Trwa ładowanie...
d3msgzi
rząd
01-10-2013 14:24

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d3msgzi
d3msgzi

01.10. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,

d3msgzi

- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej,

- projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warmińsko-mazurskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Podjęła uchwały:

- zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015",

d3msgzi

- zmieniającą uchwałę w sprawie zatwierdzenia programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2013 r.

Rada Ministrów przyjęła "Sprawozdanie Rady Ministrów z realizacji ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 w latach 2011-2012".

Rada Ministrów zaakceptowała zapis protokolarny w sprawie informacji dotyczącej ubiegania się o przyznanie miastu Kraków, wspólnie z regionem tatrzańskim po stronie polskiej i słowackiej, roli gospodarza Zimowych Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2022 roku.

d3msgzi

Rząd wysłuchał informacji ministra Skarbu Państwa na temat sytuacji Stoczni Gdańsk SA.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Wprowadzona zostanie stabilizująca reguła wydatkowa o charakterze antycyklicznym, która zapewni długookresową stabilność finansów państwa i będzie sprzyjać stabilności makroekonomicznej.

d3msgzi

To mechanizm, który w praktyce przyczyni się do uzdrowienia finansów publicznych i określi dopuszczalny wzrost wydatków sektora publicznego. Nowa reguła ograniczy wzrost wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych do średniego tempa wzrostu PKB. W okresie dobrej koniunktury wydatki będą rosły wolniej niż PKB, a w okresie spowolnienia gospodarczego - szybciej. W sytuacji nadmiernej nierównowagi finansów publicznych włączy się zapisana w tej regule automatyczna korekta tempa wzrostu wydatków. Korekta ta będzie jednak zawieszona w razie prognozowanego silnego spowolnienia gospodarczego, gdy nierównowaga finansów publicznych nie okaże się alarmująca.

Polityka fiskalna będzie prowadzona w sposób antycykliczny i przewidywalny. W efekcie zwiększy się stabilność wzrostu gospodarczego, a także poprawi konkurencyjność gospodarki i warunki funkcjonowania przedsiębiorstw.

Nowa reguła zastąpi obowiązującą tzw. dyscyplinującą regułę wydatkową oraz dotychczasowe sankcje przewidziane po przekroczeniu przez państwowy dług publiczny 50 proc. PKB. Dotychczasowe, najważniejsze reguły to:

d3msgzi

1) konstytucyjny limit zadłużenia uzupełniony o progi ostrożnościowe w ustawie o finansach publicznych; 2) reguła ograniczająca tempo wzrostu wydatków innych niż prawnie zdeterminowane (oraz nowych prawnie zdeterminowanych) do prognozowanego wskaźnika inflacji powiększonego o punkt procentowy (tzw. dyscyplinująca reguła wydatkowa); 3) reguły długu i kosztów obsługi długu funkcjonujące w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) do 2013 r. (od 2014 r. zastąpią je indywidualne wskaźniki zadłużenia JST); 4) reguła co najmniej zrównoważonego wyniku bieżącego JST. Z analizy tego systemu wynika, że wprowadzenie nowej reguły jest niezbędne, ponieważ obecnie istniejące zabezpieczenia w sposób niewystarczający zapewniały dyscyplinę w finansach publicznych, a w okresie poprzedzającym spowolnienie gospodarcze i w sytuacji spowolnienia, wynikającego z kryzysu w strefie euro - prowadziły wręcz do procyklicznego jego spotęgowania zamiast mu antycyklicznie przeciwdziałać.

Stabilizująca reguła wydatkowa o charakterze antycyklicznym nakłada ograniczenia na poziom wydatków publicznych. Jej zakres jest znacznie szerszy od obwiązującej dyscyplinującej reguły wydatkowej - obejmuje wydatki sektora instytucji rządowych i samorządowych z wyłączeniem wydatków w pełni finansowanych ze środków unijnych i EFTA oraz wydatków jednostek, które nie mają zdolności do generowania wysokich deficytów, co stanowi około 90 proc. wydatków sektora.

