Akcyza, PCC i nowy leasing operacyjny – jak zmieniają się realia finansowania pojazdów w 2025 roku?
Rok 2025 przynosi istotne zmiany legislacyjne w obszarze opodatkowania i finansowania samochodów – zarówno osobowych, jak i wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej. Od nowelizacji przepisów akcyzowych, przez preferencje dla napędów niskoemisyjnych w podatku PCC, po wciąż dominujący leasing operacyjny – rynek wymaga dziś większej wiedzy i elastyczności w podejmowaniu decyzji. Komentarz ekspercki Michała Knittera, Head of Stock & Operations w OTOMOTO Lease, wskazuje kluczowe obszary, na które powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy i klienci indywidualni w świetle nowych regulacji.
Zwolnienie z akcyzy dla pojazdów czasowo rejestrowanych i reeksportowanych może otworzyć nowe scenariusze finansowe, szczególnie dla klientów z sektora MŚP.
Michał Knitter: Zdecydowanie tak. Nowelizacja umożliwiająca zwrot akcyzy dla pojazdów czasowo zarejestrowanych i wywiezionych za granicę może całkowicie zmienić dotychczasowe podejście do handlu transgranicznego. W praktyce oznacza to, że importerzy, którzy dotychczas postrzegali akcyzę jako nieodzowny koszt, zyskują możliwość jego neutralizacji w przypadku reeksportu.
Dla firm oferujących narzędzia finansowe oznacza to przede wszystkim uproszczenie warunków działania dla klientów indywidualnych oraz przedsiębiorców, którzy rozważają elastyczne formy użytkowania pojazdów, także w kontekście czasowego wykorzystania w kraju przed sprzedażą za granicą. W tej perspektywie nowelizacja przepisów może wpłynąć pozytywnie na dynamikę transakcji w sektorze małych i średnich firm, które poszukują elastycznych i podatkowo efektywnych modeli finansowania pojazdów.
Leasing operacyjny wciąż pozostaje najbardziej optymalnym narzędziem z punktu widzenia podatkowego i operacyjnego.
Michał Knitter: Leasing operacyjny utrzymuje swój priorytetowy charakter z prostego powodu – pozwala na natychmiastowe zaliczenie 100% rat leasingowych i opłaty wstępnej do kosztów uzyskania przychodu, do wysokości 150 000 zł dla aut spalinowych i 225 000 zł dla elektrycznych. Powyżej tych progów, korzyści się kurczą, ale nie znikają – dlatego tak ważna jest precyzyjna kalkulacja kosztu całkowitego (TCO).
W obecnych realiach makroekonomicznych, przy stale rosnących kosztach operacyjnych i niepewności wokół stóp procentowych, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują rozwiązań, które nie tylko optymalizują podatki, ale również pozwalają przewidzieć strukturę wydatków w horyzoncie 2–4 lat. Coraz większe znaczenie mają również czynniki pozafinansowe, jak możliwość szybkiej zmiany pojazdu, redukcja kosztów serwisowych czy uproszczona ścieżka decyzyjna. Dlatego firmy, które oferują narzędzia finansowe w postaci kalkulatorów TCO, symulacji amortyzacji czy automatycznego porównania ofert różnych instytucji, stają się dla klientów realnym partnerem doradczym, a nie tylko dostawcą usługi. To właśnie ten ekspercki wymiar wsparcia nabiera dziś większego znaczenia niż sama cena nominalna produktu.
Ulgi podatkowe na pojazdy niskoemisyjne zmieniają strukturę popytu – w górę idą hybrydy, ale pełna elektromobilność nadal potrzebuje wsparcia.
Michał Knitter: Zdecydowanie widzimy potencjał na wzrost tego trendu, jednak jak już podkreślaliśmy wielokrotnie, w Polsce wciąż potrzebna jest edukacja na temat tak świadomości ekologicznej jak i podatkowej wśród klientów – zarówno indywidualnych, jak i firmowych. Zmiana w naliczaniu podatku PCC – wprowadzająca preferencje dla napędów niskoemisyjnych – wzmacnia to zjawisko. OTOMOTO Lease odpowiedziało na ten kierunek poprzez rozwój dedykowanej oferty dla EV i PHEV, z preferencyjnymi warunkami finansowania oraz dostępem do rabatów producentów. Co ważne, auta ekologiczne częściej mieszczą się w korzystnych limitach podatkowych, co dodatkowo uatrakcyjnia leasing operacyjny. Na podstawie danych OTOMOTO Insights z marca 2025, gdzie udział hybryd w rejestracjach nowych aut wzrósł o 8,3 p.p. r/r, szacujemy, że znaczący odsetek nowo zawieranych umów leasingowych dotyczy właśnie pojazdów z tego rodzajem napędu. Nie da się jednak ukryć, że jeśli chodzi o pojazdy z napędem wyłącznie elektrycznym, to w Polsce wciąż potrzebne jest wsparcie w rodzaju programu "NaszEauto" lub wcześniej "Mój Elektryk" – wyhamowanie trendu na elektryki jest ściśle powiązane z zawieszeniem wcześniejszego programu z uwagi na wyczerpanie się środków przeznaczonych na jego finansowanie.
W 2025 roku decyzja o zakupie auta firmowego to nie tylko koszt, ale też kwestia podatkowej strategii i planowania inwestycji.
Michał Knitter: Przedsiębiorcy powinni podejść do zakupu auta jak do inwestycji kapitałowej – nie tylko z uwagi na koszt zakupu, ale również na strukturę jego finansowania i rozliczania podatkowego. W 2025 roku kluczowe będzie uwzględnienie limitów amortyzacyjnych i kosztów leasingu, struktury podatku PCC oraz ewentualnych ulg i zwolnień w przypadku pojazdów ekologicznych lub testowych. OTOMOTO Lease jako partner biznesowy nie tylko udostępnia pojazdy i finansowanie, ale przede wszystkim doradza w wyborze najbardziej korzystnych rozwiązań – nie tylko pod kątem cenowym, ale również z perspektywy podatkowo-finansowej. Naszym celem jest budowanie modeli leasingowych, które odpowiadają na realne potrzeby klientów indywidualnych i firm – dziś i w świetle nadchodzących regulacji.