Internetowa Giełda Odpadów ekobrokers.pl
Portal Ekobrokers.pl jest skierowany do wszystkich wytwórców i odbiorców odpadów. System jest doskonałym narzędziem pracy dla firm zajmujących się obrotem odpadami, ich składowaniem, recyklingiem i utylizacją oraz wszystkich podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, zainteresowanych pozbyciem się danej kategorii odpadów.
23.12.2013 | aktual.: 23.12.2013 16:20
Na pytania Wirtualnej Polski odpowiada Michał Mystkowski, prezes zarządu Eko-Brokers, właściciel platformy ekobokers.pl
1. Skąd pomysł na uruchomienie internetowej giełdy odpadów?
Pomysł na stworzenie internetowej giełdy odpadów ekobrokers.pl powstał dzięki wnikliwej obserwacji rynku odpadowego, jakie poczyniliśmy realizując projekty komunikacyjne dla dwóch spółek tej branży. Odbieraliśmy codziennie wiele telefonów z pytaniami, czy odbieramy lub znamy firmy utylizujące daną kategorię odpadów. Doszliśmy do wniosku, że przydałoby się narzędzie, dzięki któremu każdy zbywca odpadu znajdzie szybko firmę, która zajmie się jego zagospodarowaniem. Tak powstała platforma ekobrokers.pl, choć przez ostatni rok pierwotny projekt ewoluował, również dzięki uwagom i sugestiom, które otrzymujemy od naszych klientów. Prace nad uruchomieniem systemu rozpoczęły się w połowie 2010 r., w połowie kolejnego roku usługa została wdrożona.
2. Na czym polega działalność Ekobrokers.pl i do kogo serwis jest skierowany?
Portal www.ekobrokers.pl to nowoczesna platforma internetowa, za pośrednictwem której każdy wytwórca odpadu może w łatwy i szybki sposób znaleźć najlepszą na rynku ofertę jego odbioru, zagospodarowania lub unieszkodliwienia. Wystarczy wejść na stronę internetową, wskazać rodzaj śmieci, których chcemy się pozbyć i poczekać na oferty firm branży utylizacyjnej. Co najistotniejsze – zgłoszenie odpadu jest bezpłatne. To doskonałe narzędzie pracy dla firm zajmujących się obrotem, składowaniem, recyklingiem i utylizacją odpadów oraz wszystkich podmiotów gospodarczych i osób fizycznych, zainteresowanych ich pozbyciem się.
3. Jakie środki zostały zainwestowane w projekt i skąd pochodziły?
Innowacyjność projektu oraz fakt, że wpisuje się on w narodową strategię gospodarki odpadami, zakładającą maksymalizację „odzysku” sprawiły, że postanowiliśmy ubiegać się o dofinansowanie z europejskiego Programu 8.1. – Innowacyjna Gospodarka. Grant otrzymaliśmy, choć od razu zaznaczam, że projekt i tak zostałby zrealizowany z własnych środków. Mocno wierzymy w naszą usługę i jesteśmy zdeterminowani, by ekobrokers.pl stał się centrum transakcji odpadowych i miejscem, gdzie stykają się obie strony – zbywców i nabywców odpadów. Determinacja ta wzrasta, gdy zdajemy sobie sprawę, że w projekt zainwestowaliśmy ponad 0,5 mln złotych!
4. Mieliście doświadczenie w projektach e-biznesowych przed uruchomieniem usługi ekobrokers.pl?
Mamy doświadczenie w realizacji projektów komunikacyjnych dla branży odpadowej i można powiedzieć, że znamy jej specyfikę, słabe i mocne strony, wiemy również jakie są w niej zagrożenia. Wdrożyliśmy również wiele serwisów internetowych, w tym również typowo biznesowych i transakcyjnych. W pracach nad ekobrokers.pl połączyliśmy obie umiejętności i wdrożenie systemu w zasadzie obyło się bez żadnych niespodzianek.