Wprowadzenie nowej reguły zmieni zasadniczo prowadzenie polityki fiskalnej. Chodzi o nałożenie wiążącego prawnie limitu na poziom około 2/3 wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych. Przestrzeganie limitu przyczyni się do osiągnięcia w średnim okresie wyniku nominalnego na poziomie MTO (średniookresowego celu budżetowego, przyjętego obecnie na poziomie minus 1 proc. PKB). Pozwoli też w dłuższym okresie zredukować dług publiczny znacznie poniżej progu konstytucyjnego (60 proc. PKB) i utrzymać deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych znacząco poniżej 3 proc. PKB (ograniczenie wynikające z Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej).

d3msgzi

W rezultacie wprowadzenie reguły wydatkowej zapewni utrzymanie stabilności fiskalnej, co z kolei będzie sprzyjać stabilności makroekonomicznej. Stabilizująca reguła wydatkowa zwiększy transparentność polityki budżetowej - będą funkcjonować jasne i stabilne ramy wyznaczające limit wydatków publicznych na każdy rok. Po raz pierwszy regułę tę wykorzystano - pomocniczo - przy opracowywaniu budżetu państwa na 2014 r.

Reguła będzie monitorowana pod kątem:

1) realizacji jej celu głównego, czyli likwidacji strukturalnej nierównowagi fiskalnej, 2) przestrzegania limitu wydatkowego, 3) wprowadzenia do niej zmian - po 5 latach od dnia wejścia w życie tej nowelizacji lub po ewentualnej aktualizacji wysokości średniookresowego celu budżetowego, minister finansów dokona przeglądu funkcjonowania przepisów dotyczących ustalania kwoty wydatków publicznych oraz przedstawi rządowi informację o sposobie funkcjonowania reguły w procesie budżetowym, z rekomendacjami ewentualnych zmian.

Wdrożenie reguły oznacza także wypełnienie wymogów unijnych.

Dodatkowo, nowelizacja ustawy o finansach publicznych, zapewnia nowe preferencje dla jednostek samorządu terytorialnego przy realizacji projektów unijnych. Proponowane zmiany mają umożliwić lepsze wykorzystanie środków unijnych w ramach nowej perspektywy finansowej.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, przedłożony przez ministra finansów.

Projekt przewiduje utrzymanie do 31 grudnia 2016 r. obecnie obowiązujących stawek VAT (23 proc. i 8 proc.).

Przyjęta w kwietniu 2013 r. "Aktualizacja Programu Konwergencji na rok 2013" oraz "Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2013-2016" zakładały utrzymanie aktualnych stawek VAT na niezmienionym poziomie. Przedłużenie obecnych stawek wynika z potrzeby ograniczenia nierównowagi finansów publicznych, jak również słabej koniunktury na głównych rynkach eksportowych ograniczającej wzrost gospodarczy.

Utrzymanie do 2016 r. obecnych stawek VAT ma służyć ochronie zagrożonej nierównowagi budżetu państwa. Równowaga budżetowa i stabilność finansów publicznych są wartościami konstytucyjnymi o priorytetowym charakterze, w związku z tym wprowadzone zmiany są w pełni uzasadnione.

W projekcie nowelizacji ustawy uchyla się, jako zbędny, ust. 3 art. 146f przewidujący dla roku 2013 wprowadzenie warunkowych podwyżek stawek podatku VAT w sytuacji, gdyby doszło do przekroczenia 55 proc. wartości relacji kwoty państwowego długu publicznego do PKB.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej, przedłożony przez ministra edukacji narodowej.

Projekt nowelizacji ustawy zakłada przedłużenie funkcjonowania starego Systemu Informacji Oświatowej o 3 lata, tj. do 1 marca 2017 r., i wykorzystywanie danych gromadzonych w tym systemie do podziału części oświatowej subwencji ogólnej między jednostki samorządu terytorialnego w latach 2014-2016.

Przedłużenie działania starego SIO będzie wiązało się z równoległą pracą dwóch systemów, tj. "starego" i "nowego". Pozwoli to przez najbliższe 3 lata bezpiecznie dokonywać podziału części oświatowej subwencji ogólnej na podstawie danych zgromadzonych w starym systemie.

