Autosan dostanie drugą szansę. Poznaj historię kultowej polskiej marki

Kto i za ile kupi znaną fabrykę w Sanoku, dowiemy się po świętach. Zobacz, co produkowała od 1832 roku.

Obraz

/ 10

Obraz
© Fabryka Samochodów Ciężarowych Star/PB/Wiki | Fabryka Samochodów Ciężarowych Star/PB/Wiki

Po ponad dwóch latach od ogłoszenia upadłości sanocki Autosan wreszcie będzie miał nowego właściciela. We wtorek pojawiła się informacja, że syndyk Ludwik Noworolski, przyjął jedną z ofert kupna fabryki, która jest jedną z legend polskiej motoryzacji.

Decyzję o tym, czy przyjąć ofertę Sąd Gospodarczy w Krośnie, nadzorujący upadłość Autosana ma podjąć tuż po świętach. Dopiero wtedy dowiemy się też, kto i jaką złożył ofertę. Wiadomo jedynie, że w grę wchodzi co najmniej 19 milionów złotych.

_ Na zdjęciu autobus Star N52 z lat 50. produkcji Sanockiej Fabryki Wagonów na podwoziu Star. Na kolejnych stronach zobaczycie inne, kultowe modele fabryki z Sanoka i poznacie jej historię. _

/ 10

Obraz
© Tophie/PB/Wikipedia | Tophie/PB/Wikipedia

Historia firmy sięga drugiej połowy XIX wieku. Dwóch powstańców listopadowych - Mateusz Beksiński oraz Walenty Lipiński - osiedliło się w Sanoku i założyło warsztat produkcji kotłów, który rozrósł się do Fabryki Wagonów i Maszyn.

Zanim jednak zaistniała na rynku pojazdów, firma zajmowała się produkcją maszyn i osprzętu dla przemysłu naftowego, spirytusowego i browarnictwa. W Sanoku powstawały maszyny i kotły parowe, cysterny, żurawie, pogłębiarki, walce drogowe, stalowe łodzie ratunkowe, konstrukcje mostów i wyroby odlewnicze.

_ Na zdjęciu autobus San H01B z 1959 roku należący do MPK Kraków. _

/ 10

Obraz
© Kapitel/PB/Wikipedia | Kapitel/PB/Wikipedia

Pierwsze autobusy z Sanoka powstały w drugiej połowie lat 20. na bazie podwozia autobusów znanej włoskiej firmy Lancia. Firma przetrwała burzliwe lata wojny i przechodząc z rąk do rąk produkowała głównie wagony i autobusy. Pod koniec lat 40. produkowała nawet autobusy pod marką Fiat.

W latach 70. z taśm Autosana zjechały pierwsze modele niezwykle popularnej serii H. Miały ramową konstrukcję i silnik diesla montowany z tyłu. Na polskich drogach można je spotkać do dzisiaj.

_ Na zdjęciu zabytkowy autobus San H100A z 1972 roku należący do Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej z Warszawy. _

/ 10

Obraz
© PAP/Roman Jocher | PAP/Roman Jocher

W latach 90. Autosan próbował uruchomić montownię w obwodzie kaliningradzkim w Rosji i na Białorusi. Niestety, rosyjskich planów zrealizować się nie udało. W Brześciu na Białorusi powstały tylko trzy sztuki modelu Autosan H7-10 Traper.

W 1995 roku na Europejskich Targach Motoryzacyjnych w Brukseli autobus turystyczny SANZAS 2000 zdobył I miejsce. W tym samym roku firma podpisała z PKS kontrakt na dostawę 1020 autobusów za sumę 1,5 bln złotych.

_ Na zdjęciu Autosan H9-35 podczas Zlotu Zabytkowych Autobusów w Gdańsku w 2011 roku. _

/ 10

Obraz
© Lukas 3z/PB/Wiki | Lukas 3z/PB/Wiki

Od 1994 roku Autosan należał do grupy kapitałowej Sobiesław Zasada SA. Problemy ekonomiczne przeżywa już od lat. Od 2009 roku generuje poważne straty. Już w 2009 roku załodze zmniejszono pensje o 10 procent. Nowe kontrakty poprawiały sytuację, ale tylko czasowo. Próby restrukturyzacji spółki trwały od września 2012 roku. Usprawniono produkcję, zredukowano kary umowne i zoptymalizowano koszty. Firma pozbyła się zbędnych nieruchomości i ograniczyła zajmowaną przestrzeń do jednej hali fabrycznej. To wszystko nie przyniosło jednak wystarczających efektów.

