Chcesz kredyt? Pokaż profil!
Bank SMART jest pierwszym bankiem, który oficjalnie przyznaje się do uwzględniania informacji o potencjalnym kredytobiorcy z portali społecznościowych. Co więcej, zachęca klientów by sami tych informacji udzielali.
03.11.2014 | aktual.: 03.11.2014 15:07
To pierwsze w Polsce rozwiązanie wykorzystujące social scoring na szeroką skalę. Technologię w postaci kompleksowej platformy do obsługi i sprzedaży kredytów online dostarczyła bankowi firma Blue Services, spółka-córka sopockiej Blue Media.
O tym, że bankom zdarza się prześwietlać kredytobiorców i ich działalność w sieci przed udzieleniem zgody na pożyczenie pieniędzy mówiło się od kilku lat. Wszak wedle rekomendacji nadzoru finansowego mają nawet taki obowiązek. Nakazuje ona bowiem przy weryfikacji klientów korzystanie z "wewnętrznych i zewnętrznych baz danych". Jednak do tej pory kwestia ta przewijała się nieoficjalnie, a jeśli już któryś z banków przyznawał się do sprawdzania klientów w internecie, to teoretycznie w rzadkich przypadkach.
Teraz jednak Bank SMART postanowił uczynić z tego atut. Social Scoring ma usprawnić i przyspieszyć całą procedurę przyznawania kredytu, czyniąc ją też bardziej przyjazną klientowi. Jeśli użytkownik zaloguje się za pośrednictwem serwisu takiego jak Facebook lub LinkedIn i zgodzi się na wykorzystanie danych (np. adres e-mail, rok urodzenia, etc.), to bank automatycznie je uwzględni we wniosku kredytowym.
- Klient będzie mógł opcjonalnie zalogować się do formularza kredytowego tak, jak loguje się do wielu serwisów poprzez Facebook lub LinkedIn. Te dane wspierają proces kredytowy, ponieważ bank ma więcej informacji o użytkowniku i nie musi go później ewentualnie "dopytywać". Oczywiście wykorzystanie social media jest opcjonalne, klient nie musi wcale logować się do serwisów społecznościowych, aby otrzymać pożyczkę. Co nie zmienia faktu, że taka zgoda może zadziałać na jego korzyść - tłumaczy Janusz Dudziński z Blue Services.
Weryfikacja przez FB na korzyść klienta?
Serwisy społecznościowe mogą też zostać wykorzystane jako narzędzie służące zbudowaniu wiarygodności i rzetelności kredytowej. Mowa tu np. o największym w Polsce serwisie pożyczek społecznościowych Kokos.pl. Bank SMART może zweryfikować wiarygodność klienta uwzględniając jego rating, czyli ocenę na tym portalu oraz liczbę zaciągniętych i spłaconych przez niego pożyczek. Jeśli klient posiada dobrą historię i rating, to może to pozytywnie wpłynąć na decyzję kredytową banku. Klient może wówczas otrzymać kredyt nawet wtedy, gdy nie posiada historii kredytowej w BIK.
- Dziś większość internautów - a więc naszych potencjalnych klientów - korzysta z serwisów społecznościowych. Ich pominięcie w rozwiązaniach bankowych byłoby więc dużym błędem. Świat finansów powinien w większym stopniu korzystać z danych niestandardowych, także tych płynących z mediów społecznościowych - tłumaczy Marcin Mikołajczyk z Banku SMART. - Oczywiście klient wyrażający zgodę na przetwarzanie danych z serwisów społecznościowych każdorazowo będzie informowany, w jakim zakresie i w jakim celu będą one przetwarzane - dodaje Marcin Mikołajczyk.
Trend analizy danych z mediów społecznościowych wykorzystywany jest już w niektórych państwach na zachodzie. W podobny sposób weryfikuje pożyczkobiorców np. lenddo.com. Rozwiązanie opracowane przez Blue Services posiada analogiczny charakter, jest jednak dostosowane do realiów polskiego rynku. Dzięki narzędziom do indywidualnej oceny klienta Bank Smart może przygotować bardziej spersonalizowaną ofertę.
Platforma Blue Services jest zintegrowana z BIK, posiada kilkadziesiąt wbudowanych mechanizmów (tzw. antyfraudowych) pozwalających odrzucić potencjalnie nierzetelnych kredytobiorców. Wspiera również sprzedaż innych produktów bankowych, np. kart kredytowych, kont, lokat itp. Cały projekt wdrożony jest w modelu outsourcingowym i zaprojektowany w technologii RWD, dzięki czemu serwis jest dostosowany zarówno do specyfiki urządzeń stacjonarnych, jak i mobilnych.