Ile można zarobić na prawach do nazwy stadionu?

Biznes oparty na kupnie praw do nazw stadionów piłkarskich w Europie wart jest grube miliony euro rocznie. U nas ten rodzaj sponsoringu dopiero raczkuje. Aby taki biznes mógł wystartować potrzebne są nowe, nowoczesne stadiony. W Polsce dopiero w tym roku do użytku oddano pierwsze obiekty na światowym poziomie.

Obraz

/ 14Ile można zarobić na prawach do nazwy stadionu?

Obraz
© Wikipedia / Paweł Cieśla

Biznes oparty na kupnie praw do nazw stadionów piłkarskich w Europie wart jest grube miliony euro rocznie. U nas ten rodzaj sponsoringu dopiero raczkuje. Aby taki biznes mógł wystartować potrzebne są nowe, nowoczesne stadiony. W Polsce dopiero w tym roku do użytku oddano pierwsze obiekty na światowym poziomie.

W Europie najwięcej praw do nazw stadionów sprzedaje się w Niemczech. Na tym rynku zawarto już 23 umowy sponsorskie warte co roku 42 mln euro. Druga na liście jest liga angielska z dziewięcioma kontraktami i rynkiem wartym 9 mln euro. Analizy uwzględniają jeszcze ligi: holenderską oraz irlandzką, z wycenami odpowiednio 5 i 3,5 mln euro rocznie.

U nas pierwszą większą tego typu umowę podpisała PGE oraz Gdańsk Arena. Jednak zważywszy na to, że sponsorzy nie będą mogli korzystać ze swoich praw w trakcie nadchodzących Mistrzostw Europy, nie łatwo będzie o kolejne intratne kontrakty.

/ 14Dialog Arena

Obraz
© Wikipedia / FreakWL

Data otwarcia: marzec 2009 r.
Koszt budowy: 130 mln zł
Klub: KGHM Zagłębie Lubin
Pojemność: 16 300 widzów
Wartość kontraktu: 6 mln zł

Zagłębie Lubin jest pierwszym polskim klubem, który podpisał umowę o prawa do nazwy stadionu. Nowy obiekt, wybudowany w miejscu poprzedniego, otrzymał nazwę Dialog Arena. Ta firma telekomunikacyjna jest wprawdzie własnością KGHM, właściciela także samego klubu, lecz sam kontrakt należy uznać za pionierski na naszym rynku.

W latach 2008 - 2011 Dialog zobowiązał się do przekazywania 2 mln zł rocznie na potrzeby klubu.

/ 14Pepsi Arena

Obraz
© Materiały prasowe / United PR

Koszt budowy: 374 mln zł
Klub: Legia Warszawa
Inauguracja: sierpień 2010 r.
Wartość kontraktu: 15 mln zł

Legia Warszawa i PepsiCo podpisały umowę opiewającą na 15 mln zł za prawo do nazwy dotychczasowego Stadionu Wojska Polskiego im. Józefa Piłsudskiego. Firma otrzyma dzięki temu prawo nie tylko do nazwy Pepsi Arena lecz także do organizowania na stadionie własnych imprez oraz wyłączność na sprzedaż swojego napoju na tym obiekcie.

Kontrakt zawarto na trzy lata. Co roku budżet Legii będzie zasilany kwotą 5 mln zł.

/ 14PGE Arena

Obraz
© PL 2012

Data otwarcia: 14 sierpnia 2011 r.
Koszt budowy: 775 mln zł
Klub: Lechia Gdańsk
Pojemność: 42 105 widzów
Wartość kontraktu: 35 mln zł

Otwarta właśnie PGE Arena będzie jednym ze stadionów Euro 2012. Choć w trakcie mistrzostw nie będzie można używać nazwy sponsora tytularnego PGE jednak skusiła się na zakup nazwy tego imponującego obiektu. Za ten przywilej zapłaci 35 mln zł, a będzie z niego korzystać do roku 2014. Jest to największa umowa sponsoringowa w polskim futbolu.

To właśnie na tym stadionie odbędzie się mecz Polska-Niemcy.

/ 14Toyota Arena

Obraz
© Wikipedia / Vit Hněvkovski

Pojemność: 20 852 widzów
Lokalizacja: Praga
Dotychczasowi sponsorzy: Toyota, AXA, Generali
Klub: Sparta Praga
Wartość kontraktów: 20 mln euro

Czesi już od 10 lat udostępniają nazwę stadionu Sparty prywatnym inwestorom i dzięki temu systematycznie modernizują swój obiekt. Do dziś sponsorami tytularnymi czeskiego stadionu, na którym rozgrywa mecze także reprezentacja narodowa, były trzy firmy. Dzięki temu Czesi zarobili 20 mln euro.

