Autosan dostanie drugą szansę. Poznaj historię kultowej polskiej marki

Kto i za ile kupi znaną fabrykę w Sanoku, dowiemy się po świętach. Zobacz, co produkowała od 1832 roku.

Obraz

/ 10

Obraz
© Fabryka Samochodów Ciężarowych Star/PB/Wiki | Fabryka Samochodów Ciężarowych Star/PB/Wiki

Po ponad dwóch latach od ogłoszenia upadłości sanocki Autosan wreszcie będzie miał nowego właściciela. We wtorek pojawiła się informacja, że syndyk Ludwik Noworolski, przyjął jedną z ofert kupna fabryki, która jest jedną z legend polskiej motoryzacji.

Decyzję o tym, czy przyjąć ofertę Sąd Gospodarczy w Krośnie, nadzorujący upadłość Autosana ma podjąć tuż po świętach. Dopiero wtedy dowiemy się też, kto i jaką złożył ofertę. Wiadomo jedynie, że w grę wchodzi co najmniej 19 milionów złotych.

_ Na zdjęciu autobus Star N52 z lat 50. produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów na podwoziu Star. Na kolejnych stronach zobaczycie inne, kultowe modele fabryki z Sanoka i poznacie jej historię. _

/ 10

Obraz
© Tophie/PB/Wikipedia | Tophie/PB/Wikipedia

Historia firmy sięga drugiej połowy XIX wieku. Dwóch powstańców listopadowych - Mateusz Beksiński oraz Walenty Lipiński - osiedliło się w Sanoku i założyło warsztat produkcji kotłów, który rozrósł się do Fabryki Wagonów i Maszyn.

Zanim jednak zaistniała na rynku pojazdów, firma zajmowała się produkcją maszyn i osprzętu dla przemysłu naftowego, spirytusowego i browarnictwa. W Sanoku powstawały maszyny i kotły parowe, cysterny, żurawie, pogłębiarki, walce drogowe, stalowe łodzie ratunkowe, konstrukcje mostów i wyroby odlewnicze.

_ Na zdjęciu autobus San H01B z 1959 roku należący do MPK Kraków. _

/ 10

Obraz
© Kapitel/PB/Wikipedia | Kapitel/PB/Wikipedia

Pierwsze autobusy z Sanoka powstały w drugiej połowie lat 20. na bazie podwozia autobusów znanej włoskiej firmy Lancia. Firma przetrwała burzliwe lata wojny i przechodząc z rąk do rąk produkowała głównie wagony i autobusy. Pod koniec lat 40. produkowała nawet autobusy pod marką Fiat.

W latach 70. z taśm Autosana zjechały pierwsze modele niezwykle popularnej serii H. Miały ramową konstrukcję i silnik diesla montowany z tyłu. Na polskich drogach można je spotkać do dzisiaj.

_ Na zdjęciu zabytkowy autobus San H100A z 1972 roku należący do Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy. _

/ 10

Obraz
© PAP/Roman Jocher | PAP/Roman Jocher

W latach 90. Autosan próbował uruchomić montownię w obwodzie kaliningradzkim w Rosji i na Białorusi. Niestety, rosyjskich planów zrealizować się nie udało. W Brześciu na Białorusi powstały tylko trzy sztuki modelu Autosan H7-10 Traper.

W 1995 roku na Europejskich Targach Motoryzacyjnych w Brukseli autobus turystyczny SANZAS 2000 zdobył I miejsce. W tym samym roku firma podpisała z PKS kontrakt na dostawę 1020 autobusów za sumę 1,5 bln złotych.

_ Na zdjęciu Autosan H9-35 podczas Zlotu Zabytkowych Autobusów w Gdańsku w 2011 roku. _

/ 10

Obraz
© Lukas 3z/PB/Wiki | Lukas 3z/PB/Wiki

Od 1994 roku Autosan należał do grupy kapitałowej Sobiesław Zasada SA. Problemy ekonomiczne przeżywa już od lat. Od 2009 roku generuje poważne straty. Już w 2009 roku załodze zmniejszono pensje o 10 procent. Nowe kontrakty poprawiały sytuację, ale tylko czasowo. Próby restrukturyzacji spółki trwały od września 2012 roku. Usprawniono produkcję, zredukowano kary umowne i zoptymalizowano koszty. Firma pozbyła się zbędnych nieruchomości i ograniczyła zajmowaną przestrzeń do jednej hali fabrycznej. To wszystko nie przyniosło jednak wystarczających efektów.

_ Na zdjęciu Autosan H7-10.06MB Solina z 2006 roku firmy "Comfort Bus" z Wadowic. _

/ 10

Obraz
© Lukas 3z/PB/Wiki | Lukas 3z/PB/Wiki

Autosan jest w upadłości od początku października 2013 roku. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja tego roku Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo w sprawie upadłości firmy.

Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.

_ Na zdjęciu Autosan M09LE Sancity z 2009 roku w Krakowie na Małym Rynku. _

/ 10

Obraz
© Lukas 3z/PB/Wiki | Lukas 3z/PB/Wiki

W ciągu całej historii fabryki z jej hal wyjechało około 110 tysięcy autobusów. Od siedmiu lat, po upadku Jelcza, Autosan próbuje zająć jego miejsce na rynku autobusów miejskich, modelami Wetlina City i Sancity.

Pierwsze tego typu autobusy firma zaprezentowała w 2008 roku. Dwa lata później, podczas targów w Kielcach Autosan pokazał pierwszy nieskopodłogowy autobus przegubowy własnej konstrukcji - Sancity 18LF.

_ Na zdjęciu premierowy autobus niskopodłogowy Autosan M12LE Sancity z 2009 roku podczas targów Transexpo 2009 w Kielcach. _

/ 10

Obraz
© autosan.eu | autosan.eu

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. Sanocki producent współpracował takimi firmami jak PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

Firma z Sanoka próbowała swoich sił również w branży zbrojeniowej, produkując między kabiny łączności i nadwozia pojazdów specjalnych dla polskiego wojska.

_ Na zdjęciu 8-metrowy Autosan Gemini, kupiony w kwietniu 2015 roku przez PKS Elbląg. _

/ 10

Obraz
© autosan.eu | autosan.eu

W ubiegłym roku zakład sprzedał 50 autobusów. Jeszcze w 2000 roku załoga liczyła ponad 1800 osób, obecnie liczy około 360. Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować około 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

_ Na zdjęciu model autokaru międzymiastowego Autosan Eurolider 12, dostarczony w sierpniu tego roku gminie Czarny Dunajec. _

10 / 10

Obraz
© autosan.eu | autosan.eu

Ostatnio głośno było o Autosanie przed tegorocznymi wyborami parlamentarnymi. W ostatnim tygodniu kampanii wyborczej ofertę kupna zakładu złożyło konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar (obie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech. Po wyborach oferta konsorcjum została wycofana.

Autosanem podczas kampanii wyborczej w 2015 roku jeździł też Andrzej Duda. Jego Autosan A1112T zyskał miano "Dudabus".

_ Na zdjęciu 10-metrowy Autosan SANCITY 10LF oraz 12-metrowy Autosan SANCITY 12LF, pokazane w 2014 roku podczas XII Międzynarodowych Targów Transportowego Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach. _

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup