Do puszki dorzucisz się... kartą płatniczą
ZHP stawia na najnowsze technologie. Dzięki innowacyjnym puszkom z technologią zbliżeniową datki dla harcerzy, np. zbierających na wakacje, można przekazać za pomocą karty płatniczej.
08.04.2015 09:50
ZHP stawia na najnowsze technologie. Dzięki innowacyjnym puszkom z technologią zbliżeniową datki dla harcerzy, np. zbierających na wakacje, można przekazać za pomocą karty płatniczej.
Od tego roku oprócz tradycyjnych puszek na datki gotówkowe, ZHP będzie dysponować serią elektronicznych urządzeń, dzięki którym wszyscy chętni będą mogli przekazać datek metodą zbliżeniową - przykładając kartę płatniczą do terminalu. Przez lata narzędziem towarzyszącym społecznym zbiórkom były puszki. Tymczasem coraz częściej barierą w zbiórce okazuje się to, że darczyńcy nie mają przy sobie gotówki.
Z badań Instytutu Homo Homini w marcu 2014 r. wynika, że 31 proc. Polaków korzysta z karty płatniczej na zakupach, a 41 proc. najczęściej płaci kartą debetową za zakupy spożywcze. Na polskim rynku na koniec III kwartału 2014 r. było w obiegu ok. 24,5 mln kart z funkcją zbliżeniową, co stanowi 69 proc. wszystkich kart płatniczych.
Jak mówi członek komendy Chorągwi Stołecznej ZHP Wojtek Puchacz, "zbiórki to mądre narzędzie, bo uczą szacunku dla pieniądza i przedsiębiorczości". Według niego, pomagając w pakowaniu zakupów w średniej wielkości markecie przez jeden weekend, kilkuosobowy zespół jest w stanie zebrać z drobnych, kilkuzłotowych datków nawet 3 tysiące złotych. Jeden 2/3-tygodniowy obóz harcerski w Polsce to koszt około 1500 zł od osoby - jest więc całkiem realne, by zebrać w ten sposób kwotę dla całej drużyny. Podobnie działa to we Francji, Niemczech czy Hiszpanii.
- Sięganie po nowe technologie jest dla nas oczywiste - korzystamy z nowoczesnego oprogramowania i aplikacji. Poza tym, to po prostu skuteczne. Jestem przekonany, że puszki z technologią zbliżeniową realnie pomogą nam w zbieraniu większych kwot - to proste rozwiązanie prostego problemu. Przeskoczymy barierę nie mam przy sobie drobnych. Jestem dumny, że wdrażamy tak pionierskie rozwiązanie, bo wpisuje się to w nasze myślenie o nowoczesnym harcerstwie - dodaje Puchacz.
Do zaprojektowania pierwszej edycji puszek z technologią zbliżeniową dla ZHP zaproszono polskich grafików i designerów, to m.in.: Ola Niepsuj, Jan Feliks Kallwejt, Tymek Piotrowski, Rafał Szczepaniak, Paweł Mildner, Magdalena Łapińska.
Związek Harcerstwa Polskiego jest największą w Polsce organizacją pozarządową dzieci i młodzieży. Partnerami akcji są Getin Bank, Polskie ePłatności oraz Blue Media. Akcja pod nazwą "Zbliż wakacje" ruszyła w końcu marca w supermarkecie Simply w Warszawie i potrwa do wakacji. Symboliczną kwotą, jaką można przekazać, jest 2 złote. Docelowo na potrzeby większych zbiórek kwota będzie mogła być zmieniona. Datki można przekazać także przelewem poprzez stronę internetową akcji.