/ 14Marfin Green Arena

Obraz
© Materiały inwestora

Data otwarcia: 2013 r.
Koszt budowy: 90 mln euro
Klub: Panathinaikos FC
Lokalizacja: Ateny
Wartość kontraktu: 23 mln euro

Mimo kryzysu Grecy kończą nowy stadion dla stołecznej drużyny za 90 mln euro, a największa grupa inwestycyjna w Grecji wyasygnuje na sponsoring 23 mln euro.

Marfin Investment, korporacja działająca w takich branżach jak: fundusze inwestycyjne, telekomunikacja, przemysł i turystyka, będzie płaciła Panathinaikosowi 2,3 miliony euro rocznie. W zamian stadion otrzyma nazwę Marfin Green Arena.

/ 14Swedbank Arena

Obraz
© Materiały inwestora

Otwarcie stadionu: 2012 r.
Koszt budowy: 300 mln euro
Pojemność 65 tys.
Gospodarz: Reprezentacja Szwecji
Lokalizacja: Sztokholm
Wartość kontraktu: 23 mln euro

Liga Szwedzka nie jest tak bogata jak angielska, niemiecka czy hiszpańska, lecz i tak sumy przekazywane na sponsoring są dużo wyższe niż u nas. Za prawo do nazwy stadionu narodowego w Sztokholmie największy bank Szwecji zapłaci 23 mln euro. W ten sposób nazwa Swedbank Arena będzie widniała na fasadzie stadionu do roku 2023.

Stadion narodowy wchodzi w skład największego w Skandynawii kompleksu handlowo-rozrywkowego wartego w sumie prawie pół miliarda euro.

/ 14Stadion Narodowy w Warszawie

Obraz
© PL 2012

Lata budowy: 2008-2011 r.
Koszt budowy: 2 mld zł
Pojemność: 58 145 widzów
Gospodarz: Polska Reprezentacja Narodowa w Piłce Nożnej
Wartość kontraktu: ?

Stadion Narodowy w Warszawie nie ma jeszcze sponsora tytularnego lecz Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz spółka PL2012 poszukują chętnego na nazwę najdroższego tego typu obiektu w Polsce i jednego z najdroższych na świecie. Z ostatnich informacji wynika, że prowadzone są poufne rozmowy z polskimi firmami z branży ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej oraz paliwowej. Ministerstwo wstępnie szacuje dochody z takiego kontraktu na 10 mln zł rocznie. Firm mogących sprostać tym wymaganiom finansowym mamy niewiele. Pamiętajmy, że sponsor nie będzie mógł używać wykupionej nazwy w trakcie Mistrzostw Euro 2012.

/ 14Aviva Stadium

Obraz
© Wikipedia / tarafuku10

Data otwarcia: 14 maja 2010 r.
Koszt budowy: 410 milionów euro
Pojemność:51 700 widzów
Lokalizacja: Dublin
Wartość kontraktu: 40 mln euro

Nowy stadion narodowy reprezentacji Irlandii otrzymał w 2010 r. nazwę Aviva Stadium. Grupa finansowa zajmująca się ubezpieczeniami oraz funduszami inwestycyjnymi za 10-letni kontrakt zapłaci 40 mln euro. Jest to największa umowa sponsoringowa w historii irlandzkiego sportu.

Na stadionie narodowym będą rozgrywane nie tylko mecze piłkarskie lecz także bardzo popularnych na Wyspach footballu amerykańskiego i rugby.

10 / 14Commerzbank Arena

Obraz
© Wikipedia / Nils Elger

Koszt przebudowy: 150 mln euro w latach 2002 - 2005
Klub: Eintracht Frankfurt
Pojemność: 52 300 widzów
Wartość kontraktu: 30 mln euro

Inwestycja w nazwę stadionu Eintrachtu Frankfurt będzie kosztowało Commerzbank 30 mln euro. Umowa przewiduje 10-letni okres sponsoringu.

