GDDKiA ogłosiła przetarg na dokończenie obwodnicy Hrubieszowa
Przetarg na dokończenie obwodnicy Hrubieszowa (Lubelskie) w ciągu drogi krajowej 74 ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Inwestycja jest ukończona w 80 proc. Obwodnica ma usprawnić ruch przygraniczny.
- Przed końcem lutego powinniśmy poznać firmy zainteresowane kontynuacją budowy obwodnicy. Nowy wykonawca wyłoniony w przetargu nieograniczonym będzie miał pół roku na ukończenie budowy i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie drogi - poinformował rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA Krzysztof Nalewajko.
W grudniu 2014 r. GDDKiA zerwała umowę z dotychczasowym wykonawcą - Dromet Częstochowa - z powodu niezrealizowania zobowiązań kontraktu i harmonogramu robót. Prace miały się zakończyć w październiku 2014 r., ale w grudniu zaawansowanie prac na całości inwestycji wynosiło 80 proc.
Wokół dotychczasowej budowy obwodnicy toczy się spór pomiędzy wykonawcą a Dyrekcją; śledztwo prowadzi także prokuratura.
Budowę obwodnicy rozpoczęło w lipcu 2011 r. konsorcjum firm - HAK Construction jako lider oraz Dromet Częstochowa i Cardo Mosty. Po ogłoszeniu upadłości przez lidera budowę obwodnicy od września 2012 r. kontynuował Dromet.
Dyrekcja domaga się od tej firmy zapłacenia ponad 11 mln zł "tytułem zwrotu wypłaconych bezpośrednio na rzecz podwykonawców należności". Chodzi o wypłaty dokonane w 2012 r. w okresie 30 sierpnia - 14 listopada, czy jeszcze przed przejęciem budowy przez Dromet.
Według władz Drometu zobowiązania te powinny być rozliczone z poprzednim wykonawcą budowy obwodnicy - HAK Construction, który ogłosił upadłość. Dromet uważa, że GDDKiA zataiła przed nią faktyczny stan rozliczeń z HAK Construction, aby nakłonić spółkę do kontynuowania budowy. Władze Drometu skierowały w tej sprawie zawiadomienie do Prokuratury Okręgowej w Lublinie.
GDDKiA odpiera zarzuty - przypomina, że zawarła umowę na realizację obwodnicy Hrubieszowa z konsorcjum firm i "wszelkie umowy z podwykonawcami były zawierane w imieniu i na rzecz całego konsorcjum". Jak tłumaczył Nalewajko, "zgodnie z odpisaną umową Dromet ponosi solidarną odpowiedzialność za działania konsorcjum". GDDKiA utrzymuje też, że członkowie konsorcjum otrzymywali do wiadomości pisma kierowane do lidera.
Prokuratura Okręgowa w Lublinie prowadzi już od grudnia 2012 r. śledztwo dotyczące budowy obwodnicy z doniesienia GDDKiA. Prokurator sprawdza, czy doszło do przestępstwa oszustwa na szkodę GDDKiA poprzez wprowadzenie w błąd - co do kondycji finansowej oraz możliwości wywiązania się z umowy na budowę obwodnicy - przez firmy tworzące konsorcjum. Chodzi m.in. o sprawę wypłacenia przez GDDKiA firmie HAK Construction 6,5 mln zł za - jak ponosi Dromet - niewykonane w rzeczywistości prace. Z kolei w opinii GDDKiA była to "próba wyłudzenia przez wykonawców obwodnicy".
Obwodnica Hrubieszowa o długości 9,3 km, powstaje w ciągu drogi krajowej nr 74, prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie. Ma usprawnić ruch przygraniczny. Obwodnica dwukrotnie przechodzi nad linią kolejową, przecina też dolinę rzeki Huczwa. Całościowy szacowany koszt inwestycji to blisko 180 mln zł, prawie 97 mln zł ma stanowić dofinasowanie z programu Rozwój Polski Wschodniej.