Gigant zawitał do Gdańska

Największy kontenerowiec świata przypłynął do Polski. W Gdańsku Maersk McKinney Moller powoli kończy swój dziewiczy ponadtrzytygodniowy rejs z Azji do Europy.

Gigant zawitał do Gdańska
Źródło zdjęć: © WP.PL | Konrad Żelazowski

21.08.2013 | aktual.: 12.11.2013 11:54

Wybór akurat Deepwater Container Terminal Gdańsk na to epokowe wydarzenie potwierdza aspiracje polskiego portu do dołączenia do światowej czołówki. Mierzący 400 metrów długości i 60 metrów szerokości statek wypłynął z południowokoreańskiego portu Busan 15 lipca. Z Gdańska popłynie jeszcze do portów w Aarhus oraz w Goteborgu, gdzie ostatecznie zakończy rejs. Do skandynawskich portów Maersk McKinney Moller odpłynie w sobotę.

Gigantyczna jednostka to najnowocześniejszy tego typu statek na świecie. Powstała poprzez unowocześnienie największego do tej pory kontenerowca Maersk Emmy. Nowa klasa statków nazwana Triple-E ma kadłub w kształcie litery U, a nie V jak jej poprzednicy. Dodatkowo zostały one wydłużone i poszerzone o około cztery metry. Dzięki temu ładowność statków klasy Triple-E w wzrosła o około 2,5 tys. 20-stopowych kontenerów (TEU). W ich ładowniach mieści się ponad 18 tys. TEU. Gdyby je wszystkie wyładować i postawić wzdłuż, miałyby długość aż 110 km.

W gdańskim porcie wyładowanych oraz załadowanych zostanie ok. 8 tys. kontenerów. To ładunki do Polski, na Słowację, do Rosji, Ukrainy, Białorusi. Część z nich przetransportują do Skandynawii i Krajów Nadbałtyckich małe kontenerowce tzw. feedery. Reszta załadowanych zostanie na tiry i pociągi.

Statki typu Triple-E, których firma Maersk zamówiła w sumie 20, mają cumować w gdańskim terminalu kontenerowym co tydzień. Na razie są jednak tylko dwie jednostki tego typu na całym świecie. Wraz z powstawaniem kolejnych będą włączane do regularnych kursów na trasie z Azji do Europy.

Między innymi dzięki stałym kursom kontenerowców DCT Gdańsk rok rocznie notuje nawet kilkunastoprocentowy wzrosty przeładunków. W zeszłym roku było to około 900 tys. TEU. W tym roku przekroczone zostanie granica miliona TEU. Dla porównania port w Hamburgu obsługuje rocznie ok. 8 mln kontenerów. Trzeba jednak pamiętać, że gdański port powstał zaledwie sześć lat temu.

Obraz
© (fot. WP.PL)
kontenermaerskdct
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (186)