11 / 14Signal Iduna Park

Obraz
© Wikipedia / Mbdortmund

Pojemność: 82 932 widzów
Klub: Borussia Dortmund
Koszt budowy: 200 mln euro
Wartość kontraktu: 50 mln euro

Signal Iduna Park jest drugim co do wielkości stadionem w Niemczech i siedzibą jednej z najlepszych drużyn Bundesligi. Nie dziwi więc, że jedna z największych firm ubezpieczeniowych zdecydowała się wykupić prawa do jego nazwy za 50 mln euro. Umowa obowiązuje od 2005 do 2016 r. i partner ma przekazywać drużynie 5 mln euro rocznie.

12 / 14Turk Telekom Arena

Obraz
© Wikipedia / Qwl

Koszt budowy: 190 mln euro
Otwarcie: styczeń 2011r.
Klub: Galatasaray SK
Pojemność 52 695 widzów
Wartość kontraktu: 100 mln dolarów
Lokalizacja: Stambuł

Zespoły tureckie zaznaczyły swą obecność na stadionach Europy. Nie dziwi więc, że tamtejsza liga ma coraz większy potencjał i środki. Najnowszy stadion Galatasaray jest tego najlepszym przykładem. Zbudowany za 190 mln USD otrzymał nazwę największej firmy telekomunikacyjnej w Turcji. Za 10-letni kontrakt Turk Telekom zapłaci ponad 100 mln USD. Średnio 10 mln 250 tys. USD rocznie.

13 / 14Allianz Arena

Obraz
© Wikipedia / Tobias Alt

Koszt budowy: 340 mln euro
Pojemność: 69 901 miejsc siedzących
Klub: Bayern Monachium
Lokalizacja: Monachium
Wartość kontraktu: 90 mln euro

Stadion Bayernu Monachium otrzymał nazwę jednego z najbardziej hojnych sponsorów. Allianz w 2005 r. zobowiązał się do sponsoringu o wartości 90 mln euro w ciągu 15 lat z możliwością przedłużenia współpracy. W efekcie do budżetu drużyny z Monachium wpływa rocznie 6 mln euro.

Allianz Arena jest obok Wembley jednym z najnowocześniejszych obiektów oddanych do użytku w ostatnim czasie. Fasada stadionu jest zbudowana z trzech tysięcy cienkich foliowych poduszek, które stale są pompowane powietrzem. Sterowane komputerowo oświetlenie umożliwia zmianą koloru zewnętrznej powłoki stadionu na wybrany kolor.

14 / 14Emirates Arena

Obraz
© Wikipedia / Misterpiversen

Koszt budowy: 390 mln funtów
Pojemność: 60 355 widzów
Klub: Arsenal FC
Lokalizacja: Londyn
Wartość kontraktu: 100 mln euro

Arsenal Londyn podpisał najdroższą umowę dotyczącą praw do nazwy stadionu. Linie lotnicze Emirates Airlines zobowiązały się zapłacić w ciągu 15 lat niebagatelną sumę 100 mln euro oraz przez osiem lat finansować stroje kanonierom. Drużyna będzie otrzymywała 3 mln euro rocznie. Reszta sumy dotyczy innych form wsparcia drużyny, m.in. darmowy transport lotniczy.

Wybrane dla Ciebie

Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych
Przekręt "na kaucję". Tak oszukał dwie seniorki. Straciły fortunę
Przekręt "na kaucję". Tak oszukał dwie seniorki. Straciły fortunę
Zbiera śmieci przed domem. Sąsiedzi są bezradni
Zbiera śmieci przed domem. Sąsiedzi są bezradni
Za te choroby ZUS wypłaci 1878 zł miesięcznie. Lista jest długa
Za te choroby ZUS wypłaci 1878 zł miesięcznie. Lista jest długa
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Zakonnice deweloperki chcą zabudować teren klasztoru. W Zakopanem wrze
Zakonnice deweloperki chcą zabudować teren klasztoru. W Zakopanem wrze
ZUS wypłaca seniorom pieniądze. Oto co musisz wiedzieć o czternastkach
ZUS wypłaca seniorom pieniądze. Oto co musisz wiedzieć o czternastkach
Okradli go i pobili w hotelu w Mikołajkach. Pierwszy incydent od lat
Okradli go i pobili w hotelu w Mikołajkach. Pierwszy incydent od lat
Prowadzi firmę, chciał wrzucić psa w koszty. Oto odpowiedź skarbówki
Prowadzi firmę, chciał wrzucić psa w koszty. Oto odpowiedź skarbówki
Mają dość Airbnb w bloku. "Nie da się żyć" w wieżowcu w Warszawie
Mają dość Airbnb w bloku. "Nie da się żyć" w wieżowcu w Warszawie