Influencer reklamuje, Polak kupuje. To badanie nie pozostawia złudzeń

Rekomendacje w mediach społecznościowych wpływają na zakupy 36 proc. Polaków. Najczęściej kupowane są kosmetyki i produkty do pielęgnacji. Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank pokazuje, że młodzi ludzie są najbardziej podatni na wpływ social mediów.

Influencer reklamuje, Polak kupuje. To badanie nie pozostawia złudzeń
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac. AS

Rekomendacje w mediach społecznościowych mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe 36 proc. Polaków, jak wynika z raportu "Doświadczenia e-commerce" przygotowanego przez Santander Consumer Bank. Na wpływ social mediów szczególnie podatni są młodzi ludzie w wieku 18-29 lat. Do tego, że mają one znaczenie w decyzjach zakupowych, przyznało się 59 proc. respondentów.

Zakupy pod wpływem rekomendacji z mediów społecznościowych są popularne wśród 45 proc. kobiet i 26 proc. mężczyzn. Social media stają się kluczowym miejscem do poszukiwania inspiracji i budowania zaufania do produktów. Najczęściej kupowane są kosmetyki i produkty do pielęgnacji, co wskazało 34 proc. badanych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To straszy Polaków na zakupach. "Niech mi pan nawet nic nie mówi"

Wpływ rekomendacji spada wraz z wiekiem. Osoby powyżej 50. roku życia rzadziej korzystają z poleceń w social mediach. Badanie przeprowadzono metodą CATI przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie Santander Consumer Banku w listopadzie 2024 r. Wzięło w nim udział 1000 dorosłych Polaków robiących zakupy online.

Influencerzy zyskują na znaczeniu

W dzisiejszych czasach influencer marketing stał się kluczowym narzędziem dotarcia do konsumentów. Popularność influencerów sprawia, że marki często decydują się na współpracę z nimi w celu zwiększenia świadomości swoich produktów.

"Rozwój rynku influencer marketingu w trakcie pandemii zdecydowanie nabrał tempa. Jednym z powodów było ograniczenie wyjść z domu. Stracił wtedy kanał kinowy, straciła prasa, a ponieważ reklamodawcy nie lubią ciszy to zaczęli szukać nowych rozwiązań – podkreślała w rozmowie z PAP z 2022 r. Karina Hertel, współzałożycielka i dyrektor zarządzająca BrandLift.

W raporcie "Ekonomia twórców po polsku 2024" przygotowanego przez Imker i Influencers Live Wrocław czytamy, że ok. 12 proc. influencerów zarabia w granicach 10-20 tys. zł miesięcznie, niemal co dziesiąty może się pochwalić zarobkami na poziomie 20-40 tys. zł miesięcznie, a niespełna 5 proc. "wyciąga" na swojej profesji ponad 50 tys. zł co miesiąc.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)