Akcyza, PCC i nowy leasing operacyjny – jak zmieniają się realia finansowania pojazdów w 2025 roku?

Rok 2025 przynosi istotne zmiany legislacyjne w obszarze opodatkowania i finansowania samochodów – zarówno osobowych, jak i wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej. Od nowelizacji przepisów akcyzowych, przez preferencje dla napędów niskoemisyjnych w podatku PCC, po wciąż dominujący leasing operacyjny – rynek wymaga dziś większej wiedzy i elastyczności w podejmowaniu decyzji. Komentarz ekspercki Michała Knittera, Head of Stock & Operations w OTOMOTO Lease, wskazuje kluczowe obszary, na które powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy i klienci indywidualni w świetle nowych regulacji.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Zwolnienie z akcyzy dla pojazdów czasowo rejestrowanych i reeksportowanych może otworzyć nowe scenariusze finansowe, szczególnie dla klientów z sektora MŚP.

Michał Knitter: Zdecydowanie tak. Nowelizacja umożliwiająca zwrot akcyzy dla pojazdów czasowo zarejestrowanych i wywiezionych za granicę może całkowicie zmienić dotychczasowe podejście do handlu transgranicznego. W praktyce oznacza to, że importerzy, którzy dotychczas postrzegali akcyzę jako nieodzowny koszt, zyskują możliwość jego neutralizacji w przypadku reeksportu.

Dla firm oferujących narzędzia finansowe oznacza to przede wszystkim uproszczenie warunków działania dla klientów indywidualnych oraz przedsiębiorców, którzy rozważają elastyczne formy użytkowania pojazdów, także w kontekście czasowego wykorzystania w kraju przed sprzedażą za granicą. W tej perspektywie nowelizacja przepisów może wpłynąć pozytywnie na dynamikę transakcji w sektorze małych i średnich firm, które poszukują elastycznych i podatkowo efektywnych modeli finansowania pojazdów.

Leasing operacyjny wciąż pozostaje najbardziej optymalnym narzędziem z punktu widzenia podatkowego i operacyjnego.

Michał Knitter: Leasing operacyjny utrzymuje swój priorytetowy charakter z prostego powodu – pozwala na natychmiastowe zaliczenie 100% rat leasingowych i opłaty wstępnej do kosztów uzyskania przychodu, do wysokości 150 000 zł dla aut spalinowych i 225 000 zł dla elektrycznych. Powyżej tych progów, korzyści się kurczą, ale nie znikają – dlatego tak ważna jest precyzyjna kalkulacja kosztu całkowitego (TCO).

W obecnych realiach makroekonomicznych, przy stale rosnących kosztach operacyjnych i niepewności wokół stóp procentowych, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują rozwiązań, które nie tylko optymalizują podatki, ale również pozwalają przewidzieć strukturę wydatków w horyzoncie 2–4 lat. Coraz większe znaczenie mają również czynniki pozafinansowe, jak możliwość szybkiej zmiany pojazdu, redukcja kosztów serwisowych czy uproszczona ścieżka decyzyjna. Dlatego firmy, które oferują narzędzia finansowe w postaci kalkulatorów TCO, symulacji amortyzacji czy automatycznego porównania ofert różnych instytucji, stają się dla klientów realnym partnerem doradczym, a nie tylko dostawcą usługi. To właśnie ten ekspercki wymiar wsparcia nabiera dziś większego znaczenia niż sama cena nominalna produktu.

Ulgi podatkowe na pojazdy niskoemisyjne zmieniają strukturę popytu – w górę idą hybrydy, ale pełna elektromobilność nadal potrzebuje wsparcia.

Michał Knitter: Zdecydowanie widzimy potencjał na wzrost tego trendu, jednak jak już podkreślaliśmy wielokrotnie, w Polsce wciąż potrzebna jest edukacja na temat tak świadomości ekologicznej jak i podatkowej wśród klientów – zarówno indywidualnych, jak i firmowych. Zmiana w naliczaniu podatku PCC – wprowadzająca preferencje dla napędów niskoemisyjnych – wzmacnia to zjawisko. OTOMOTO Lease odpowiedziało na ten kierunek poprzez rozwój dedykowanej oferty dla EV i PHEV, z preferencyjnymi warunkami finansowania oraz dostępem do rabatów producentów. Co ważne, auta ekologiczne częściej mieszczą się w korzystnych limitach podatkowych, co dodatkowo uatrakcyjnia leasing operacyjny. Na podstawie danych OTOMOTO Insights z marca 2025, gdzie udział hybryd w rejestracjach nowych aut wzrósł o 8,3 p.p. r/r, szacujemy, że znaczący odsetek nowo zawieranych umów leasingowych dotyczy właśnie pojazdów z tego rodzajem napędu. Nie da się jednak ukryć, że jeśli chodzi o pojazdy z napędem wyłącznie elektrycznym, to w Polsce wciąż potrzebne jest wsparcie w rodzaju programu "NaszEauto" lub wcześniej "Mój Elektryk" – wyhamowanie trendu na elektryki jest ściśle powiązane z zawieszeniem wcześniejszego programu z uwagi na wyczerpanie się środków przeznaczonych na jego finansowanie.

W 2025 roku decyzja o zakupie auta firmowego to nie tylko koszt, ale też kwestia podatkowej strategii i planowania inwestycji.

Michał Knitter: Przedsiębiorcy powinni podejść do zakupu auta jak do inwestycji kapitałowej – nie tylko z uwagi na koszt zakupu, ale również na strukturę jego finansowania i rozliczania podatkowego. W 2025 roku kluczowe będzie uwzględnienie limitów amortyzacyjnych i kosztów leasingu, struktury podatku PCC oraz ewentualnych ulg i zwolnień w przypadku pojazdów ekologicznych lub testowych. OTOMOTO Lease jako partner biznesowy nie tylko udostępnia pojazdy i finansowanie, ale przede wszystkim doradza w wyborze najbardziej korzystnych rozwiązań – nie tylko pod kątem cenowym, ale również z perspektywy podatkowo-finansowej. Naszym celem jest budowanie modeli leasingowych, które odpowiadają na realne potrzeby klientów indywidualnych i firm – dziś i w świetle nadchodzących regulacji.

Materiał sponsorowany przez OTOMOTO
Źródło artykułu: WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Finanse