Już pojutrze nowy iPhone

Elegancka chromowana obudowa o grubości 12 milimetrów, duży 3,5-calowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz, a do tego GPS, telefon, odtwarzacz MP3 i komunikator internetowy w jednym. Tak wygląda najnowszy iPhone, który w Polsce będzie można kupić już w piątek.

Krajowe sieci komórkowe od ponad roku walczyły o prawa do sprzedaży tego urządzenia, bo to prawdziwy bestseller. W Stanach Zjednoczonych tylko w ciągu pierwszych trzech dni od wprowadzenia do sprzedaży najnowszej wersji iPhone`a nabywców znalazło 1 mln sztuk - to rekord wszech czasów. W Polsce na stronach internetowych Ery i Orange zarejestrowało się już ponad 40 tys. osób zainteresowanych nowym iPhone'em.

Takich technologicznych nowinek w ofertach sieci komórkowych jeszcze nigdy nie było. Operatorzy zajadle walczą o klientów, stale ulepszając ofertę i tnąc cenniki. Dla abonentów nastały złote czasy. Jak wyliczyli eksperci Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w ciągu ostatnich trzech lat cena połączenia głosowego spadła średnio o 46 proc. - z 66 gr do 36 gr za minutę. Natomiast SMS-y staniały o 15 gr, za wysłanie wiadomości trzeba zapłacić średnio ok. 27 gr.

W ubiegłym roku na rozmowy przez komórki wydaliśmy rekordową kwotę 24 mld zł. Komisja Europejska szacuje, że w naszym kraju działa ok. 37 mln telefonów komórkowych. Wielu abonentów ma dwa, a nawet trzy aparaty. Dlatego operatorzy likwidują więcej nieużywanych numerów, niż aktywują nowych. W ostatnim kwartale liczba kart SIM zmniejszyła się o 9 tys. To pierwszy spadek od 12 lat, czyli od startu telefonii komórkowej w Polsce.

Operatorzy, by utrzymać się na rynku, będą musieli wydzierać klientów konkurentom. A z tym mają problemy. _ Już tak mocno zmniejszyli marże, że teraz, by utrzymać rentowność, muszą konkurować nie ceną, a ofertą - mówi Szewczak. _ Dlatego klienci wreszcie mogą przebierać w promocjach. Nowe telefony, dotąd niedostępne w promocjach, to niejedyny wabik na klientów. _ Szybko rozwija się oferta mobilnego internetu i usług, z których można korzystać dzięki komórce _ - mówi Paweł Olszynka, ekspert rynku telekomunikacyjnego z firmy PMR.

Polkomtel - operator sieci Plus - wprowadził możliwość płacenia telefonem rachunków np. w sklepie. Sieci dostarczają abonentom pliki muzyczne, wideo, gry, a wkrótce zaoferują również programy telewizyjne. W ubiegłym roku z takich usług skorzystało w Polsce ponad 14 mln osób. Zainteresowanie nowymi usługami rośnie tak szybko, że według prezesa Polkomtela Jarosława Bauca za 15 lat sieci komórkowe będą zarabiać tylko na usługach dodanych. Połączenia głosowe będą bezpłatne.

To bardzo prawdopodobne, bo niedługo ciekawych ofert będzie jeszcze więcej. Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej zgłosiły się już 203 firmy, które chcą zostać wirtualnym operatorem, czyli takim, który korzysta z masztów i przekaźników tradycyjnych sieci, ale ceny połączeń ma niższe. Wkrótce do grona już działających firm, takich jak np. Mobilking, który intensywnie się reklamując, przyciągnął niemal 100 tys. klientów, dołączą nowe sieci, m.in.: znanego giełdowego inwestora Romana Karkosika, telewizji Polsat, kablówki Aster City, a nawet portalu internetowego O2.pl.

Oferta tej ostatniej firmy może być szczególnie atrakcyjna. Pomysł jest prosty: jeśli abonent znajdzie się w miejscu z bezprzewodowym dostępem do sieci, będzie mógł rozmawiać za darmo lub po bardzo niskich kosztach. W innym przypadku trzeba będzie się liczyć z dodatkowymi kosztami transmisji danych według stawek operatora. Data startu sieci na razie jest tajemnicą, ale wszystko wskazuje na to, że telefony O2.pl zadzwonią wkrótce. Miłośnicy długich rozmów wreszcie będą mogli się nagadać, nie tracąc przy tym fortuny.

POLSKA Gazeta Krakowska
Jarosław Olechowski, Mariusz Wachowicz

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.