Dodatkowe trzy lata umożliwią również wyeliminowanie błędów w danych identyfikacyjnych w nowym systemie, w tym błędów użytkowników SIO i błędów w rejestrze PESEL oraz korektę danych dziedzinowych (wszystkie dane poza informacjami z systemu PESEL) przekazywanych do bazy danych SIO. W konsekwencji, w strukturze podziału rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, wzrośnie odsetek środków, które będą mogły być przeznaczane na dofinansowanie innych zadań niż korekta błędów statystycznych.

Wprowadzono także mechanizm zapewniający możliwość gromadzenia w bazie danych nowego SIO niezweryfikowanych danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli, czyli danych niezgodnych z danymi w rejestrze PESEL. Umożliwi to monitorowanie efektywności procesu weryfikacji tych danych z danymi w rejestrze PESEL. Pozyskana zostanie informacja o liczbie osób, których dane nie zostały zweryfikowane oraz powstanie możliwość określenia czasu niezbędnego do wyjaśnienia stanu faktycznego (niezgodności z rejestrem PESEL).

Możliwość jednoczesnego przekazywania do nowego SIO niezweryfikowanych danych identyfikacyjnych i danych dziedzinowych uczniów i nauczycieli - pozwoli odpowiednio wcześnie analizować dane w nim zgromadzone i posiłkować się nimi w celu prowadzenia polityki oświatowej. W rezultacie stworzone zostaną warunki, w których bezpiecznie można wykorzystywać dane z nowego systemu na potrzeby podziału subwencji oświatowej, począwszy od 2017 r.

Znowelizowana ustawa ma obowiązywać od 1 stycznia 2014 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem Systemu Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Projekt wdraża do polskiego prawa przepisy unijne, które m.in. nakładają na instytucje państw członkowskich, uczestniczące w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, obowiązek wymiany informacji drogą elektroniczną przez System Elektronicznej Wymiany Informacji dotyczących Zabezpieczenia Społecznego (EESSI).

EESSI to system informatyczny, który ma przyspieszyć i ułatwić wymianę informacji między instytucjami ds. zabezpieczenia społecznego we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Obecnie wymiana danych niezbędnych do ustalenia praw i obowiązków ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców odbywa się za pośrednictwem formularzy i dokumentów papierowych. Uruchomienie systemu EESSI zaplanowano na 1 maja 2014 r., co oznacza, że od tego momentu w ramach wspólnej bezpiecznej sieci powinno odbywać się elektroniczne przekazywanie danych, z zapewnieniem ich poufności i ochrony.

Proponowane przepisy umożliwią włączenie polskich instytucji do systemu elektronicznej wymiany danych w obszarze zabezpieczenia społecznego między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Oznacza to, że w sprawach dotyczących zabezpieczenia społecznego wymiana informacji między instytucjami poszczególnych państw członkowskich będzie odbywać się za pośrednictwem standardowych dokumentów elektronicznych (SED).

Zgodnie z projektem, elektronicznej wymianie będą podlegać dane, które umożliwią przyznanie m.in. świadczeń z tytułów: choroby, macierzyństwa (ojcostwa), inwalidztwa, starości, wypadków przy pracy i choroby zawodowej. Dotyczyć ma to także danych dających prawo do: rent rodzinnych, zasiłków na wypadek śmierci, świadczeń dla bezrobotnych, a także świadczeń: przedemerytalnych i rodzinnych oraz specjalnych świadczeń pieniężnych o charakterze nieskładkowym. Wymianie będą podlegać również dane pomocne w odzyskiwaniu należności w innym państwie członkowskim. Dane te w postaci standardowych dokumentów elektronicznych (SED) będą przesyłane przez system EESSI do właściwych odbiorców w innych krajach unijnych.

Kluczowym elementem systemu EESSI na poziomie krajowym ma być tzw. access point - punkt kontaktowy. Będzie nim instytucja wyznaczona w danym kraju dla określonych kategorii świadczeń. Zadaniem punktu będzie wysyłanie (otrzymywanie) drogą elektroniczną danych dotyczących zabezpieczenia społecznego. W Polsce będą działały 3 takie punkty (w innych państwach może ich być od 1 do 5). Jeden punkt kontaktowy zostanie utworzony w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (zajmie się rozsyłaniem danych dotyczących bezrobocia i świadczeń rodzinnych), drugi powstanie w ZUS (jego zadaniem będzie przesyłanie danych z sektora świadczeń emerytalno-rentowych, pieniężnych świadczeń wypadkowych, chorobowych i macierzyńskich, a także obszaru rolniczego i systemów specjalnych). Trzeci punkt kontaktowy będzie stworzony w NFZ i będzie realizował wymianę danych z zakresu świadczeń zdrowotnych.

