CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
12.11.2013 | aktual.: 12.11.2013 15:38
12.11. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w siłach międzynarodowych w Republice Kosowa i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie.
Rząd przyjął:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2008-2013 pod nazwą "Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu".
Rząd zapoznał się z informacją dotyczącą ubiegania się o przyznanie miastu Łodzi prawa organizacji Międzynarodowej Wystawy EXPO w roku 2022.
Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w siłach międzynarodowych w Republice Kosowa i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Polski Kontyngent Wojskowy pozostaje poza granicami do końca grudnia 2013 r. Wniosek Rady Ministrów dotyczy przedłużenia okresu użycia PKW w Republice Kosowa, Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, Bośni i Hercegowinie o kolejne pół roku, czyli do 30 czerwca 2014 r. Siły Zbrojne RP uczestniczą w operacji od 1999 r.
Liczebność kontyngentu nie zmieni się, nadal będzie liczył do 300 żołnierzy i pracowników wojska. Polski Kontyngent Wojskowy, tak jak obecnie, będzie wchodził w skład Wielonarodowej Grupy Bojowej-Wschód, podporządkowanej dowódcy sił międzynarodowych. Siły te nadzorują przestrzeganie porozumienia pokojowego w Republice Kosowa oraz wspierają tworzenie profesjonalnych, demokratycznych i wieloetnicznych struktur bezpieczeństwa w tym państwie.
Głównym celem działania Polskiego Kontyngentu Wojskowego ma być nadzorowanie przestrzegania porozumienia pokojowego przez strony konfliktu w Republice Kosowa. Będzie go można użyć również w Bośni i Hercegowinie w celu wzmocnienia sił Unii Europejskiej, które działają na rzecz utrzymania pokoju i bezpieczeństwa w tych państwach.
Żołnierze PKW będą monitorowali przestrzeganie porozumień i traktatów międzynarodowych. Kontyngent zajmie się realizacją działań manewrowych, w tym demonstrowaniem militarnej obecności sił międzynarodowych w Republice Kosowa oraz prowadzeniem patroli w rejonie odpowiedzialności Wielonarodowej Grupy Bojowej-Wschód w celu identyfikacji i neutralizacji zagrożeń bezpieczeństwa. Polscy żołnierze będą także wspierać kosowską policję w działaniach zapewniających praworządność oraz działać na rzecz udzielania pomocy humanitarnej.
Użycie polskiego kontyngentu w pierwszym półroczu 2014 r. wyniesie ok. 15.797,5 tys. zł i zostanie sfinansowane z budżetu MON.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty, przedłożony przez ministra edukacji narodowej.
Jednolite i przejrzyste zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół, korzystniejsza dla rodziców organizacja zajęć świetlicowych, zakaz proponowania szkołom korzyści przy wyborze podręczników - to jedne z najważniejszych zmian, które wprowadza projekt tzw. ustawy rekrutacyjnej. Nowe przepisy przewidują także możliwość zatrudniania w placówkach przedszkolnych osób mających przygotowanie specjalistyczne, a nieposiadających przygotowania pedagogicznego (np. do prowadzenia zajęć dodatkowych) oraz doprecyzowanie przekazywania przez samorządy zadań oświatowych niektórym podmiotom.
Proponowane zmiany przepisów dotyczących rekrutacji są podyktowane wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 stycznia 2013 r. Nowe przepisy uwzględniają potrzebę godzenia pracy zawodowej rodziców z obowiązkami rodzinnymi, mają na względzie potrzeby rodzin wielodzietnych oraz niepełnosprawnych dzieci i rodziców.
W projekcie nowelizacji ustawy proponuje się:
I. Określenie kryteriów rekrutacji do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i placówek
Przyjęte rozwiązania umożliwiają gminom określenie dalszych kryteriów rekrutacji, dostosowanych do lokalnych potrzeb.
Zgodnie z nowymi przepisami, do placówek przedszkolnych w pierwszej kolejności będą przyjmowane dzieci mieszkańców gminy. W przypadku większej liczby kandydatów z gminy niż liczba dostępnych miejsc, przeprowadzone zostanie postępowanie rekrutacyjne, według kryteriów:
- w pierwszej kolejności będą przyjmowane te dzieci, które potrzebują szczególnego wsparcia państwa: niepełnosprawne, niepełnosprawnego rodzica lub rodziców, z niepełnosprawnym rodzeństwem, z rodzin wielodzietnych (minimum troje dzieci), objętych pieczą zastępczą oraz rodziców samotnie wychowujących. Wszystkie te kryteria mają jednakową wartość.
- na pozostałe miejsca dzieci przyjmowane będą zgodnie z dodatkowymi kryteriami określanymi przez gminę (nie więcej niż 6). Istotnym rozwiązaniem jest to, że obligatoryjnie będą przyjmowane dzieci pracujących zawodowo rodziców (lub rodzica). Na tym etapie postępowania samorząd może posłużyć się kryterium dochodowym. Gmina określi dokumenty niezbędne do potwierdzenia spełniania wszystkich ustanowionych przez siebie kryteriów (kryterium dochodowe będzie potwierdzane oświadczeniem rodzica).
- jeśli po przyjęciu dzieci z terenu gminy pozostaną wolne miejsca, placówka będzie mogła przyjąć dzieci zamieszkałe poza terenem gminy, posługując się zasadami rekrutacji jak dla dzieci ze swojego terenu.
II. Określenie na poziomie ustawowym zasad przeprowadzania rekrutacji
- Rekrutacja do publicznych szkół podstawowych i gimnazjów
Będą obowiązywać dotychczasowe rozwiązania: uczniowie mieszkający w obwodzie danej szkoły będą przyjmowani z urzędu, bez postępowania rekrutacyjnego. Jeśli szkoła dysponuje wolnymi miejscami może przyjąć uczniów mieszkających poza obwodem szkoły, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego na zasadach opisanych w ustawie, a więc uwzględniając sytuację ucznia - rodzina wielodzietna, niepełnosprawność, kryterium dochodowe, potrzeby lokalnej społeczności i wymagania organu prowadzącego.
- Rekrutacja do publicznych szkół ponadgimnazjalnych
Będą obowiązywać dotychczasowe rozwiązania: warunkiem przyjęcia do publicznej szkoły ponadgimnazjalnej (oprócz szkół policealnych) będzie wcześniejsze ukończenie gimnazjum, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie - także posiadanie zaświadczenia lekarskiego orzekającego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
Tak jak obecnie, istotne znaczenie będą miały wyniki uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami). Zmieni się liczba przedmiotów, z których oceny będą brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym - będą to oceny z języka polskiego, matematyki oraz z dwóch wybranych przedmiotów.
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, przeprowadzone będą kolejne etapy na zasadach określonych w ustawie.
Przepisy projektowanej ustawy określają również zasady przeprowadzania rekrutacji:
- do publicznych szkół: policealnych, sportowych i mistrzostwa sportowego, dwujęzycznych, dla dorosłych, artystycznych oraz oddziałów międzynarodowych,
- do publicznych placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania,
- na zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, organizowane w publicznych placówkach oświatowo-wychowawczych,
- na kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez publiczne szkoły, placówki i ośrodki,
- na kształcenie ustawiczne realizowane w formach pozaszkolnych przez publiczne placówki i ośrodki.
Jednolity - obowiązujący na terenie całego kraju - sposób przeliczania na punkty niektórych kryteriów, między innymi wyników egzaminu gimnazjalnego i wyników na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz szczególnych osiągnięć wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły zostanie określony w rozporządzeniu.
Określono również procedurę odwoławczą w przypadku odmowy przyjęcia kandydata, oraz zasady ujawniania i przetwarzania danych osobowych uczestników procesu rekrutacji.
Rozwiązania dotyczące rekrutacji będą wprowadzane stopniowo. W roku szkolnym 2014/2015 nowe zasady rekrutacyjne będą obowiązywać przy naborach do publicznych przedszkoli. Natomiast zasadnicza część procedur rekrutacyjnych będzie obowiązywać w naborze na rok szkolny 2016/2017. Zachowanie dłuższego okresu przejściowego pozwoli na dobre przygotowanie się na zmiany zarówno organom prowadzącym, jak i uczniom planującym swoją karierę edukacyjną.
