech Fusek, zastępca redaktora naczelnego i dyrektor wykonawczy ds. cyfryzacji "Gazety Wyborczej", dodał, że za rok Agora chce mieć ok. 30 tys. płatnych subskrybentów serwisów online związanych z "Gazetą Wyborczą".

"Spodziewam się, że pierwszych kilka miesięcy od wprowadzenia nowej oferty będzie związanych z dużą fluktuacją przychodzących i odchodzących użytkowników. W dłuższym okresie powinna się jednak pojawić stabilizacja i budowanie wzrostu zarówno liczby odwiedzających nasze serwisy odpłatnie, jak i nieodpłatnie" - powiedział.

"Liczba użytkowników naszych cyfrowych treści na wszystkich platformach dystrybucji, w tym w systemie Piano Media, wynosi ok. 10 tys. Naszym celem, do którego będziemy dążyć, jest to, aby w ciągu roku liczba płatnych subskrybentów wzrosła do ok. 30 tys. Wówczas będziemy bardzo zadowoleni. Czy tak się na pewno stanie, ciężko obecnie wyrokować" - dodał.

d1i7quk

Fusek poinformował również, że obecni subskrybenci serwisów "GW", korzystający z systemu Piano Media, dostali automatycznie dostęp do podstawowego pakietu dostępu do tych serwisów w ramach nowej oferty.

"Widzieliśmy, że serwisy +Gazety Wyborczej+ stanowiły największy udział w pakiecie Piano Media. Wprowadzenie własnej oferty pozwoli nam na optymalizację procesu dotarcia do naszych użytkowników. Zastosowaliśmy model zamknięcia serwisów w technologii +metric paywall+, co stanowi kompromis, pomiędzy wpływami z reklam i z płatnych subskrypcji" - powiedział.

We wtorek Agora wprowadziła system limitowanego darmowego dostępu do cyfrowych treści znajdujących się na serwisach związanych z "Gazetą Wyborczą". W każdym miesiącu czytelnicy będą mogli bezpłatnie przeczytać do 10 dowolnych artykułów. Po przekroczeniu limitu będą oni mogli z kolei wykupić jeden z trzech pakietów cyfrowej prenumeraty.

Od września 2012 r. najważniejsze treści z "Gazety Wyborczej" i jej dodatków są udostępniane odpłatnie w modelu Piano Media.

d1i7quk

KIERUNEK ZMIAN SŁUSZNY; POCZĄTKOWO BEZ ISTOTNEGO WPŁYWU NA WYNIKI FINANSOWE

W opinii analityka UniCredit CAIB Przemysława Sawali-Uryasza kierunek zmian w dystrybucji treści cyfrowych obrany przez Agorę jest słuszny, choć początkowo nie będzie miał on istotnego przełożenia na jej wyniki finansowe.

"Wydaje mi się, że Agora umieściła sporo zaworów bezpieczeństwa w postaci możliwości darmowego dostępu z serwisów społecznościowych i wyszukiwarek. Umożliwiają one monitoring i otwierają opcję szybkiej reakcji, jeśli zamknięcie treści zaskutkowałoby zmniejszeniem ruchu w serwisach +GW+. Do tego sam paywall jest dość elastyczny w obszarze generatorów ruchu - treści wideo i foto są dostępne, a zamknięciu ulegają tylko artykuły i to po wyczerpaniu puli 10 miesięcznie" - powiedział PAP Sawala-Uryasz.

"Odczytuję to jako element próby rynku, zbadania sytuacji. Początkowo nie oczekiwałbym istotnego przełożenia finansowego. Jednak jest to podążanie z globalnymi trendami i modelami stosowanymi przez wiodących światowych wydawców. Kierunek wydaje się słuszny" - dodał. (PAP)

kam/ gor/

d1i7quk

Podziel się opinią

Share
d1i7quk
d1i7quk