Dzięki rozwiązaniom ustawowym zwiększy się szybkość wymiany informacji między unijnymi instytucjami zabezpieczenia społecznego, co przyspieszy weryfikację uprawnień, a w efekcie zapewni wypłacanie świadczeń jedynie osobom uprawnionym.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warmińsko-mazurskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Zmiana granic strefy obejmuje - włączenie do niej 79,9434 ha, wyłączenie z niej 9,6953 ha gruntów i korektę podstrefy Olsztyn. W rezultacie jej powierzchnia zwiększy się i wyniesie 984,7561 ha. Zmiany te powinny zwiększyć szanse napływu nowych inwestycji do regionu warmińsko-mazurskiego. Efektem poszerzenia granic strefy, w perspektywie kliku najbliższych lat, powinno być utworzenie 2.100 nowych miejsc pracy w strefie i ok. 440 poza nią.

Włączane grunty są na terenach miast: Elbląg, Nowe Miasto Lubawskie, Iława, Płońsk i Kętrzyn oraz gmin: Pasłęk, Pisz, Biskupiec, Piecki i Kurzętnik.

Na gruntach prywatnych położonych w Kętrzynie firma Philips Lighting Poland SA, zajmująca się produkcją artykułów oświetleniowych, zamierza ruszyć z produkcją opraw oświetleniowych energooszczędnych i LED-owych. W tym celu zamierza unowocześnić istniejącą fabrykę, utworzyć nowe linie technologiczne i zmodernizować już użytkowane.

Inwestor planuje również prowadzenie działalności usługowej w dziedzinach: badawczo-rozwojowej (B+R), technologii informacyjnej (IT) i outsourcingu procesów biznesowych (BPO). W projekt zamierza zainwestować co najmniej 50 mln zł i utworzyć ok. 70 nowych miejsc pracy. Obecnie w kętrzyńskim zakładzie firmy pracuje 535 osób. Przewidywany termin zakończenia inwestycji to koniec 2015 r.

Zmienione rozporządzenie ma obowiązywać od 15 października 2013 r.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015", przedłożoną przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Jest to druga zmiana programu drogowego w tym roku, a zatem kolejne powiększenie możliwości realizacyjnych nowych dróg.

W czerwcu Rada Ministrów przyjęła załącznik nr 5, w którym określono listę wybranych zadań polegających na budowie dróg ekspresowych. Zapewniono wówczas środki w wysokości ponad 35 mld zł, które umożliwią ogłoszenie przetargów dla ponad 700 km dróg szybkiego ruchu. Znaczna część przetargów została już uruchomiona.

Aktualnie wykorzystując pozytywne doświadczenia z przyjęcia załącznika nr 5 Rada Ministrów zaakceptowała kolejny załącznik - nr 6, w którym wskazano listę zadań polegających na budowie obwodnic dla 12 miejscowości. Na ten cel zarezerwowano 4,7 mld zł. Dzięki tym środkom możliwe będzie zbudowanie obwodnic o łącznej długości ok. 150 km. Będą one realizowane już w nowej perspektywie finansowej 2014-2020.

Lista inwestycji ujętych w załączniku 6 obejmuje budowę obwodnic: Bełchatowa, Brodnicy, Inowrocławia, Wielunia, Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Góry Kalwarii, Olsztyna, Kłodzka, Nysy, Kościerzyny i Sanoka.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie zatwierdzenia "Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2013 r.", przedłożoną przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Na podstawie zmienionego programu 1 321,29 mln zł z Funduszu Kolejowego podzielono w następujący sposób:

- 267 889 240,00 zł - przygotowanie oraz budowa i przebudowa linii kolejowych przez PKP PLK SA;

- 12 000 000,00 zł - przygotowanie oraz budowa i przebudowa linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.;

- 339 839 170,00 zł - zadania dotyczące remontów i utrzymania linii kolejowych realizowane przez PKP PLK SA;

- 136 561 009,92 zł - finansowanie lub współfinansowanie przez samorządy województw zakupu, modernizacji i napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych;

- 500 000 000,00 zł - sfinansowanie nabycia od PKP SA przez Skarb Państwa akcji PKP PLK SA,

- 65 000 000,00 zł - wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.

Głównym źródłem zasilania Funduszu Kolejowego są środki pochodzące z 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowych paliw silnikowych i gazu.

Podstawowym zadaniem Funduszu jest gromadzenie środków finansowych na przygotowanie i realizację budowy oraz przebudowy linii kolejowych, a także na ich remonty i utrzymanie, likwidację zbędnych linii kolejowych. W Funduszu będą też środki na wydatki bieżące PKP PLK SA, związane z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z realizacji ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lata 3 w latach 2011-2012, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej.

Dwuletni okres obowiązywania ustawy wykazał dynamiczny wzrost liczby instytucji zajmujących się opieką nad małymi dziećmi, liczby miejsc w ww. placówkach oraz liczby dzieci w nich przebywających. O ile na koniec 2010 r. w 246 gminach funkcjonowało 511 placówek, w tym 392 żłobki i 119 oddziałów żłobkowych, to w 2011 r. do rejestru żłobków i klubów dziecięcych wpisanych było już 571 placówek, w tym 523 żłobki i 48 klubów dziecięcych. W 2012 r. w 324 gminach funkcjonowało już 926 placówek, w tym 791 żłobków, 105 klubów dziecięcych i 30 dziennych opiekunów. Oznacza to że od 2010 r. liczba tych instytucji wzrosła aż o 81 proc.

Relatywnie najwięcej placówek opieki nad małymi dziećmi na koniec 2012 r. miały gminy w województwach: śląskim (27 proc. gmin), opolskie (24 proc.), dolnośląskie (20 proc.), pomorskie (20 proc.). Najmniej miały województwa świętokrzyskie, lubelskie, podlaskie i kujawsko-pomorskie.

Wzrosła również liczba miejsc - w 2010 r. żłobki i oddziały żłobkowe dysponowały 32,5 tys. miejsc, natomiast w 2012 r. liczba ta wynosiła ok. 40 tys. (wzrost o ok. 23 proc.). Na przestrzeni omawianych lat zwiększyła się liczba dzieci przebywających w placówkach z ok. 33,6 tys. w 2010 r. do 39,3 tys. w 2012 r.

Ponad połowę (52 proc.) żłobków utworzyły gminy, 40 proc. - osoby fizyczne, 8 proc. - osoby prawne i jednostki nieposiadajace osobowości prawnej. Prawie 74 proc. zarejestrowanych żłobków otrzymywało dotacje z gmin. Jeśli chodzi o kluby dziecięce - to 74 proc. tych placówek utworzyły osoby fizyczne, pozostałe 21 proc. gminy i osoby prawne bądź jednostki nieposiadajace osobowości prawnej. Tylko 34 proc. klubów otrzymywało dotację z budżetu gminy. Niewielka natomiast jest liczba dziennych opiekunów. Na koniec 2012 r. zatrudnionych było tylko 30 opiekunów.

Wzrasta liczba niań zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Na koniec 2012 r. zarejestrowano 9,1 tys. niań.

Przepisy ustawy stworzyły warunki do rozwoju zróżnicowanych form opieki nad dziećmi do lat 3, aby ich rodzice i opiekunowie mogli kontynuować pracę zawodową. Przyjęte w ustawie rozwiązania wyraźnie poprawiły standard funkcjonowania istniejących placówek oraz podnosiły jakość świadczonych przez te placówki usług.

Opieka nad dziećmi do lat 3 jest sprawowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego oraz wykonywana przez opiekuna dziennego lub nianię. Każda z tych form musi spełniać funkcję wychowawczą, opiekuńczą oraz edukacyjną.