Nowe przepisy przewidują również, że wydawcy podręczników lub firmy dokonujące obrotu podręcznikami nie będą mogły oferować, obiecywać, ani udzielać szkołom i nauczycielom jakichkolwiek korzyści w sposób pośredni lub bezpośredni, w zamian za dokonanie wyboru określonego podręcznika lub dostarczenie dowodów, że doszło do jego nabycia. Wyeliminuje to niedobre praktyki nakłaniania szkół i placówek do dokonywania wyboru podręczników szkolnych i innych pomocy dydaktycznych ze względu na dodatkowe korzyści. Nauczyciele powinni wybierać podręczniki kierując się wyłącznie przesłankami dydaktycznymi oraz potrzebami i możliwościami uczniów.
W przedszkolu będą mogły być zatrudniane osoby mające przygotowanie specjalistyczne do prowadzenia danych zajęć, lecz nieposiadające przygotowania pedagogicznego. Obecnie osoby te mogą być zatrudniane tylko w szkołach.
W szkole podstawowej można będzie zatrudnić osobę (która posiada co najmniej kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej) w celu wsparcia nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjnych lub do opieki świetlicowej.
Doprecyzowane zostaną zasady funkcjonowania świetlicy w szkole. Szkoła podstawowa oraz szkoła prowadząca kształcenie specjalne będzie zobowiązana - na wniosek rodziców - zapewnić opiekę świetlicową tym uczniom, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców. Zajęcia świetlicowe będą również organizowane dla tych uczniów, którzy ze względu na organizację dojazdu do szkoły (lub inne okoliczności) wymagają zapewnienia takiej opieki.
Gminy będą zwracać koszty przejazdu środkami komunikacji publicznej opiekunowi dziecka uczęszczającego do szkoły do czasu ukończenia przez dziecko siódmego roku życia w sytuacji, gdy droga dziecka z domu do szkoły przekroczy odległość 3 km.
Wprowadzony będzie zakaz powierzania/przekazywania wykonywania zadań oświatowych osobie prawnej utworzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub osobie prawnej, w której ta jednostka ma udziały. W przypadku powierzenia wykonywania zadań oświatowych związkowi międzygminnemu lub związkowi powiatów muszą być stosowane przepisy dotyczące prowadzenia szkół publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym ustawa Karta Nauczyciela.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych.
Nowelizacja ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli ma zapewnić realizację w Polsce rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 w sprawie inicjatywy obywatelskiej. Chodzi o europejską inicjatywę obywatelską, dzięki której milion obywateli Unii Europejskiej może zgłosić do Komisji Europejskiej wniosek legislacyjny i w ten sposób bezpośrednio uczestniczyć w kształtowaniu polityki unijnej.
Założono, że minister spraw wewnętrznych będzie odpowiedzialny za wydawanie certyfikatu potwierdzającego posiadanie przez system zbierania deklaracji on-line odpowiednich zabezpieczeń oraz elementów technicznych w celu ich zapewnienia (chodzi o deklaracje poparcia dla europejskiej inicjatywy legislacyjnej z danego państwa członkowskiego). Minister ma być także odpowiedzialny za koordynowanie procesu weryfikacji takich deklaracji oraz dostarczanie certyfikatów dotyczących poświadczenia liczby ważnych deklaracji.
W projekcie nowelizacji ustawy zawarto również przepis karny ujednolicający ochronę wykonywania europejskiej inicjatywy obywatelskiej, analogicznie do wykonywania inicjatywy ustawodawczej przez obywateli w Polsce. Do projektu włączono też przepis określający sankcje za naruszenie wymogów ww. rozporządzenia. Chodzi o kary za składanie nieprawdziwych oświadczeń przez organizatorów, bezprawne wykorzystywanie danych obywateli UE i niszczenie deklaracji.
Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
W projekcie nowelizacji ustawy uregulowano kwestię zwrotu środków publicznych, takich jak: fundusze UE, środki krajowe przeznaczone na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy przyznanych w drodze decyzji administracyjnej. Chodzi o sytuacje, gdy środki te były pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości przez osoby inne niż strony postępowania w sprawie przyznania środków publicznych, w tym np. pobrania przyznanej pomocy z rachunku zmarłego rolnika przez jego spadkobierców, gdy decyzja o przyznaniu pomocy nie mogła być doręczona z uwagi na śmierć zainteresowanego. W takiej sytuacji płatności przekazane zmarłemu rolnikowi powinny zostać zwrócone przez podmiot, które je pobrał.
