Trwa ładowanie...

Funkcjonalność i ekologia - trendy w pakowaniu

Opakowania produktów już dawno przestały pełnić funkcje jedynie zewnętrznej
osłony danego towaru, mającej ułatwiać jego magazynowanie i transport oraz
sprzedaż w określonych porcjach.

Funkcjonalność i ekologia - trendy w pakowaniuŹródło: sxc.hu, fot: jrdurao
dil7nno
dil7nno

Opakowania produktów już dawno przestały pełnić funkcje jedynie zewnętrznej osłony danego towaru, mającej ułatwiać jego magazynowanie i transport oraz sprzedaż w określonych porcjach.

Są istotnym elementem kreacji marki, wpływającym na jej atrakcyjność, a tym samym na wyniki sprzedaży. Rozwój rynku butelek, słoików, puszek, kartoników i saszetek jest wprost proporcjonalny do dynamiki segmentów produkujących zawartość tych opakowań.

Niemal zawsze jednym z podstawowych elementów strategii wizerunkowej marek FMCG jest wygląd opakowań. Dobrze zaprojektowane pozwalają wyróżnić się na tle konkurentów, zaspokoić potrzeby estetyczne konsumentów, a także przenieść dodatkowe informacje na temat przedsiębiorstwa.

Opakowania a strategie zakupowe

Klient podejmując decyzję w sklepie kieruje się funkcjonalnością towaru, wygodą jego użytkowania i oczywiście ceną. Opakowanie ma również znaczący wpływ - konsumenci nierzadko poszukują czegoś nowego, oryginalnego, co wyróżnia produkt od masy podobnych, a tym samym motywuje i uzasadnia decyzję o skorzystaniu z oferty konkretnego producenta.

dil7nno

Nic wiec dziwnego, że nawet marki istniejące na rynku od lat, o ustalonej pozycji rynkowej systematycznie „zmieniają szaty”. Impulsem dla takich działań może być np. wprowadzenie nowego wariantu smakowego, linii zapachowej lub innowacyjnej technologii. Tę ostatnią zaprezentowała właśnie marka Dove - Fibre Actives i Micro Moisure Serum zapewniają kompleksową pielęgnację włosów zniszczonych, zarówno ich regenerację, jak ochronę przed szkodliwymi skutkami zabiegów stylizacyjnych. W sprzedaży pojawiła się właśnie nowa seria kosmetyków - Dove Intense Repair - wykorzystująca zdobycze laboratoryjne.

Zmianie technologicznej produktów Dove towarzyszy odmieniona szata opakowań. Intensywne kolory wyróżniające dotychczas poszczególne linie pielęgnacyjne zastąpiła elegancka biel smukłych butelek, tub i pudełek na maski do włosów. Poszczególne warianty odpowiadające na indywidualne potrzeby kobiet wyróżnione zostały barwnymi detalami na opakowaniach.

Innowacje funkcjonalne

Opakowania stają się także coraz bardziej przyjazne użytkownikom. W swoim czasie przełomem na rynku napojów były puszki z „zawleczkami”, których nie trzeba odrywać od reszty przy otwieraniu, a tym samym od razu szukać kosza, albo chować kawałek aluminium do kieszeni. Dziś niewiele osób pamięta jak otwierało się kiedyś zapuszkowane napoje. Wygodą użytkownika kierowali się też pomysłodawcy kartonów z nakrętkami, umożliwiającymi wielokrotne otwieranie i zamykanie oraz przechowywanie napoczętego napoju nie tylko w pozycji pionowej.

Tym śladem podąża producent puszek, Ball Packaging Europe, który opracował linię produkcyjną aluminiowych opakowań z systemem wielokrotnego zamknięcia. Ball Resealable End (BRE) to zamknięcie aluminiowej puszki z integrowanym, płaskim, plastikowym mechanizmem otwarcia. - To rewolucja na rynku puszek do napojów, ponieważ po raz pierwszy udało się nam stworzyć rozwiązanie rynkowe, które nie zmienia klasycznego kształtu puszki, zachowując łatwość transportu oraz walory ekologiczne - wyjaśnił Rob Miles, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w Ball Packaging Europe.

dil7nno

Podobnie jak standardowe zamknięcie puszki, BRE tworzy całkowitą barierę nieprzepuszczalną dla światła i powietrza, dzięki czemu napój zachowuje jakość i świeżość oraz może być przechowywany przez dłuższy czas. Nie ma możliwości ingerencji w mechanizm zamykający, dzięki czemu konsument może sprawdzić, czy zamknięcie nie zostało naruszone przed pierwszym otwarciem. Aby otworzyć lub ponownie zamknąć puszkę, należy przesunąć kciukiem plastikowy element zamykający.

BRE stosowany jest m.in. przez Coca Colę dla napojów energetycznych Burn, sprzedawanych we Francji, Holandii i Szwajcarii. Poza Europą takie puszki można spotkać w Stanach Zjednoczonych i Meksyku. - Obecnie Ball produkuje około 125 milionów zamknięć do puszek rocznie w fabryce w Haslach, w Niemczech. Ponieważ pierwsza maszyna produkcyjna osiąga przerób zbliżony do maksymalnej mocy, w 2012 r. planujemy uruchomić drugą maszynę - zapowiedział Miles.

Z troski o środowisko

Wszystkie pojemniki produkowane przez Bell nadają się do recyklingu. Ochrona środowiska i wykorzystanie surowców wtórnych jest w tej chwili powszechną strategią na rynku opakowań. Informacje o ekologicznych cechach zewnętrznej otoczki produktu są niemal tak istotne, jak wartość i skład właściwego towaru. Wiedząc o tym, Procter&Gamble planuje zastosowanie w opakowaniach wybranych produktów Pantene Pro-V, COVERGIRL oraz Max Factor odnawialnego, ekologicznego plastiku pozyskiwanego z trzciny cukrowej.

dil7nno

- Zaangażowanie P&G na rzecz wykorzystania odnawialnego, pozyskiwanego z naturalnych źródeł plastiku w opakowaniach produktów globalnej grupy P&G Beauty and Grooming to bardzo ważny krok naprzód w staraniach firmy o poprawę profilu ekologicznego jej produktów - stwierdził Jason Clay, wiceprezes World Wildlife Fund USA, organizacji pozarządowej działającej na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

P&G będzie pozyskiwać plastik z trzciny cukrowej od firmy Braskem, która wytwarza ten materiał z etanolu pochodzącego z brazylijskiej trzciny cukrowej uprawianej w sposób przyjazny dla środowiska. Program pilotażowy będzie wprowadzany w skali globalnej w ciągu dwóch najbliższych lat. Pierwsze produkty z opakowaniami z odnawialnego plastiku powinny pojawić się na półkach w 2011 roku.

- Ta innowacja to zasługa konsumentek. Kiedy rozmawiamy z kobietami ze wszystkich zakątków świata, zawsze słyszymy od nich, że zależy im na tym, by produkty, dzięki którym mogą stać się piękniejsze, nie szkodziły środowisku naturalnemu - powiedziała Gina Drosos, prezes Grupy Global P&G Beauty. - Dzięki tej technologii i nowym opakowaniom, nasze konsumentki będą teraz miały pewność, że ich ulubione marki pomagają zmieniać świat na lepsze - dodała.

Autor: MJ

dil7nno
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dil7nno