_ Na zdjęciu Autosan H7-10.06MB Solina z 2006 roku firmy "Comfort Bus" z Wadowic. _

/ 10

Obraz
© Lukas 3z/PB/Wiki | Lukas 3z/PB/Wiki

Autosan jest w upadłości od początku października 2013 roku. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja tego roku Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo w sprawie upadłości firmy.

Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.

_ Na zdjęciu Autosan M09LE Sancity z 2009 roku w Krakowie na Małym Rynku. _

/ 10

Obraz
© Lukas 3z/PB/Wiki | Lukas 3z/PB/Wiki

W ciągu całej historii fabryki z jej hal wyjechało około 110 tysięcy autobusów. Od siedmiu lat, po upadku Jelcza, Autosan próbuje zająć jego miejsce na rynku autobusów miejskich, modelami Wetlina City i Sancity.

Pierwsze tego typu autobusy firma zaprezentowała w 2008 roku. Dwa lata później, podczas targów w Kielcach Autosan pokazał pierwszy nieskopodłogowy autobus przegubowy własnej konstrukcji - Sancity 18LF.

_ Na zdjęciu premierowy autobus niskopodłogowy Autosan M12LE Sancity z 2009 roku podczas targów Transexpo 2009 w Kielcach. _

/ 10

Obraz
© autosan.eu | autosan.eu

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. Sanocki producent współpracował takimi firmami jak PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

Firma z Sanoka próbowała swoich sił również w branży zbrojeniowej, produkując między kabiny łączności i nadwozia pojazdów specjalnych dla polskiego wojska.

_ Na zdjęciu 8-metrowy Autosan Gemini, kupiony w kwietniu 2015 roku przez PKS Elbląg. _

/ 10

Obraz
© autosan.eu | autosan.eu

W ubiegłym roku zakład sprzedał 50 autobusów. Jeszcze w 2000 roku załoga liczyła ponad 1800 osób, obecnie liczy około 360. Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować około 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

_ Na zdjęciu model autokaru międzymiastowego Autosan Eurolider 12, dostarczony w sierpniu tego roku gminie Czarny Dunajec. _

10 / 10

Obraz
© autosan.eu | autosan.eu

Ostatnio głośno było o Autosanie przed tegorocznymi wyborami parlamentarnymi. W ostatnim tygodniu kampanii wyborczej ofertę kupna zakładu złożyło konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar (obie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech. Po wyborach oferta konsorcjum została wycofana.

Autosanem podczas kampanii wyborczej w 2015 roku jeździł też Andrzej Duda. Jego Autosan A1112T zyskał miano "Dudabus".

_ Na zdjęciu 10-metrowy Autosan SANCITY 10LF oraz 12-metrowy Autosan SANCITY 12LF, pokazane w 2014 roku podczas XII Międzynarodowych Targów Transportowego Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach. _

Wybrane dla Ciebie
To byłby cios w emerytów. W Sejmie petycja o zniesienie świadczeń
To byłby cios w emerytów. W Sejmie petycja o zniesienie świadczeń
Najtańszy jarmark w Polsce? Sprawdziliśmy ceny w Warszawie
Najtańszy jarmark w Polsce? Sprawdziliśmy ceny w Warszawie
Emerytury byłych prezydentów. Tak wypadają na tle Andrzeja Dudy
Emerytury byłych prezydentów. Tak wypadają na tle Andrzeja Dudy
Magda Gessler przegrała z restauracją. Poszło o głowę łosia
Magda Gessler przegrała z restauracją. Poszło o głowę łosia
Zmiana od 1 grudnia. Ci obcokrajowcy zaczną znikać z rynku pracy?
Zmiana od 1 grudnia. Ci obcokrajowcy zaczną znikać z rynku pracy?
Prezes z Indii bez pozwolenia na pracę. Ma 30 dni na wyjazd z Polski
Prezes z Indii bez pozwolenia na pracę. Ma 30 dni na wyjazd z Polski
Nowy sposób oszustów. W sieci to plaga. Tysiące zgłoszeń Polaków
Nowy sposób oszustów. W sieci to plaga. Tysiące zgłoszeń Polaków
Nowy milioner w Polsce. W czwartek padła "szóstka" w Lotto
Nowy milioner w Polsce. W czwartek padła "szóstka" w Lotto
Nowa moda w Warszawie. Oto co deweloperzy robią z mieszkaniami
Nowa moda w Warszawie. Oto co deweloperzy robią z mieszkaniami
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo