Decyzja o szybkiej kolei dopiero za rok

Z szybkością ponad 300 kilometrów na godzinę pojedziemy pociągiem przez południową Wielkopolskę za dziesięć lat. A to za sprawą Kolei Dużych Prędkości.
Po kilku latach narad, konferencji i lobbowania wiadomo już, że budowana linia będzie miała najkorzystniejszy dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej przebieg. Wiadomo też, że w naszym regionie ulokowana zostanie jedna ze stacji.

Decyzja o szybkiej kolei dopiero za rok
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

11.10.2010 | aktual.: 12.10.2010 10:06

– Zapadła decyzja, że stacja ta będzie znajdować się w okolicy Ociąża, w pobliżu Ostrowa – poinformował podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej kandydujący na stanowisko prezydenta miasta poseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Urbaniak. – To bardzo korzystne dla Ostrowa Wielkopolskiego postanowienie, jakie podjęto w Warszawie. Jest to druga, po budowie obwodnicy, decyzja rządu, która zmienia oblicze i znaczenie miasta.

Oddalony zaledwie 7 kilometrów od Ostrowa i liczący około 800 mieszkańców Ociąż ma więc szanse stać się centralnym punktem komunikacyjnym w całej południowej Wielkopolsce. Nie ma jednak stuprocentowej pewności, że tak będzie faktycznie. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w siedzibie Centrum Kolei Dużych Prędkości w Warszawie wynika bowiem, że wiadomość podana przez posła Jarosława Urbaniaka jest stanowczo przedwczesna, gdyż klamka dotycząca ulokowania stacji wcale jeszcze nie zapadła.

– Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie na szczeblu rządowym dopiero późną jesienią 2011 roku. Ociąż jest na razie tylko jednym z rozpatrywanych wariantów. Do tej pory nie policzono jeszcze wszystkich kosztów ani nie wykonano szczegółowej analizy ekonomicznej. Na razie więc możemy mówić jedynie o wstępnych przymiarkach – powiedział dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości Jan Raczyński.

Przypomnijmy, że wśród innych propozycji, jakie zgłaszały lokalne samorządy, jest zlokalizowanie dworca pod istniejącym zabytkowym dworcem w Nowych Skalmierzycach, a także usytuowanie stacji między Nowymi Skalmierzycami a Śliwnikami.

Według planów rządowych budowa szybkiej kolei ma rozpocząć się w roku 2014. Zakończenie całego przedsięwzięcia przewidywane jest najpóźniej na rok 2020. Będzie to pierwsza od lat 70. ubiegłego stulecia, czyli od oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej, budowa dużej linii kolejowej w Polsce. Jej łączna długość wyniesie ponad 450 kilometrów. Torowisko na całej trasie ma być bezkolizyjne i ogrodzone siatką, aby zwiększyć bezpieczeństwo.

pociągkolejpkp
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)