Dochodzenie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zwrotu przekazanych płatności może być prowadzone na postawie przepisów prawa cywilnego, które dotyczą bezpodstawnego wzbogacenia i zwrotu świadczenia nienależnego. Jednak takie postępowanie jest mniej skuteczne, a koszty dochodzenia roszczeń okazują się wysokie i narażają Skarb Państwa na nieuzasadnione wydatki.
Projektowane przepisy przewidują więc, że przy dochodzeniu zwrotu płatności nienależnie pobranych będą stosowane przepisy dotyczące postępowania administracyjnego. Ponadto, zgodnie z nowymi przepisami, wydłużony zostanie do 60 dni termin zwrotu nienależnie pobranych środków publicznych ustalonych przez prezesa ARiMR w decyzji o zwrocie.
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego na lata 2008-2013 pod nazwą "Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu", przedłożoną przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Podstawowa zmiana dotyczy wydłużenia okresu finansowania budowy falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu o rok, tj. do końca 2014 r. Chodzi o dostosowanie wydatkowania środków przewidzianych na realizację programu do realnego przebiegu procesu budowlanego. Całkowity koszt realizacji programu nie zmieni się, czyli nadal będzie to 1.016.754 tys. zł.
Do końca 2014 r. konieczne jest wykonanie zadań mających na celu dostosowanie istniejącego toru wodnego w Świnoujścia do ruchu gazowców LNG. Chodzi o pogłębienie i poszerzenie toru istniejącego do parametrów wymaganych dla gazowców LNG, wykonanie prac pogłębiarskich na nowym torze wejściowym i obrotnicy statków w porcie zewnętrznym oraz budowę dwóch staw nawigacyjnych na istniejącym torze wodnym. Terminowo zakończono zasadnicze roboty budowlane obejmujące budowę falochronu osłonowego, ostrogi zachodniej oraz obrotnicy statków i nowego toru wodnego podejścia do portu zewnętrznego.
Celem programu jest wybudowanie falochronu osłonowego dla terminala LNG w Świnoujściu. Będzie on miał długość ok. 3 km i - wraz z istniejącym falochronem wschodnim, do którego dobudowana zostanie 250-metrowa ostroga zabezpieczająca przed falowaniem - utworzy półotwarty akwen. Inwestycja ta pozwoli obsługiwać większe jednostki pływające, w tym gazowce LNG, zwiększy możliwości przeładunkowe portu, a zbudowanie terminala dla odbioru skroplonego gazu ziemnego wpłynie na poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju. Port będzie obsługiwał statki o długości do 315 m, w tym gazowce LNG o zanurzeniu do 12,5 m oraz inne statki o zanurzeniu do 13,5 m.
Rada Ministrów zapoznała się z informacją dotyczącą ubiegania się o przyznanie Łodzi prawa organizacji Międzynarodowej Wystawy EXPO w roku 2022, przedłożoną przez ministra rozwoju regionalnego.
Rząd popiera ideę zorganizowania w 2022 r. w Łodzi Międzynarodowej Wystawy EXPO. Inicjatywa prezydenta Łodzi, dotycząca ubiegania się o przyznanie organizacji w naszym kraju przedsięwzięcia o renomie międzynarodowej, wpisuje się w działania, które pokazują Polskę jako lidera przemian w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie przyznanie Łodzi prawa do organizacji wystawy mogłyby się stać mocnym impulsem do rozwoju i promocji miasta oraz całego regionu. Sprzyjałoby także potwierdzeniu istotnej roli Polski w Europie.
Tematem EXPO ma być rewitalizacja, która jest jednym z kluczowych wyzwań rozwojowych Polski. Proces ubiegania się o przyznanie miastu organizacji tak prestiżowej imprezy będzie odbywał się przy ścisłej współpracy rządu i samorządu. Ze strony rządowej koordynatorem tego procesu będzie minister rozwoju regionalnego we współpracy z ministrem gospodarki i ministrem spraw zagranicznych, ze strony samorządowej - prezydent Łodzi i zarząd Nowego Centrum Łodzi. Jednocześnie rząd zabezpieczy w przyszłych budżetach środki finansowe w wysokości do 10 mln zł na dofinansowanie działań zmierzających do uzyskania przez Łódź prawa do organizacji Międzynarodowej Wystawy EXPO w 2022 r. Prace nad wnioskiem aplikacyjnym zakończą się przed końcem 2016 r.
Do miana organizatora EXPO 2022 kandydują miasta ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Brazylii, Turcji i Rosji.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/