Influencer reklamuje, Polak kupuje. To badanie nie pozostawia złudzeń
Rekomendacje w mediach społecznościowych wpływają na zakupy 36 proc. Polaków. Najczęściej kupowane są kosmetyki i produkty do pielęgnacji. Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank pokazuje, że młodzi ludzie są najbardziej podatni na wpływ social mediów.
Rekomendacje w mediach społecznościowych mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe 36 proc. Polaków, jak wynika z raportu "Doświadczenia e-commerce" przygotowanego przez Santander Consumer Bank. Na wpływ social mediów szczególnie podatni są młodzi ludzie w wieku 18-29 lat. Do tego, że mają one znaczenie w decyzjach zakupowych, przyznało się 59 proc. respondentów.
Zakupy pod wpływem rekomendacji z mediów społecznościowych są popularne wśród 45 proc. kobiet i 26 proc. mężczyzn. Social media stają się kluczowym miejscem do poszukiwania inspiracji i budowania zaufania do produktów. Najczęściej kupowane są kosmetyki i produkty do pielęgnacji, co wskazało 34 proc. badanych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
To straszy Polaków na zakupach. "Niech mi pan nawet nic nie mówi"
Wpływ rekomendacji spada wraz z wiekiem. Osoby powyżej 50. roku życia rzadziej korzystają z poleceń w social mediach. Badanie przeprowadzono metodą CATI przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie Santander Consumer Banku w listopadzie 2024 r. Wzięło w nim udział 1000 dorosłych Polaków robiących zakupy online.
Influencerzy zyskują na znaczeniu
W dzisiejszych czasach influencer marketing stał się kluczowym narzędziem dotarcia do konsumentów. Popularność influencerów sprawia, że marki często decydują się na współpracę z nimi w celu zwiększenia świadomości swoich produktów.
"Rozwój rynku influencer marketingu w trakcie pandemii zdecydowanie nabrał tempa. Jednym z powodów było ograniczenie wyjść z domu. Stracił wtedy kanał kinowy, straciła prasa, a ponieważ reklamodawcy nie lubią ciszy to zaczęli szukać nowych rozwiązań – podkreślała w rozmowie z PAP z 2022 r. Karina Hertel, współzałożycielka i dyrektor zarządzająca BrandLift.
W raporcie "Ekonomia twórców po polsku 2024" przygotowanego przez Imker i Influencers Live Wrocław czytamy, że ok. 12 proc. influencerów zarabia w granicach 10-20 tys. zł miesięcznie, niemal co dziesiąty może się pochwalić zarobkami na poziomie 20-40 tys. zł miesięcznie, a niespełna 5 proc. "wyciąga" na swojej profesji ponad 50 tys. zł co miesiąc.