Budowa autostrady A1 przy lotnisku Katowice może być droższa

Nawet kilkadziesiąt milionów zł drożej niż zakładano może kosztować budowa autostrady A1 w pobliżu międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach, po ewentualnych zmianach w projekcie, służących rozwojowi portu - szacuje Dariusz Blocher, szef Budimeksu Dromeksu, który będzie budował drogę w tym miejscu,

Po ewentualnych zmianach w projekcie służących rozwojowi lotniska okazało się, że na budowę autostrady A1 w pobliżu międzynarodowego portu w Pyrzowicach trzeba przeznaczyć nawet kilkadziesiąt milionów zł więcej niż zakładano - szacuje Dariusz Blocher, szef Budimeksu Dromeksu, który będzie budował drogę w tym miejscu,

_ Myślę, że w ciągu miesiąca-dwóch problem zostanie rozwiązany z korzyścią dla obu stron. Idziemy w kierunku, by zmienić koncepcję, tzn. poprowadzić drogę przez tereny lotniska w taki sposób, by w przyszłości umożliwić jego rozwój, czyli rozbudowę bądź budowę nowego pasa startowego _ - powiedział w poniedziałek dziennikarzom Blocher.

Autostrada A1 ma biec skrajem lotniska, kilkaset metrów od pasa startowego. Dotąd zakładano, że trasa przebiegnie tam w 120-metrowym tunelu, który nie przeszkadzałby w startach i lądowaniach samolotów. Jeden z problemów dotyczy wyboru metody jego budowy.

Jeżeli tunel powstałby tańszą metodą odkrywkową, sprzęt budowlany i prace na powierzchni uniemożliwiłyby korzystanie z pasa startowego na całej długości. Trzeba byłoby go skrócić, a to uniemożliwiłoby lądowania większych maszyn czy operacje przy złej widoczności. Wyjściem byłoby wydrążenie tunelu metodą górniczą, które jest droższe.

Zdaniem Blochera metoda budowy tunelu nie jest najważniejszym problemem, związanym z poprowadzeniem autostrady przy lotnisku. Najważniejsza - jak mówił - jest taka zmiana koncepcji, by nie był zagrożony rozwój lotniska. Gdyby np. chciało ono przedłużyć pas startowy lub zbudować nowy, tunel na potrzeby autostrady musiałby być dłuższy i inaczej skonstruowany.

_ Metoda powoduje pewne utrudnienia, może spowodować skrócenie drogi startowej dla samolotów dzisiaj, ale to jest bardzo krótkotrwałe utrudnienie. Technicznie zrobimy to tak, żeby było jak najmniej uciążliwe _ - ocenił prezes Budimeksu Dromeksu.

Innego zdania jest rzecznik lotniska Cezary Orzech. Jego zdaniem, pracujący w bliskiej odległości od końca pasa startowego maszyny oznaczałyby konieczność m.in. zmiany tzw. ścieżki podejścia samolotów, innego ustawienia urządzeń nawigacyjnych itp., a to jest kosztowne i kłopotliwe. Według Orzecha, żaden z wariantów budowy nowej drogi startowej i zamiany starej na drogę kołowania samolotów, nie przewiduje, że będzie ona przebiegać nad tunelem. Wykonawca drogi chciałby jednak, zmieniając projekt, przygotować się na taką możliwość.

_ Będzie dłuższy tunel i o innej konstrukcji, tak żeby samoloty mogły się po nim poruszać, gdy chodzi o drogę do kołowania. W konsekwencji tunel musi być dłuższy, inaczej zbudowany, bardziej wzmocniony. Na tym głównie polega wyzwanie techniczne _ - uważa Blocher.

Jego zdaniem, dodatkowe koszty związane z ewentualnymi zmianami w projekcie nie przekroczą 100 mln zł, wobec ok. 7 mld zł wartości całego kontraktu, którego częścią jest odcinek w pobliżu lotniska.

_ To nie są bardzo istotne pieniądze, więc jeżeli państwo zdecyduje się zainwestować w przyszłość tego lotniska, to myślę, że osiągniemy jakiś kompromis _ - powiedział prezes, zapowiadając, że wkrótce jego firma przedstawi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szczegółową wycenę związaną ze zmianami.

_ Będzie to wymagało bardzo poważnych negocjacji między wykonawcą, koncesjonariuszem i stroną rządową _ - ocenił dyrektor katowickiego oddziału GDDKiA Krzysztof Raj. Zaznaczył, że ponieważ odcinek będzie realizowany w systemie koncesyjnym, negocjacje będzie prowadzić centrala GDDKiA i resort infrastruktury.

W połowie lipca wojewoda śląski zapowiedział, że wyda pozwolenie na budowę odcinka autostrady A1 w pobliżu lotniska nawet wówczas, gdy drogowcy i władze portu nie porozumieją się co do sposobu budowy drogi. Brak kompromisu może jednak oznaczać spory sądowe i opóźnienia w budowie.

Odcinek A1, przy którym leży lotnisko, połączy w 2014 r. planowany w pobliżu węzeł A1 (budowanej od granicy z Czechami) i ekspresowej trasy S1 - z okolicami Częstochowy. Do 2012 r. powstanie część A1 między Częstochową, a węzłem w woj. łódzkim. Oba te odcinki, łącznie 180 km, zbuduje na podstawie umowy koncesyjnej konsorcjum Autostrada Południe.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Tragedia w Częstochowie. Nie żyje pracownik huty
Tragedia w Częstochowie. Nie żyje pracownik huty
Chcesz mieć 6 tys. zł emerytury? Oto ile musisz zarabiać
Chcesz mieć 6 tys. zł emerytury? Oto ile musisz zarabiać
Jak zrozumieć rachunek za prąd? Oto najważniejsze elementy
Jak zrozumieć rachunek za prąd? Oto najważniejsze elementy
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Polacy szturmują urzędy. 500 zł kary dziennie za spóźniony wniosek
Bas niezgody. Spór mieszkańców apartamentowców z klubem fitness
Bas niezgody. Spór mieszkańców apartamentowców z klubem fitness
Te grzyby kosztują 4 tys. zł. Podpowiada, gdzie je sadzić
Te grzyby kosztują 4 tys. zł. Podpowiada, gdzie je sadzić
Koniec zakładu z grupy polskiego miliardera. Wypłacili ogromne bonusy
Koniec zakładu z grupy polskiego miliardera. Wypłacili ogromne bonusy
Niektórzy będą mogli uniknąć podatku od spadku. Rząd ma nowy pomysł
Niektórzy będą mogli uniknąć podatku od spadku. Rząd ma nowy pomysł
Bez uprawnień, bez poszanowania zasad. Rolniczka w rękach policji
Bez uprawnień, bez poszanowania zasad. Rolniczka w rękach policji
Zakazane przy cukrzycy. Polacy kupują je na potęgę
Zakazane przy cukrzycy. Polacy kupują je na potęgę
Nie rozbił kumulacji, a wygrał w Eurojackpot. Oto nagroda Polaka
Nie rozbił kumulacji, a wygrał w Eurojackpot. Oto nagroda Polaka
Wydano ostrzeżenie przed syropem. Zgony dzieci w Indiach
Wydano ostrzeżenie przed syropem. Zgony dzieci w Indiach