Decyzja o szybkiej kolei dopiero za rok

Z szybkością ponad 300 kilometrów na godzinę pojedziemy pociągiem przez południową Wielkopolskę za dziesięć lat. A to za sprawą Kolei Dużych Prędkości.
Po kilku latach narad, konferencji i lobbowania wiadomo już, że budowana linia będzie miała najkorzystniejszy dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej przebieg. Wiadomo też, że w naszym regionie ulokowana zostanie jedna ze stacji.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

– Zapadła decyzja, że stacja ta będzie znajdować się w okolicy Ociąża, w pobliżu Ostrowa – poinformował podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej kandydujący na stanowisko prezydenta miasta poseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Urbaniak. – To bardzo korzystne dla Ostrowa Wielkopolskiego postanowienie, jakie podjęto w Warszawie. Jest to druga, po budowie obwodnicy, decyzja rządu, która zmienia oblicze i znaczenie miasta.

Oddalony zaledwie 7 kilometrów od Ostrowa i liczący około 800 mieszkańców Ociąż ma więc szanse stać się centralnym punktem komunikacyjnym w całej południowej Wielkopolsce. Nie ma jednak stuprocentowej pewności, że tak będzie faktycznie. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w siedzibie Centrum Kolei Dużych Prędkości w Warszawie wynika bowiem, że wiadomość podana przez posła Jarosława Urbaniaka jest stanowczo przedwczesna, gdyż klamka dotycząca ulokowania stacji wcale jeszcze nie zapadła.

– Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie na szczeblu rządowym dopiero późną jesienią 2011 roku. Ociąż jest na razie tylko jednym z rozpatrywanych wariantów. Do tej pory nie policzono jeszcze wszystkich kosztów ani nie wykonano szczegółowej analizy ekonomicznej. Na razie więc możemy mówić jedynie o wstępnych przymiarkach – powiedział dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości Jan Raczyński.

Przypomnijmy, że wśród innych propozycji, jakie zgłaszały lokalne samorządy, jest zlokalizowanie dworca pod istniejącym zabytkowym dworcem w Nowych Skalmierzycach, a także usytuowanie stacji między Nowymi Skalmierzycami a Śliwnikami.

Według planów rządowych budowa szybkiej kolei ma rozpocząć się w roku 2014. Zakończenie całego przedsięwzięcia przewidywane jest najpóźniej na rok 2020. Będzie to pierwsza od lat 70. ubiegłego stulecia, czyli od oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej, budowa dużej linii kolejowej w Polsce. Jej łączna długość wyniesie ponad 450 kilometrów. Torowisko na całej trasie ma być bezkolizyjne i ogrodzone siatką, aby zwiększyć bezpieczeństwo.

Wybrane dla Ciebie

Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
Afera o Aldi w Sosnowcu. Mieszkańcy oburzeni. "Okna wychodzą na sklep"
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
System kaucyjny w restauracjach. Dopłacimy za napoje. Co ze zwrotem?
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo
Hit internetu. Kaufland wprowadził butelkę omijającą nowe prawo
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Służby wykryły poważny błąd
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Służby wykryły poważny błąd
Nowe zasady dla rolników. Państwo spłaci dług, ale zabierze ziemię
Nowe zasady dla rolników. Państwo spłaci dług, ale zabierze ziemię
Najlepiej płatne kierunki studiów w Polsce. Zarobki sięgają 15 tys. zł
Najlepiej płatne kierunki studiów w Polsce. Zarobki sięgają 15 tys. zł
UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos