Do 2015 r. ponad połowa Polaków w zasięgu radia cyfrowego
Do 2015 r. mieszkańcy 17 największych polskich miast będą mogli odbierać cyfrowe radio - powiedział przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak. Jak dodał, z walorów cyfryzacji radiofonii korzystać będzie wówczas ponad połowa mieszkańców kraju.
11.04.2014 | aktual.: 11.04.2014 08:57
Przyszłość radia cyfrowego w Polsce to jeden z tematów trwających do piątku w Poznaniu targów Poznań Media Expo 2014.
Jak powiedział PAP Dworak, obecnie trwa pierwszy etap wprowadzania radia cyfrowego w Polsce, rolę wiodącą w tym procesie wzięło na siebie Polskie Radio. - Pierwszy etap procesu jest opracowany do roku 2015. W tym czasie 17 największych miast, w których są regionalne rozgłośnie Polskiego Radia, będzie objętych nadawaniem cyfrowym. Oznacza to, że ponad połowa ludności Polski będzie miała dostęp do radia cyfrowego - powiedział.
Tegoroczny koszt cyfryzacji radia Dworak oszacował na ok. 10 mln zł - tyle dostało Polskie Radio na nadawanie cyfrowe. Jak podkreślił, dzięki cyfryzacji radia odbiorcy będą mogli słuchać zarówno dotychczas istniejących stacji, jak i programów tworzonych już dla radia cyfrowego, bo koszt ich nadawania będzie niższy.
Dworak przyznał, że różne jest nastawienie komercyjnych nadawców do procesu cyfryzacji; ich zastrzeżenia dotyczą głównie strony finansowej przedsięwzięcia. - Ryzyko, wiążące się z tym procesem, polega na tym, że nie wiadomo, jak długo będzie trwał okres równoległego nadawania zarówno w dotychczasowej postaci, jak i w postaci cyfrowej. Nadawcy komercyjni, którzy uważnie przyglądają się wszystkim kosztom, chcą, żeby ten okres trwał jak najkrócej - powiedział.
Według przedstawiciela Polskiego Radia, dyrektora Centrum Rozwoju Radiofonii Cyfrowej Krzysztofa Łuszczewskiego obecnie na multipleksie jest pięć znanych wcześniej programów Polskiego Radia oraz dwa, które ruszyły 1 października 2013 roku. To radio publicystyczno-informacyjne PR24 i stacja muzyczna Polskie Radio Rytm. - W sierpniu będziemy chcieli uruchomić radio adresowane do najmłodszych i ich rodziców. W październiku - stację dla seniorów, a od nowego roku radio edukacyjne - powiedział.
Jak podkreślił, radiofonia cyfrowa jest szansą na likwidację radiowych białych plam na mapie Polski. - Ze względu na słabości nadawania analogowego nie możemy docierać do wszystkich naszych potencjalnych słuchaczy na terenie całego kraju. Program II i Program IV tylko z definicji są programami ogólnopolskimi. Chcemy też poszerzyć ofertę programową, dokładać nowe elementy, proponować nowe treści - powiedział.
Łuszczewski ocenił, że ani radia internetowe, ani muzyczne serwisy tj. Deezer czy Spotify nie stanowią konkurencji dla dobrego radia cyfrowego. - Jeżeli potraktujemy radio wyłącznie jako szafę grającą to zagrożenie na pewno istnieje. Ale Polskie Radio jako nadawca publiczny ma inny cel i skupia się na nadawaniu wartościowych, misyjnych programów - powiedział.
- Radio internetowe ma wiele słabości. Nierealna jest budowa niezbędnej sieci nadajników, które byłyby w stanie zastąpić sieć radiową. Ta technologia nie nadaje się do odbioru radia w ruchu, potrzebne byłyby też odpowiednie przepustowości sieci. Radio internetowe jest przyszłością i ma swoje cele, natomiast sądzę, że te media będą koegzystować, jedno drugiego nie ogranicza i nie wyklucza - dodał Łuszczewski.
Według niego Polacy nie powinni się obawiać konieczności szybkiej wymiany odbiorników na nowe. Jak dodał, niewykluczone, że za kilka lat miłośnicy radia nie będą nawet świadomi, czy w ich odbiorniku gra stacja nadawana analogowo, cyfrowo czy przez internet.
1 października 2013 r. nadawanie w technologii radiofonii cyfrowej DAB+ uruchomione zostało w aglomeracji warszawskiej i śląskiej. Trwają przygotowania do uruchomienia jesienią cyfrowego nadawania w kolejnych aglomeracjach. DAB+ umożliwia emisję dźwięku cyfrowego, oferując szereg dodatkowych usług, m.in. przesyłanie obrazów czy informacji o ruchu drogowym dla systemów nawigacji.
W trakcie targów Poznań Media Expo 2014 prezentowany jest nowoczesny sprzęt do przekazu i odbioru mediów cyfrowych. Pokazom towarzyszą wykłady i prelekcje dotyczące cyfryzacji radia i telewizji w Polsce.