Coraz mniej piwa
Pierwsza połowa roku przyniosła branży piwowarskiej najgorsze od 1989 r. wyniki sprzedaży piwa w Polsce.
Spadek sprzedaży na rynku krajowym wyniósł w pierwszym półroczu 12,5 proc. Przewidywany spadek sprzedaży w całym roku 2009 to około 8-9 proc., co oznacza spadek spożycia o 7-8 litrów rocznie na głowę statystycznego mieszkańca.
Główny powód spadków to podwyżka akcyzy o 13,6 proc. Ale spowolnienie gospodarcze i kiepska pogoda w czerwcu i lipcu też zrobiły swoje. - Ten rok jest trudny dla wszystkich uczestników rynku piwa w Polsce - mówi Christopher Barrow, prezes ZPPP Browary Polskie. - Dla klientów - ponieważ ceny piwa w wzrosły. Dla rządu - z powodu mniejszych niż szacowano wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego. Dla producentów piwa - bo pierwszy spadek na rynku od 1989 r. zmusza nas do redukcji mocy produkcyjnych i zatrudnienia - dodaje Christopher Barrow.
Czas na lżejsze piwo
W krajach zachodnich z roku na rok spada sprzedaż tradycyjnego piwa. Ale browary znalazły na to sposób. Hitem ostatnich lat są piwa typu light - są mniej kaloryczne i mają nieco mniej zawartości alkoholu. Nie mają jednak wiele wspólnego z naszym piwem bezalkoholowym. Głównym powodem ich wprowadzenia była rosnąca moda na zdrowy tryb życia. Piwo się z nim nie kojarzyło, więc wprowadzenie nowych, lżejszych odmian tego trunku było niezbędne. Wydaje się zatem, że aby wyhamować spadki, nasze browary powinny inwestować właśnie w lekkie odmiany piwa.
Handel-Net.pl