Burger King kopiuje McDonalda?
Burger King dokonuje największej zmiany w swoim menu od czasu powstania restauracji. Co bardziej uważni dostrzegą bardzo duże podobieństwo między zaproponowanymi przez sieć produktami a menu McDonalda - pisze AP.
05.04.2012 | aktual.: 09.04.2012 11:26
W nowym menu Burger Kinga pojawiło się 10 nowych produktów. Są to m.in. kawałki kurczaka, karmelowa kawa frappe, sałatka cesarska czy truskawkowo-bananowy smoothie (napój bezalkoholowy na bazie owoców). Podobne produkty w ostatnich latach wprowadził McDonald's - sałatki w 2003 roku, specjalne napoje kawowe w 2009 roku czy owocowe smoothie w 2010 roku.
Sam Burger King nie zaprzecza, że istnieje podobieństwo między jego menu a menu konkurenta, ale podkreśla, że zostały opracowane przez firmę na podstawie własnych badań.
- Konsumenci chcą większego wyboru. I to nie tylko bardziej zdrowych produktów, a również produktów, które będą konkurencją dla naszych rywali - mówi Steve Wilborg, prezes oddziału Burger Kinga na Amerykę Północną.
W ostatnich latach zarzucano Burger Kingowi, że jego menu było mało elastyczne i nie przyciągało nowych klientów. Burger King przespał moment, gdy konkurencja zaproponowała menu śniadaniowe, czy zdrowsze produkty.
W efekcie Burger King spadł z drugiego na trzecie miejsce w rankingu sieci fast foodów w Stanach Zjednoczonych za 2011 rok. Został wyprzedzony przez sieć Wendy's. Na pierwszym miejscu umocnił się McDonald's. Burger King ma obecnie (pod względem sprzedaży) 12 proc. rynku pośród sieci sprzedających hamburgery. Dziesięć lat temu było to 17 proc. W tym samym czasie udział McDonalda wzrósł z 42 do 50 proc.
Aby odzyskać utraconą pozycję szefowie Burger Kinga podjęli w zeszłym roku decyzję o zmodernizowaniu 7200 restauracji, których wygląd odbiegał od dzisiejszych standardów i oczekiwań klientów. Zmianie ulegną także stroje personelu.
Zdaniem Eddiego Yoona z firmy konsultingowej The Cambridge Group, firmy takie jak Burger King, które proponują produkty zbliżone do tych oferowanych przez konkurencję odniosą sukces tylko i wyłącznie wtedy, gdy zaoferują je w niższych cenach bądź ich smak będzie dużo lepszy od tych rywala. Jeśli to jednak jest tylko wskoczenie do pociągu, którym inne sieci jadą już dawno, wówczas sieć może odnieść sromotną porażkę.