Firmy obawiają się osłabienia gospodarczego
Niemal 60 proc. małych i średnich firm uważa, że osłabienie gospodarcze w br. będzie silniejsze niż w latach 2008-2009; 11 proc., że będzie słabsze, a 4,2 proc. - że Polska nie odczuje osłabienia - wynika z badania PKPP Lewiatan dot. kondycji firm sektora MSP.
01.08.2012 | aktual.: 01.08.2012 15:58
Główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podczas środowej konferencji prasowej, prezentując wyniki badań mówiła, że osłabienie gospodarcze wpływa na działalność tych firm. - Pośredni wpływ to niepodejmowanie decyzji dotyczących inwestycji, czy zwiększania zatrudnienia. Bezpośredni wpływ to wielkość zamówień, czy wyniki finansowe - powiedziała.
Z badania wynika, iż osłabienie gospodarcze najbardziej odczuwają firmy z sektorów: budowlanego, transportowego oraz handlowego.
Jak mówiła Starczewska-Krzysztoszek, firmy handlowe obawiają się dalszej ucieczki klientów do większych sklepów, oferujących produkty po niższych cenach. - W branży budowlanej największy odsetek firm mówi o tym, że ma kłopoty wynikające z sytuacji w gospodarce. Wiemy, że jest to w dużej mierze związane z tym, co się działo w procesach inwestycyjnych związanych z budową projektów infrastrukturalnych - mówiła.
Dodała, że nie wszystkie firmy z tego sektora obawiają się spowolnienia. - Są pewne obszary działalności w sektorze budowlanym, które dają szansę na rozwój, co pokazuje, że branża budowlana nie jest branżą przegraną - stwierdziła.
Z badania wynika też, że obecnie dla większości firm z sektora MSP strategicznym celem jest przetrwanie - wskazało tak 42,1 proc. respondentów. Wzrost sprzedaży zakomunikowało 23,8 proc. firm, a wzrost zysku 12,7 proc. Natomiast wzrost udziału w rynku - niemal 11 proc. badanych.
Przedstawiciele sektora MSP są bardzo ostrożni w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych oraz decyzji dotyczących zatrudnienia. Mimo to zdają sobie sprawę, że kryzys to również dla nich szansa na rozwój, o ile zaczną inwestować w innowacyjność i modernizację. - To może posunąć rozwój polskich mniejszych przedsiębiorstw do przodu; spowodować, że będą lepiej przygotowane do konkurowania nie tylko na rynku polskim, ale też na rynkach zewnętrznych - powiedziała.
Badanie "Monitoring kondycji sektora MSP", przygotowane przez PKPP Lewiatan, zostało przeprowadzone w okresie 3 kwietnia - 10 lipca br. na losowej próbie 1500 firm z sektora MSP.