5. Na czym serwis zarabia?
Podstawą finansowania projektu jest sprzedaż abonamentów za użytkowanie platformy. Płacą je tylko firmy odbierające odpady. Zgłoszenie odpadów na ekobrokers.pl jest bezpłatne. Spółka realizuje również inne usługi - zajmujemy się obsługą komunikacyjną podmiotów tej branży, w tym w zakresie prowadzenia konsultacji społecznych i PR projektów inwestycyjnych, które są związane z ochroną środowiska.
6. Ile osób pracuje nad rozwojem projektu?
Obecnie dysponujemy 9-osobowym zespołem i powoli skłaniamy się do jego zwiększenia. Od początku tego roku postanowiliśmy również sami poszukiwać dla naszych klientów odpadów na rynku, dzięki czemu rocznie na ekobrokers.pl publikuje się łącznie około 4 milionów ton. Obsługa tylu ofert wymaga zwiększonej aktywności zespołu, a jeśli utrzymamy taką dynamikę wzrostu, to za chwilę zabraknie nam rąk do pracy.
7. Na co przeznaczycie zdobyte pieniądze?
Oczywiście na dalszy rozwój usługi. Jak wspomniałem, mocno wierzymy w nasz projekt i wiemy, że jesteśmy na dobrej drodze. Chcemy, by ekobrokers.pl stał się wkrótce odpowiednikiem allegro.pl, tyle, że dla branży odpadowej. Osiągnięcie tych planów możliwe jest tylko poprzez stały progres funkcjonalności systemu i konsekwentną akwizycję klientów.
8. Jak obecnie prezentują się statystyki serwisu?
Z naszego punktu widzenia, najważniejsza jest ilość zarejestrowanych firm odbierających odpady – w chwili obecnej mamy ich około 700. Ilość łącznie zarejestrowanych użytkowników to kilkanaście tysięcy kont. Może te dane nie robią wrażenia, póki nie zrozumiemy, że wszyscy użytkownicy to podmioty związane z odpadami.
9. Jakie macie plany na najbliższy czas?
Koncentrujemy się na dalszej akwizycji klientów - zarówno zgłaszających, jak i odbierających odpady. Naszym celem jest pokrycie usługą całej polski i stworzenie pewnego nawyku – „mam odpady, zgłaszam je na ekobrokers.pl”. Nasz system jest przejrzysty, firmy sprawdzone. Konstrukcja systemu daje szansę na osiągnięcie najlepszych cen. To ogromne atuty w tej branży. Ogromną satysfakcję daje nam również to, że czasem odbieramy pytania czy firma X jest w naszej bazie i czy jest ona rzetelna i sprawdzona. To cieszy, bo oznacza, że udało nam się zaistnieć w trudnej branży!
10. Co moglibyście poradzić osobom, które myślą o własnym biznesie w sieci?
Przede wszystkim należy się dobrze orientować w rynku, w którym chcemy odnosić sukcesy. Biznes w Internecie nie jest łatwy i należy dywersyfikować źródła przychodu. Wiele projektów internetowych dowodzi również, że zwrot z inwestycji następuje w dłuższej perspektywie czasowej, bo klienci są wymagający i musi upłynąć chwila, by nabrali zaufania i zdali sobie sprawę, że dana usługa bądź produkt jest rzeczywiście przydatny w ich biznesie. Z naszego punktu widzenia ważne jest również wsłuchiwanie się w opinie i potrzeby klientów. Ich zadowolenie zawsze przekłada się w nasz sukces. Twórzmy zatem takie rozwiązania, których oczekują klienci, a nie takie, które wydają się nam przydatne. To delikatna, ale ważna różnica.
Masz w domu stary nieużywany sprzęt: zużyte baterie, tonery, cartidge, drukarki, kopiarki, skanery, komputery (stacje robocze, laptopy), lodówki, chłodziarki, zamrażarki, monitory, wyświetlacze, telewizory, baterie (wszystkie rodzaje), świetlówki, jarzeniówki, akumulatory, telefony komórkowe, zużyte przyrządy medyczne?
U nas zgłosić możesz to za darmo. Wystarczy że wypełnisz formularz na stronach ekobrokers.pl a otrzymasz od naszych partnerów propozycję odbioru odpadów na atrakcyjnych warunkach.
Dowiedz się więcej na stronach: ekobrokers.pl