Już pojutrze nowy iPhone

Elegancka chromowana obudowa o grubości 12 milimetrów, duży 3,5-calowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz, a do tego GPS, telefon, odtwarzacz MP3 i komunikator internetowy w jednym. Tak wygląda najnowszy iPhone, który w Polsce będzie można kupić już w piątek.

20.08.2008 | aktual.: 21.08.2008 15:51

Krajowe sieci komórkowe od ponad roku walczyły o prawa do sprzedaży tego urządzenia, bo to prawdziwy bestseller. W Stanach Zjednoczonych tylko w ciągu pierwszych trzech dni od wprowadzenia do sprzedaży najnowszej wersji iPhone`a nabywców znalazło 1 mln sztuk - to rekord wszech czasów. W Polsce na stronach internetowych Ery i Orange zarejestrowało się już ponad 40 tys. osób zainteresowanych nowym iPhone'em.

Takich technologicznych nowinek w ofertach sieci komórkowych jeszcze nigdy nie było. Operatorzy zajadle walczą o klientów, stale ulepszając ofertę i tnąc cenniki. Dla abonentów nastały złote czasy. Jak wyliczyli eksperci Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w ciągu ostatnich trzech lat cena połączenia głosowego spadła średnio o 46 proc. - z 66 gr do 36 gr za minutę. Natomiast SMS-y staniały o 15 gr, za wysłanie wiadomości trzeba zapłacić średnio ok. 27 gr.

W ubiegłym roku na rozmowy przez komórki wydaliśmy rekordową kwotę 24 mld zł. Komisja Europejska szacuje, że w naszym kraju działa ok. 37 mln telefonów komórkowych. Wielu abonentów ma dwa, a nawet trzy aparaty. Dlatego operatorzy likwidują więcej nieużywanych numerów, niż aktywują nowych. W ostatnim kwartale liczba kart SIM zmniejszyła się o 9 tys. To pierwszy spadek od 12 lat, czyli od startu telefonii komórkowej w Polsce.

Operatorzy, by utrzymać się na rynku, będą musieli wydzierać klientów konkurentom. A z tym mają problemy. _ Już tak mocno zmniejszyli marże, że teraz, by utrzymać rentowność, muszą konkurować nie ceną, a ofertą - mówi Szewczak. _ Dlatego klienci wreszcie mogą przebierać w promocjach. Nowe telefony, dotąd niedostępne w promocjach, to niejedyny wabik na klientów. _ Szybko rozwija się oferta mobilnego internetu i usług, z których można korzystać dzięki komórce _ - mówi Paweł Olszynka, ekspert rynku telekomunikacyjnego z firmy PMR.

Polkomtel - operator sieci Plus - wprowadził możliwość płacenia telefonem rachunków np. w sklepie. Sieci dostarczają abonentom pliki muzyczne, wideo, gry, a wkrótce zaoferują również programy telewizyjne. W ubiegłym roku z takich usług skorzystało w Polsce ponad 14 mln osób. Zainteresowanie nowymi usługami rośnie tak szybko, że według prezesa Polkomtela Jarosława Bauca za 15 lat sieci komórkowe będą zarabiać tylko na usługach dodanych. Połączenia głosowe będą bezpłatne.

To bardzo prawdopodobne, bo niedługo ciekawych ofert będzie jeszcze więcej. Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgłosiły się już 203 firmy, które chcą zostać wirtualnym operatorem, czyli takim, który korzysta z masztów i przekaźników tradycyjnych sieci, ale ceny połączeń ma niższe. Wkrótce do grona już działających firm, takich jak np. Mobilking, który intensywnie się reklamując, przyciągnął niemal 100 tys. klientów, dołączą nowe sieci, m.in.: znanego giełdowego inwestora Romana Karkosika, telewizji Polsat, kablówki Aster City, a nawet portalu internetowego O2.pl.

Oferta tej ostatniej firmy może być szczególnie atrakcyjna. Pomysł jest prosty: jeśli abonent znajdzie się w miejscu z bezprzewodowym dostępem do sieci, będzie mógł rozmawiać za darmo lub po bardzo niskich kosztach. W innym przypadku trzeba będzie się liczyć z dodatkowymi kosztami transmisji danych według stawek operatora. Data startu sieci na razie jest tajemnicą, ale wszystko wskazuje na to, że telefony O2.pl zadzwonią wkrótce. Miłośnicy długich rozmów wreszcie będą mogli się nagadać, nie tracąc przy tym fortuny.

POLSKA Gazeta Krakowska
Jarosław Olechowski, Mariusz Wachowicz

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)