Czy konto firmowe rzeczywiście może być darmowe? Za co będziesz musiał zapłacić?
Poszukiwania dobrego konta firmowego zazwyczaj zaczynają się od postawienia pytania: Ile to będzie kosztowało? Jeżeli zależy Ci na tym, żeby optymalizować wydatki związane z prowadzeniem działalności, poszukaj rachunku, który będzie bezpłatny. Zapewniamy, że jest to możliwe, a oferty banków są w stanie pozytywnie Cię zaskoczyć.
23.11.2023 12:58
Warto jednak dokładnie zapoznać się z konkretną propozycją oraz przeanalizować ją pod kątem opłat dodatkowych, warunków promocyjnych i wykluczeń. Czy rachunek zawsze jest darmowy? A co z wydaną do niego kartą? Co trzeba zrobić, żeby nie płacić? Wreszcie, za jakie czynności lub produkty będą naliczane prowizje?
Darmowe konto biznesowe – to nie zagrywka marketingowa!
Na rynku naprawdę działają banki, które oferują przedsiębiorcom darmowe konto dla firm. W takiej sytuacji nie płacisz za otwarcie konta ani prowadzenie go. Sprawdź jednak dokładnie:
- czy oferta jest regularna,
- czy oferta jest ograniczona czasowo (promocja),
- czy zwolnienie z opłat jest warunkowe (po spełnieniu konkretnych warunków).
Pozyskanie wszystkich informacji ułatwi Ci podjęcie decyzji o otworzeniu konta, a potem o poprawnym posługiwaniu się nim. A co z innymi produktami bankowymi, które są powiązane z rachunkiem? Wiele z nich jest bezpłatnych, jednak za niektóre usługi będziesz musiał zapłacić. Ile? To także informacja, którą znajdziesz w umowie, regulaminie lub tabeli opłat i prowizji.
Opłaty przy koncie firmowym – za co się płaci?
Trudno spodziewać się, że bank nie będzie pobierał żadnych opłat od klientów i nie będzie zarabiał. Dlatego opłaty za niektóre produkty, usługi czy transakcje mogą się pojawić. Aby ich koszty Cię nie zaskoczyły, koniecznie zapoznaj się wcześniej z załącznikami do swojej umowy lub tabelami na stronie internetowej banku. O interpretację zapisów zawsze możesz też poprosić doradcę – w oddziale, na czacie lub na infolinii. Poniżej znajdziesz nasze podpowiedzi na temat tego, za co zazwyczaj płacą klienci biznesowi:
- przelewy Elixir,
- wpłaty we wpłatomatach (np. Euronet),
- wypłaty w bankomatach innych banków,
- transakcje w kasie w oddziale banku (zlecenie przelewu, wpłata lub wypłata środków),
- prowadzenie rachunku pomocniczego,
- dostęp do paczek przelewów,
- używane tokena sprzętowego,
- ustanowienie zlecenia stałego w oddziale.
Tabela opłat i prowizji może obejmować wiele pozycji. Warto dokładnie się z nią zapoznać, co pozwoli uniknąć niespodzianek. Prowizje za przelewy czy wypłaty zazwyczaj pojawiają się w konkretnych sytuacjach, np. kiedy zostanie wykorzystana pula darmowych operacji czy skorzystasz z bankomatu innego banku. Świadomość, że takie koszty mogą wystąpić, pozwoli Ci lepiej planować i zarządzać kontem firmowym.
Czy opłaty za konto mogą się pojawić?
Choć dużo mówimy o tym, że konto firmowe jest darmowe, to nie zawsze jest to standardem. Bank, nawet jeśli przewiduje zniesienie opłaty za założenie i prowadzenie rachunku, może oczekiwać czegoś w zamian.
Prowadzenie konta biznesowego: 0 zł / 10 zł*. Widzisz w ofercie taki zapis? Koniecznie zapoznaj się z tym, co kryje się pod symbolem gwiazdki. Zazwyczaj jest to interpretacja, z której wynika, kiedy konto obciążone jest kosztami, a kiedy jest darmowe. Dopiero spełnienie podanych warunków (np. otrzymanie wpływów w konkretnej wysokości, zrobienie kilku transakcji kartą debetową itd.) pozwala Ci cieszyć się całkowicie darmowym rachunkiem.
Gdy korzystasz z okresowej promocji
Chcąc zachęcić klientów do otworzenia konta firmowego, banki uciekają się do różnych zabiegów i promocji. Możesz zatem znaleźć rachunek, który jest darmowy np. przez pierwszy rok.
Nie płać za coś, co możesz mieć za darmo
W biznesie, zwłaszcza w dobie inflacji i rosnących wydatków, to powiedzenie ma szczególne znaczenie. Skoro dobre konto firmowe może być darmowe, warto z tej oferty skorzystać. Zwłaszcza gdy przewiduje przy okazji zwolnienie z opłat za kartę czy transakcje.
Poszukaj rachunku, który najlepiej odpowiada Twoim biznesowym potrzebom.
Skup się na tych aspektach, które są dla Ciebie ważne. Również weź pod uwagę standardy oraz kanały obsługi. Wsparcie dedykowanego opiekuna i całodobowy dostęp do intuicyjnej aplikacji też powinny być "w cenie". Tymczasem dla współczesnych przedsiębiorców mniej ważne stają się inne rzeczy, jak lokalizacja oddziałów. Gdy większość spraw można załatwić zdalnie, obsługa w placówce, przy okienku nie jest już priorytetem.