Decyzja o szybkiej kolei dopiero za rok

Z szybkością ponad 300 kilometrów na godzinę pojedziemy pociągiem przez południową Wielkopolskę za dziesięć lat. A to za sprawą Kolei Dużych Prędkości.
Po kilku latach narad, konferencji i lobbowania wiadomo już, że budowana linia będzie miała najkorzystniejszy dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej przebieg. Wiadomo też, że w naszym regionie ulokowana zostanie jedna ze stacji.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

– Zapadła decyzja, że stacja ta będzie znajdować się w okolicy Ociąża, w pobliżu Ostrowa – poinformował podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej kandydujący na stanowisko prezydenta miasta poseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Urbaniak. – To bardzo korzystne dla Ostrowa Wielkopolskiego postanowienie, jakie podjęto w Warszawie. Jest to druga, po budowie obwodnicy, decyzja rządu, która zmienia oblicze i znaczenie miasta.

Oddalony zaledwie 7 kilometrów od Ostrowa i liczący około 800 mieszkańców Ociąż ma więc szanse stać się centralnym punktem komunikacyjnym w całej południowej Wielkopolsce. Nie ma jednak stuprocentowej pewności, że tak będzie faktycznie. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w siedzibie Centrum Kolei Dużych Prędkości w Warszawie wynika bowiem, że wiadomość podana przez posła Jarosława Urbaniaka jest stanowczo przedwczesna, gdyż klamka dotycząca ulokowania stacji wcale jeszcze nie zapadła.

– Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie na szczeblu rządowym dopiero późną jesienią 2011 roku. Ociąż jest na razie tylko jednym z rozpatrywanych wariantów. Do tej pory nie policzono jeszcze wszystkich kosztów ani nie wykonano szczegółowej analizy ekonomicznej. Na razie więc możemy mówić jedynie o wstępnych przymiarkach – powiedział dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości Jan Raczyński.

Przypomnijmy, że wśród innych propozycji, jakie zgłaszały lokalne samorządy, jest zlokalizowanie dworca pod istniejącym zabytkowym dworcem w Nowych Skalmierzycach, a także usytuowanie stacji między Nowymi Skalmierzycami a Śliwnikami.

Według planów rządowych budowa szybkiej kolei ma rozpocząć się w roku 2014. Zakończenie całego przedsięwzięcia przewidywane jest najpóźniej na rok 2020. Będzie to pierwsza od lat 70. ubiegłego stulecia, czyli od oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej, budowa dużej linii kolejowej w Polsce. Jej łączna długość wyniesie ponad 450 kilometrów. Torowisko na całej trasie ma być bezkolizyjne i ogrodzone siatką, aby zwiększyć bezpieczeństwo.

Wybrane dla Ciebie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
Podwyżki w mieście wojewódzkim. Radni za wyższymi podatkami
Podwyżki w mieście wojewódzkim. Radni za wyższymi podatkami
Szukają ludzi do pracy. Oferują 115 tys. zł i mieszkanie za darmo
Szukają ludzi do pracy. Oferują 115 tys. zł i mieszkanie za darmo
Ktoś chciał zrobić krzywdę dzieciom. Śledztwo stanęło. Oto dlaczego
Ktoś chciał zrobić krzywdę dzieciom. Śledztwo stanęło. Oto dlaczego
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. Teraz musi ją usunąć
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. Teraz musi ją usunąć