Jest pozwolenie na budowę nabrzeża Gazoportu w Świnoujściu
Pozwolenie na budowę nabrzeża do przeładunku gazu skroplonego LNG dla powstającego portu zewnętrznego w Świnoujściu wydał wojewoda zachodniopomorski Marcin Zydorowicz - poinformowała Sylwia Turkiewicz z Centrum Prasowego Wojewody.
15.01.2010 | aktual.: 15.01.2010 17:16
Inwestorem przedsięwzięcia jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Nabrzeże będzie zlokalizowane przy nowopowstającym falochronie osłonowym.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. budowę stanowiska do przeładunku LNG, estakady dla instalacji technologicznych i wykonanie robót hydrotechnicznych. Ma być również pogłębiony akwen pomiędzy wejściem do portu a stanowiskiem przeładunkowym.
Pojemność ładunkowa statków, które będą korzystały ze stanowiska, ma wynosić od 120 tys. do 216 tys. m sześc. Stanowisko będzie mogło obsługiwać jednostki o długości do 315 m, szerokości 50 m i zanurzeniu do 12,5 m.
- To kolejny krok w stronę rozpoczęcia i realizacji budowy terminalu w Świnoujściu, jednej z najważniejszych inwestycji w regionie - powiedział Zydorowicz.
Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA Jarosław Siergiej zapowiedział, że pierwsze prace związane z pogłębianiem i palowaniem rozpoczną się w lipcu 2010 r.
- Jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy nabrzeża, który zakończymy w kwietniu 2010 roku - dodał.
Wojewoda zachodniopomorski wydał już Urzędowi Morskiemu w Szczecinie pozwolenie na budowę morskiej części Gazoportu, w skład której wchodzi m.in.: falochron osłonowy, ostroga zachodnia, obrotnica statków i tor wodny podejściowy; Polskie LNG otrzymało zaś pozwolenia na budowę części lądowej inwestycji.
Gazoport w Świnoujściu, czyli terminal do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, początkowo będzie odbierać do 2,5 mld m sześc. gazu rocznie, czyli ponad jedną piątą krajowego zużycia. Po rozbudowie moce terminalu mogłyby zostać potrojone.
Inwestycja to osiem gazociągów o łącznej długości około tysiąca kilometrów, budowa morskiego portu zewnętrznego, falochronu, terminalu przeładunkowego, przyłączenie gazoportu do sieci, jak również trzy magazyny na gaz. Koszty inwestycji szacowane są na około 3-3,5 mld zł. Według harmonogramu spółki Polskie LNG, pierwszy etap inwestycji będzie ukończony w 2013 roku.