Do Polski jedzie drugie Pendolino
W najbliższych dniach z fabryki we włoskim Savigliano ruszy do Polski drugi pociąg Pendolino kupiony przez PKP Intercity. Przewoźnik prowadzi obecnie odbiory techniczne składu.
22.09.2013 09:56
Przedstawiciele PKP Intercity nie ujawniają na razie dokładnej daty zakończenia odbiorów. - Naszym priorytetem jest otrzymanie produktu zgodnego ze złożonym zamówieniem - chcemy być pewni, że jego standard jest na właściwym poziomie - powiedziała PAP rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska. Przewoźnik sprawdza m.in. działanie pantografu, jakość wyposażenia pociągu, czy działanie elementów związanych z bezpieczeństwem.
Niezależnie od tego, kiedy drugi skład przyjedzie do Polski, kolejarze chcą pokazać Pendolino w barwach PKP Intercity na rozpoczynających się w tym tygodniu kolejowych targach Trako w Gdańsku. Pociąg będzie można obejrzeć w czwartek i piątek. Skład, który będzie można zobaczyć w Gdańsku, to ten sam pociąg, który w połowie sierpnia był pokazywany we Wrocławiu, a następnie testowany na torze doświadczalnym w Żmigrodzie.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka przewoźnika, po zakończeniu targów Pendolino przyjedzie do Warszawy, skąd ruszy na kolejne testy. Najpierw z powrotem na torze w Żmigrodzie, a później na normalnych liniach kolejowych. Na torach w okolicach Olsztyna kolejarze będą sprawdzali, jak pociąg zachowuje się na zakrętach, a w pobliżu Nowego Sącza - jak radzi sobie na podjazdach pod górę.
Najprawdopodobniej w listopadzie odbędą się natomiast testy na Centralnej Magistrali Kolejowej między Grodziskiem a Zawierciem, przy okazji których ma zostać pobity rekord prędkości na polskich torach. Obecny rekord to 250,1 km/godz. Tym razem kolejarze chcą rozpędzić skład do prędkości 275 km/godz.
W maju przyszłego roku PKP Intercity ma mieć już osiem składów z dwudziestu kupionych. Producent, czyli koncern Alstom, chciałby do końca lutego 2014 r. przekazać do Urzędu Transportu Kolejowego pełną dokumentację potrzebną do dopuszczenia pociągów do ruchu w Polsce. Przedstawiciele koncernu liczą, że dzięki temu w maju przyszłego roku pociąg miałby już wszystkie zezwolenia potrzebne, aby jeździć po polskich torach. W regularnym ruchu Pendolino ma zacząć jeździć od grudnia 2014 r., jednak przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne składy będą podstawiane dla pasażerów wcześniej.
PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Pendolino będzie mogło pokonać trasę z Warszawy do Gdańska w ok. 2 godz. 40 min., trasę do Krakowa w 2 godz. 15 min, do Katowic w 2 godz. 10 min., do Wrocławia w 3 godz. 30 min. Z Gdyni do Krakowa pociągi te przejadą w 5 godz. 20 min, do Katowic w 5 godz. 15 min, a do Gliwic w ok. 6 godz.