Grabarczyk: w ciągu 3‑4 miesięcy decyzja środowiskowa dot. obwodnicy Augustowa
W ciągu najbliższych trzech-czterech
miesięcy może zostać wydana decyzja środowiskowa w sprawie budowy
obwodnicy Augustowa - zapowiedział na piątkowej konferencji
prasowej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
27.03.2009 | aktual.: 27.03.2009 16:30
Decyzja środowiskowa to zgoda na realizację inwestycji, która w znaczącym stopniu może oddziaływać na środowisko naturalne.
Minister poinformował, że wniosek o wydanie decyzji dotyczącej uwarunkowań środowiskowych na budowę trasy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku złożyła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
_ Raport środowiskowy, który powstał w wyniku decyzji podjętych przy "okrągłym stole", posłużył jako uzasadnienie do tego wniosku. Liczymy, że wciągu 3-4 miesięcy otrzymamy decyzję środowiskową. (...) Już zaczęliśmy przygotowywać przetarg na wykonanie kompleksowej dokumentacji technicznej dla obwodnicy Augustowa _ - powiedział Grabarczyk.
Grabarczyk ma nadzieję, że w 2011 r. zostanie wydana decyzja, zezwalająca na realizację inwestycji drogowej. _ Jeżeli nie napotkamy na żadne nieprzewidziane przeszkody, obwodnica będzie gotowa do końca 2013 r. _ - podkreślił.
Obecny na konferencji minister środowiska Maciej Nowicki podkreślił, że nie udałoby się dojść do obecnych ustaleń bez dialogu wszystkich stron zainteresowanych, obradujących przy okrągłym stole.
Dziennikarze pytali ministra Grabarczyka, kiedy nastąpi wykup terenów potrzebnych pod inwestycję.
_ Rozpoczniemy wykup w momencie, kiedy uprawomocni się decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej. (...) Każdy właściciel, który w ciągu 30 dni od dnia uprawomocnienia decyzji wyda grunt inwestorowi, otrzyma dodatkowo (rabat) 5 proc. wartości wynikającej z szacunku _ - powiedział Grabarczyk.
Minister środowiska Maciej Nowicki poinformował we wtorek, że jego resort znalazł inną trasę przebiegu obwodnicy Augustowa, niż przez Dolinę Rospudy. Nowy wariant przewiduje, że obwodnica pobiegnie przez Raczki.
Nowicki powiedział wówczas, że decyzja o wyborze wariantu obwodnicy Augustowa nie ma wpływu na przebieg całej Via Baltica - trasa będzie biegła wariantem przez Białystok, a nie preferowanym przez ekologów i krótszym - przez Łomżę.
W piątek natomiast Grabarczyk poinformował, że Via Baltica powinna przebiegać przez Łomżę. Via Baltica ma być drogą łączącą Warszawę z Helsinkami.
Sprawa budowy obwodnicy Augustowa, której fragment miał przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy, toczy się od kilku lat. Rozpoczęcie budowy zaostrzyło konflikt pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się jak najszybszej budowy obwodnicy wokół Augustowa, inwestorem i ekologami, obawiającymi się szkód w środowisku naturalnym.
Sądy zakwestionowały opinie środowiskowe na budowę trasy i samo pozwolenie na budowę obwodnicy. Inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - zerwała umowę z firmą Budimex-Dromex, która zaczęła ją budować.
Dla rozwiązania sporu wokół przebiegu trasy przed rokiem powołano okrągły stół, w skład którego weszli przedstawiciele rządu, samorządu, drogowcy, naukowcy, ekolodzy i przedstawiciele mieszkańców Augustowa. Przeprowadzenie oceny alternatywnych wariantów przebiegu trasy - omijających Dolinę Rospudy było podstawowym ustaleniem okrągłego stołu.