Pracownicy w żłobkach i klubach dziecięcych prowadzonych przez gminy mają status pracowników samorządowych. Opiekunowie w żłobku i klubie muszą posiadać wykształcenie średnie (w tym m.in. co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi do lat 3) oraz kwalifikacje: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela (wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej) lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego.

Zadania dotyczące opieki nad małymi dziećmi należą do zadań własnych gminy. Są wśród nich zadania obligatoryjne (np. nadzór, ustalanie maksymalnej wysokości opłaty za pobyt dziecka w placówce) i fakultatywne (np. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, ustalanie poziomu dopłat).

Żłobek

Do placówki tej przyjmowane są dzieci od ukończenia 20 tygodnia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko kończy 3 lata. Wymiar opieki - 10 godzin. Żłobki mogą tworzyć gminy, osoby fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Jeden opiekun może opiekować się ośmiorgiem dzieci. W żłobku, w którym przebywa więcej niż 20 dzieci, musi być zatrudniona pielęgniarka lub położna.

Klub dziecięcy

Do klubu przyjmowane są dzieci od ukończenia 1. roku życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko kończy 3 lata (w sytuacji, gdy dziecko nie może być z różnych przyczyn objęte wychowaniem przedszkolnym - do 4. roku życia). Wymiar opieki to nie więcej niż 5 godzin dziennie. Jedna opiekunka może zajmować się maksymalnie ośmiorgiem dzieci. Pomieszczenia klubu muszą spełniać określone wymagania powierzchniowe, np. dla trojga do pięciorga dzieci - co najmniej 16 m2.

Opiekun dzienny

Osoba taka może sprawować opiekę nad dziećmi od ukończenia 20 tygodnia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko kończy 3 lata. Opiekunowie są zatrudniani przez gminę na podstawie umowy o świadczenie usług. Gmina może udostępnić i wyposażyć lokal przeznaczony na opiekę. Opiekun może zajmować się maksymalnie pięciorgiem dzieci.

Niania

Osoby zatrudnione jako nianie mogą sprawować opiekę nad dziećmi od ukończenia 20 tygodnia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko kończy 3 lata. Nianię zatrudniają rodzic/rodzice dziecka na podstawie umowy uaktywniającej. Gdy umowa spełnia wszystkie warunki określone w ustawie, składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe) oraz ubezpieczenie zdrowotne (od podstawy stanowiącej kwotę nie wyższą niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę) płacone są z budżetu państwa.

Zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, należy podejmować działania zwiększające liczbę instytucji opieki nad małymi dziećmi, chodzi nie tylko o żłobki, ale również kluby dziecięce czy opiekunów dziennych. W dalszym ciągu przeszkodą w zakładaniu ww. placówek są bariery wynikające z niejednolitego stosowania przez inspektoraty sanitarne przepisów sanitarnych i budowlanych. Utrudnienia wynikają ponadto z niewystarczających środków finansowych oraz braku chęci współpracy gmin z podmiotami niepublicznymi. Konieczna jest kontynuacja dofinansowywania kosztów funkcjonowania miejsc opieki nad małymi dziećmi i zwiększanie środków finansowych na ten cel.


Rada Ministrów przyjęła zapis protokolarny w sprawie informacji dotyczącej ubiegania się o przyznanie miastu Kraków, wspólnie z regionem tatrzańskim po stronie polskiej i słowackiej, roli gospodarza Zimowych Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2022 roku, dokument przedłożył minister sportu i turystyki.

Rada Ministrów uważa za celowe zabezpieczenie środków finansowych w wysokości 25.938 tys. zł na wsparcie ubiegania się o przyznanie miastu Kraków, wspólnie z regionem tatrzańskim po stronie polskiej i słowackiej, roli gospodarza zimowej olimpiady w 2022 roku. W tej sprawie 27 marca 2013 r. podpisano "List intencyjny rządu RP i rządu Republiki Słowackiej o współpracy przy wspieraniu aplikacji Krakowa w ubieganiu się o organizację Zimowych Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w 2022 roku". Z informacjami w tej sprawie rząd zapoznał się na posiedzeniach 19 marca i 23 lipca 2013 r.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d3msgzi
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3msgzi