Carrefour sprzeda sklepy w Polsce? Niepewne losy ponad 700 placówek
Carrefour planuje sprzedaż swoich sklepów i centrów handlowych w Polsce - donosi francuski portal La Lettre. Proces ten nadzoruje bank inwestycyjny JP Morgan, który udostępnił dokumentację dla potencjalnych nabywców. Po ostatnich cięciach Carrefour posiada w Polsce 783 sklepy.
Jak podaje La Lettre, prezes Carrefoura - Alexandre Bompard, uważa, że konsolidacja w sektorze handlu detalicznego jest "nieunikniona" i dopiero nabiera tempa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kupiły mystery boxy z Anglii. Liczyły na perełki. "Rozczarowanie"
Carrefour sprzeda sklepy w Polsce? Oto komentarz sieci
Z ustaleń francuskiego portalu wynika, że bank inwestycyjny JP Morgan stworzył już "data room", udostępniając kluczowe dane operacyjne i finansowe potencjalnym kupcom. Pod młotek mają pójść zarówno sklepy tej sieci, jak i centra handlowe w Polsce.
"Na półmetku realizacji swojego planu strategicznego Carrefour 2026 oraz w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe, Grupa Carrefour rozpoczęła analizę swojego portfela biznesowego, obejmującą wszystkie obszary jej działalności i modele organizacyjne" - wyjaśnia biuro prasowe Carrefour Polska, cytowane przez portal wiadomoscihandlowe.pl.
Jak podkreśla, z uwagi na toczący się proces nie odnosi się do spekulacji rynkowych w tej sprawie.
Wyniki finansowe Carrefour. W Polsce ma coraz mniej sklepów
W pierwszej połowie 2025 r. sprzedaż Grupy Carrefour wyniosła 46,55 mln euro, co oznacza wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Mimo tego firma odnotowała stratę netto w wysokości 361 mln euro.
W Polsce konkurencja jest szczególnie silna, co wpływa na wyniki lokalnej spółki. Carrefour Polska zakończył ubiegły rok ze stratą netto w wysokości 53,6 mln zł. Portal wiadmoscihandlowe.pl podaje, że według zarządu poza Polską wyniki w Europie są dobre.
Na koniec 2024 r. Carrefour Polska prowadziła 783 sklepy, co oznacza spadek o 58 placówek w porównaniu do roku wcześniejszego. Liczba hipermarketów pozostała bez zmian, ale zmniejszyła się liczba supermarketów (ze 160 do 156) i sklepów osiedlowych (585 do 531). Firma uruchomiła 52 nowe placówki (47 osiedlowych i 5 supermarketów), jednak równocześnie zlikwidowała 110 sklepów, z czego 102 z nich działały w modelu franczyzowym.
Już w pierwszym kwartale ubiegłego roku Carrefour tłumaczył cięcia "trudnym otoczeniem rynkowym" i rosnącą konkurencją.