CIR: Go Africa! - strategia wspierania eksportu i ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw
...
19.10. Warszawa - CIR informuje:
Go Africa! - strategia wspierania eksportu i ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw.
Polska, jedno z większych państw Unii Europejskiej, nie może pozostawać w tyle za innymi europejskimi graczami, którzy już są obecni w Afryce.
W czasie spowolnienia gospodarczego na świecie to właśnie Afryka była kontynentem, który wciąż dynamicznie się rozwijał. W latach 2001 - 2010 sześć na dziesięć najszybciej rozwijających się gospodarek na świecie było z Afryki Subsaharyjskiej. Prognozy na najbliższe dziesięciolecia dla tego rejonu świata mówią o wzroście gospodarczym na poziomie przekraczającym 7 proc. rocznie.
W latach 2001-2011 średni roczny wzrost PKB w Afryce Subsaharyjskiej wyniósł 5,7%. W latach 2011-2015 , 7 na 10 najszybciej rozwijających się gospodarek świata będzie z Afryki subsaharyjskiej.
Afryka jest wyjątkowo atrakcyjnym regionem, biorąc pod uwagę kurczące się rynki tradycyjnych partnerów gospodarczych Polski. Projekt Go Africa jest częścią procesu internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw.
Kluczowym narzędziem budowania relacji gospodarczych jest przede wszystkim rozszerzenie dialogu politycznego z krajami afrykańskimi. Wyraźnym sygnałem politycznym ze strony polskiej, świadczącym o chęci budowania wzajemnych relacji handlowych, są wizyty oficjalne oraz misje gospodarcze.
Wokół projektu Go Africa gromadzone są także środowiska biznesowe i naukowe, w tym eksperci specjalizujący się w tematyce afrykańskiej oraz pracownicy polskich uczelni pochodzenia afrykańskiego.
Polska może stać się dla Afryki ważnym parterem jako lider w Europie Środkowej i jedno z sześciu największych państw UE. Przewagą polskich firm jest z jednej strony wysoka jakość oferowanych produktów i usług, z drugiej niższe ceny niż w niektórych parterów zachodnioeuropejskich.
Wśród podejmowanych inicjatyw w dniach 26-27 listopada br. w Łodzi odbędzie się pierwszy Kongres partnerstwa i współpracy polsko-afrykańskiej Poland-Africa 2013, którego celem jest zacieśnianie więzów gospodarczych pomiędzy Polską a państwami Afryki. Do udziału zaproszono przedstawicieli biznesu, polityki, władz lokalnych oraz instytucji zainteresowanych zacieśnianiem współpracy polsko-afrykańskiej.
Obroty handlowe Polska-Afryka
Pomimo spadku łącznych obrotów handlowych Polski w 2012 r. - zarówno po stronie naszego eksportu (o -2,9%), jak i importu (o -6,5%) - w wymianie towarowej z kontynentem afrykańskim odnotowano wzrost.
W 2012 r. Polski eksport do krajów afrykańskich wyniósł 1,9 mld USD i w porównaniu z rokiem poprzedzającym zwiększył się o 7,8%. Import z Afryki osiągnął poziom 1,7 mld USD, co oznacza wzrost o 2,8% w stosunku do 2011 r. Łączne obroty handlowe Polski w 2012 r. w eksporcie wyniosły 184,7 mld USD, a w imporcie 198,5 mld USD.
Pozytywna tendencja w naszych obrotach z Afryką obserwowana jest również w 2013 r. W okresie pierwszych 7 miesięcy 2013 r. wartość eksportu Polski do Afryki przekroczyła 1,4 mld USD (wzrost o 29,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r.), natomiast import sięgał 1,1 mld USD (wzrost o 16,5%).
Przytoczone powyżej dane statystyczne potwierdzają tezę o atrakcyjności Afryki jako perspektywicznego kierunku ekspansji polskich przedsiębiorstw. Wzrost w ostatnich latach szczególnie kontrastuje ze stagnacją eksportu Polski na rynki europejskie.
Oczywiście, obecnie rynki afrykańskie to niewielka część polskiego eksportu (1,24 % w 2013 r.), ale jednym z celów rządu RP jest dywersyfikacja relacji gospodarczych Polski ze światem i większa obecność na rynkach dynamicznie rosnących. Służy temu m.in. zainicjowany w 2013 r. roku projekt "Go Africa" mający na celu zainteresowanie polskich przedsiębiorców wymianą handlową i współpracą inwestycyjną z tym kontynentem.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.
kom/ mok/