Indeks Należności Przedsiębiorstw wzrósł po raz trzeci z rzędu - IRG SGH

04.11. Warszawa (PAP) - Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) w badaniu przeprowadzonym w październiku 2010 roku wzrósł po raz trzeci z rzędu. Dodatkowo, wzrost ten był bardzo...

04.11.2010 | aktual.: 04.11.2010 12:53

04.11. Warszawa (PAP) - Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) w badaniu przeprowadzonym w październiku 2010 roku wzrósł po raz trzeci z rzędu. Dodatkowo, wzrost ten był bardzo znaczący, gdyż wyniósł 1,6 punktu, a INP osiągnął najwyższą wartość w historii - 86,2 punktu - wynika z opublikowanych w czwartek badań Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej.

"Warto podkreślić, że tak znaczący wzrost wartości INP jest bardzo pozytywnym sygnałem i stwarza podstawy do oczekiwania, że wzrost gospodarczy nie będzie hamowany przez problemy z należnościami" - napisano w komentarzu do badań.

Eksperci instytutu wskazują, że do wzrostu wartości INP w największym stopniu przyczynił się spadek wysokości przeciętnego odsetka należności przeterminowanych w portfelu należności polskich przedsiębiorstw.

"Również bardzo istotnie do zwiększenia się wartości INP przyczyniło się zmniejszenie zagrożenia powstawaniem zatorów płatniczych. Udział firm deklarujących problemy ze spłatą swoich zobowiązań na skutek problemów z otrzymywaniem należności jest najmniejszy w dwuletniej historii badania i wynosi 36,8 proc." - napisano.

"Na pozytywny obraz sytuacji w obszarze należ­ności dobrze wpływa zmniejszenie się odsetka firm, których problemy z należnościami rosną. Negatywnie na wartość INP wpłynęło natomiast nieznaczne wydłużenie przeciętnego okresu przeterminowania płatności" - dodano.

INP odzwierciedla stan i opinie przedsiębiorców dotyczące sześciu obszarów związanych z należnościami: stanu i prognozy problemów z ich otrzymywaniem, odsetka przeterminowa­nych należności w portfelu firmy, średniego okresu przeterminowania, odsetka firm w gospo­darce, które na skutek problemów z należnościami nie mogą terminowo regulować swoich płatności, a także przeciętnego odsetka kosztów związanych z nieterminowymi płatnościami klientów/kontrahentów. (PAP)

bg/ ana/

Źródło artykułu:PAP
finanseusługiankiety
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)