Influencer reklamuje, Polak kupuje. To badanie nie pozostawia złudzeń

Rekomendacje w mediach społecznościowych wpływają na zakupy 36 proc. Polaków. Najczęściej kupowane są kosmetyki i produkty do pielęgnacji. Badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank pokazuje, że młodzi ludzie są najbardziej podatni na wpływ social mediów.

Happy young Caucasian millennial or gen z woman with long brunette hair streaming with smart phone on tripod, shooting social media blog in modern cafe. Influencer using social networks indoor.
Happy young Caucasian millennial or gen z woman with long brunette hair streaming with smart phone on tripod, shooting social media blog in modern cafe. Influencer using social networks indoor. High quality photo
person, technology, lifestyle, influencer, woman, online, internet, streaming, video, young, female, business, camera, happy, filming, smiling, blogger, communication, digital, indoor, social media, adult, live, cafe, media, smartphone, tutorial, tripod, beauty, live streaming, broadcast, marketing, recording, fashion, one person, photography, blog, talking, modern, girl, beautiful, side hustle, vlogging, vlog, cyberspace, review, hobby, selfie, connection, content, wireless technology, podcast, confidence, explaining, audience, stylish, teaching, video call, freelance work, media equipment, advice, celebrity, gesturing, device, webinar, restaurant
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac.  AS

Rekomendacje w mediach społecznościowych mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe 36 proc. Polaków, jak wynika z raportu "Doświadczenia e-commerce" przygotowanego przez Santander Consumer Bank. Na wpływ social mediów szczególnie podatni są młodzi ludzie w wieku 18-29 lat. Do tego, że mają one znaczenie w decyzjach zakupowych, przyznało się 59 proc. respondentów.

Zakupy pod wpływem rekomendacji z mediów społecznościowych są popularne wśród 45 proc. kobiet i 26 proc. mężczyzn. Social media stają się kluczowym miejscem do poszukiwania inspiracji i budowania zaufania do produktów. Najczęściej kupowane są kosmetyki i produkty do pielęgnacji, co wskazało 34 proc. badanych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To straszy Polaków na zakupach. "Niech mi pan nawet nic nie mówi"

Wpływ rekomendacji spada wraz z wiekiem. Osoby powyżej 50. roku życia rzadziej korzystają z poleceń w social mediach. Badanie przeprowadzono metodą CATI przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych na zlecenie Santander Consumer Banku w listopadzie 2024 r. Wzięło w nim udział 1000 dorosłych Polaków robiących zakupy online.

Influencerzy zyskują na znaczeniu

W dzisiejszych czasach influencer marketing stał się kluczowym narzędziem dotarcia do konsumentów. Popularność influencerów sprawia, że marki często decydują się na współpracę z nimi w celu zwiększenia świadomości swoich produktów.

"Rozwój rynku influencer marketingu w trakcie pandemii zdecydowanie nabrał tempa. Jednym z powodów było ograniczenie wyjść z domu. Stracił wtedy kanał kinowy, straciła prasa, a ponieważ reklamodawcy nie lubią ciszy to zaczęli szukać nowych rozwiązań – podkreślała w rozmowie z PAP z 2022 r. Karina Hertel, współzałożycielka i dyrektor zarządzająca BrandLift.

W raporcie "Ekonomia twórców po polsku 2024" przygotowanego przez Imker i Influencers Live Wrocław czytamy, że ok. 12 proc. influencerów zarabia w granicach 10-20 tys. zł miesięcznie, niemal co dziesiąty może się pochwalić zarobkami na poziomie 20-40 tys. zł miesięcznie, a niespełna 5 proc. "wyciąga" na swojej profesji ponad 50 tys. zł co miesiąc.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Rośnie chaos w Stanach. Zaczyna brakować monet
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce