Dyskonty psują wolny rynek?
Polska Izba Handlu skarży się do UE na dyskonty. Komisja Europejska rozważy, czy produkty znanych marek dostępne w innych gramaturach w dyskontach nie naruszają zasad wolnego rynku.
19.07.2013 | aktual.: 01.08.2013 05:42
Polska Izba Handlu przesłała pismo do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej z prośbą o przeanalizowanie sprawy dyskryminacji części formatów handlu, poprzez wprowadzanie przez znanych producentów na rynek produktów o określonych gramaturach, dostępnych tylko dla wybranych sieci dyskontowych - czytamy na stronie dlahandlu.pl.
Chodzi o sformułowanie "towar ten dostępny jest tylko dla jednej sieci sklepów", które może naruszać chronione ustawowo zasady wolnej konkurencji. Wybieranie firm, które jako jedyne mogą nabyć produkt, w sposób oczywisty wyklucza konkurencyjność uczestników handlu.
Jak czytamy, PIH dysponuje dokumentami poświadczającymi przypadki odmowy sprzedaży niektórych towarów spożywczych. Producenci tłumaczyli się, że mogą być one dostarczane tylko do sklepów dyskontowych prowadzonych przez jedną sieć.
- Stwierdzenia producentów, że ten towar jest dostępny tylko dla jednej sieci sklepów, są niezgodne z zasadami funkcjonowania wolnego rynku. Ten stan rzeczy ma negatywny wpływ na rozwój handlu i konkurencyjności na polskim rynku detalicznym. Wielokrotnie zwracaliśmy się do UOKIK-u, jednak urząd ten odmówił wszczęcia postępowania w tej sprawie, więc teraz chcemy, aby przyjrzały się temu organy Komisji Europejskiej - wyjaśnia Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.