Barometr cen: jakość w ofercie dyskontów

W aktualnym zestawieniu w sieciach dyskontowych różnice w rachunku końcowym
nie przekraczają 10 zł. Przy tak wyrównanej ofercie cenowej kluczowa staje
się jakość produktów. Dlatego wnikliwie przyjrzeliśmy się składowi
najtańszych artykułów w kilku kategoriach.

Barometr cen: jakość w ofercie dyskontów
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

26.10.2010 | aktual.: 26.10.2010 09:40

Do badania Handel-Net wrócił Kaufland. Z jego oferty wybraliśmy 24 produkty w tzw. pierwszych cenach (najczęściej marek własnych Kaufland) jako odpowiedniki asortymentu sieci dyskontowych. Warto jednak zauważyć, że Kaufland trudno traktować jako typowy dyskont, ze względu na dużą powierzchnię sprzedażową oraz asortyment produktów żywnościowych przekraczający 15 tysięcy artykułów. Cechy te kwalifikują sieć jako hipermarket, stąd też Kaufland będzie się pojawiał także w zestawieniu hipermarketów, przy czym do koszyka Handel-Net trafią tam towary znanych marek.

Przygotowując poprzednie zestawienia "dyskontowe" przesadnie skupiliśmy się na cenie, niesłusznie pomijając jakość. Tymczasem jest ona dla wielu klientów kryterium decydującym o wyborze sklepu, wpływa na ocenę sieci handlowej i lojalność konsumencką. Wyraźnie zauważalny zwrot w tym kierunku zrobił Lidl, np. ser żółty gouda marki własnej Bluedino został nagrodzony godłem Teraz Polska. Ten prestiżowy tytuł przyznano także 25 innym produktom Lidla, w tym śmietanom, twarogom Pilos oraz jogurtom Fruit Jumbo.

Obok produktów pełnowartościowych na sklepowych półkach umieszczane są tanie "substytuty", np. bloki seropodobne. Nieumyślnie tego rodzaju produkt wzięliśmy pod uwagę w poprzednich Barometrach cen w zestawieniu z sieci Netto. Podobnie "rozpuszczalną mieszankę kawy zbożowej i naturalnej" (zawierającą w 90 procentach kawę zbożową) porównywaliśmy z 100-procentowymi kawami naturalnymi Biedronki i Lidla. Przy analizowaniu rachunków końcowych dało to nieuzasadnioną przewagę duńskiej sieci. Po uwzględnieniu artykułów pełnowartościowych różnica zmalała o ponad 10 zł.

Warto też zwrócić uwagę na nabiał, zwłaszcza jogurty. Przy tej samej gramaturze różnica w cenie jest często wynikiem składu - tańsze jogurty swoją "owocowość" zawdzięczają wyłącznie barwnikom i aromatom, nieco droższe produkty zawierają już kilkuprocentowy wsad owocowy, co przekłada się nie tylko na ich smak, ale też wartość odżywczą.

Podsumowanie cen w dyskontach: Kaufland - 92,71 zł, Netto - 98,50 zł (w porównaniu wrześniem więcej o 10,27 zł), Lidl - 102,04 zł (mniej o 0,96 zł), Biedronka - 103,92 zł (mniej o 0,63 zł).

Autor: MJ

Biedronkadyskontsklep
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)