Bramki do poboru opłat znikną z autostrad do 2017 r.

Bramki służące do poboru opłat zostaną usunięte z polskich autostrad do 2017 r. - zapowiedział wiceprezes Generalne Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Andrzej Maciejewski.

Bramki do poboru opłat znikną z autostrad do 2017 r.
Źródło zdjęć: © WP.PL | Izabela Trzaska

20.08.2014 | aktual.: 20.08.2014 09:51

- Istotą jest to, by po prostu zlikwidować bramki, stąd już podjęto decyzję, aby ich dalej nie rozbudowywać. W tym momencie nie zastanawiamy się już, czy to robić, tylko kiedy jest to realne do wdrożenia. Zakładamy, że w 2017 roku system poruszania się po drogach bez konieczności zatrzymywania się będzie gotowy także dla samochodów osobowych - powiedział Maciejewski w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej".

Obecnie trwają analizy na temat tego, czy bramki mają zostać zastąpione przez winiety (jak w Austrii), e-winietę czy też należy rozbudować system viaAUTO.

- W którą stronę możemy iść? To jest właśnie kwestia, którą dziś trzeba dokładnie przeanalizować. Od marca zajmuje się tym projektowy zespół powołany w GDDKiA i w resorcie premier Bieńkowskiej. Ten zespół ma wypracować docelowe rozwiązanie dla naszego kraju. Analizujemy różne sposoby poboru: może to być elektroniczna winieta, klasyczna winieta, może to być także sczytywanie tablic rejestracyjnych lub system OBU (On-board Units), czyli pobór za pomocą specjalnie zainstalowanych jednostek. Bierzemy pod uwagę także hybrydy - mieszanki pomiędzy tymi systemami - wskazał wiceszef GDDKiA.

W czerwcu "Pulsu Biznesu" informował o planach ogłoszenia przez GDDKiA przetargu na wdrożenie systemu elektronicznego poboru opłat dla samochodów osobowych. Wówczas Instytut Jagielloński (IJ) wskazywał, że kolejny system (w Polsce działa już system viaTOLL pobierający opłaty od samochodów ciężarowych, a także na mniejszą skale osobowych) oznacza tylko dublowanie infrastruktury i związane z tym zbędne koszty liczone w setkach milionów złotych.

Wcześniej IJ proponował zastąpienie obecnego systemu poboru opłat otwartym elektronicznym systemem (MLFF, Multi-Lane Free-Flow), który zlikwiduje utrudnienie w płynności ruchu i pozwoli zaoszczędzić na obsłudze bramek.

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (402)