Gigant zawitał do Gdańska

Największy kontenerowiec świata przypłynął do Polski. W Gdańsku Maersk McKinney Moller powoli kończy swój dziewiczy ponadtrzytygodniowy rejs z Azji do Europy.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Konrad Żelazowski

Wybór akurat Deepwater Container Terminal Gdańsk na to epokowe wydarzenie potwierdza aspiracje polskiego portu do dołączenia do światowej czołówki. Mierzący 400 metrów długości i 60 metrów szerokości statek wypłynął z południowokoreańskiego portu Busan 15 lipca. Z Gdańska popłynie jeszcze do portów w Aarhus oraz w Goteborgu, gdzie ostatecznie zakończy rejs. Do skandynawskich portów Maersk McKinney Moller odpłynie w sobotę.

Gigantyczna jednostka to najnowocześniejszy tego typu statek na świecie. Powstała poprzez unowocześnienie największego do tej pory kontenerowca Maersk Emmy. Nowa klasa statków nazwana Triple-E ma kadłub w kształcie litery U, a nie V jak jej poprzednicy. Dodatkowo zostały one wydłużone i poszerzone o około cztery metry. Dzięki temu ładowność statków klasy Triple-E w wzrosła o około 2,5 tys. 20-stopowych kontenerów (TEU). W ich ładowniach mieści się ponad 18 tys. TEU. Gdyby je wszystkie wyładować i postawić wzdłuż, miałyby długość aż 110 km.

W gdańskim porcie wyładowanych oraz załadowanych zostanie ok. 8 tys. kontenerów. To ładunki do Polski, na Słowację, do Rosji, Ukrainy, Białorusi. Część z nich przetransportują do Skandynawii i Krajów Nadbałtyckich małe kontenerowce tzw. feedery. Reszta załadowanych zostanie na tiry i pociągi.

Statki typu Triple-E, których firma Maersk zamówiła w sumie 20, mają cumować w gdańskim terminalu kontenerowym co tydzień. Na razie są jednak tylko dwie jednostki tego typu na całym świecie. Wraz z powstawaniem kolejnych będą włączane do regularnych kursów na trasie z Azji do Europy.

Między innymi dzięki stałym kursom kontenerowców DCT Gdańsk rok rocznie notuje nawet kilkunastoprocentowy wzrosty przeładunków. W zeszłym roku było to około 900 tys. TEU. W tym roku przekroczone zostanie granica miliona TEU. Dla porównania port w Hamburgu obsługuje rocznie ok. 8 mln kontenerów. Trzeba jednak pamiętać, że gdański port powstał zaledwie sześć lat temu.

Obraz
© (fot. WP.PL)

Wybrane dla Ciebie

Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"