Orange
Marka Orange jest jedną z najpopularniejszych sieci komórkowych w Polsce. Należy do francuskiej spółki France Télécom.
Historia i założyciele
Orange plc powstało w 1994 roku w Wielkiej Brytanii. Pięć lat później spółka rozpoczęła ekspansję międzynarodową. W 1999 Orange wykupiła niemiecka firma Mannesmann, która po kilku miesiącach sama została wykupiona przez brytyjski Vodafone. Ze względu na przepisy antymonopolowe Orange zostało odsprzedane w 2000 roku za 39,7 mld euro France Télécom i stało się oficjalną marką sieci komórkowej, będąc czwartą największą siecią na świecie.
W 2002 roku Orange przechodziło kryzys - France Télécom stało się drugą najbardziej zadłużoną spółką świata. Od 2006 roku spółka rozpoczęła sprzedaż wszystkich swoich produktów pod jedną marką, tworząc m.in. Orange Business Services – markę, która miała obejmować usługi biznesowe z całego świata.
Początki Orange w Polsce są związane z Telekomunikacją Polską oraz PTK Centertel. W 1998 roku PTK Centertel stworzył markę Idea, która oferowała usługi abonamentowe i bezabonamentowe. W 2005 roku Telekomunikacja Polska wykupiła udziały w spółce, stając się jej wyłącznym właścicielem. Rozpoczęto rebranding i przekształcono Ideę w Orange.
Natomiast sama Telekomunikacja Polska S.A., która powstała w 1991, a zaczęła funkcjonować pod tą nazwą rok później, była początkowo spółką akcyjną Skarbu Państwa. Miała monopol na rynku telefonii stacjonarnej. W 1998 roku jej akcje wprowadzono na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, a dwa lata później sprzedano 35% akcji France Télécom i Kulczyk Holding. Do sierpnia 2010 roku zakończono prywatyzację, a w 2012 roku ogłoszono rozpoczęcie rebrandingu i zastąpienie nazwy marką Orange. Dopiero pod koniec 2013 roku Telekomunikacja i Centertel połączyły się i zmieniono nazwę spółki na Orange Polska S.A.
Właściciel
Najwięcej akcji Orange Polska należy do francuskiego Orange S.A. (50,67%). Pozostałe akcje należą do posiadaczy Globalnych Kwitów Depozytowych.
Działalność
Orange ma cztery podstawowe obszary działalności:
- telefonię komórkową,
- telefonię stacjonarną (głównie we Francji i w Polsce),
- szerokopasmowy internet,
- telewizję Orange. Marka oferuje również inne usługi, np. Serię Orange Cinema z kanałami na VOD, dostęp do filmów na żądanie dzięki dekoderowi Orange, platformę gier online Goa czy Liveradio.
Orange Polska jest obecnie dominującym dostawcą telefonii stacjonarnej i największym operatorem komórkowym w Polsce. Jak większość sieci komórkowych, Orange oferuje w ramach jako sieć komórkowa abonament, karty prepaid i formę mieszaną. Jest także dostawcą internetu (internet domowy, internet mobilny i internet na kartę), telewizji (domowej i interentowej) i energii elektrycznej. Pod szyldem Orange Finanse przy współpracy z mBankiem dostarcza także produkty bankowe – konta osobiste, oferty kredytów, lokat i kont oszczędnościowych. Wśród swoich usług ma także Inteligentny Dom.
Liczba placówek
Orange Polska ma obecnie około 500 placówek.
Wartość
Wartość Orange została wyceniona przez magazyn Forbes na 40,4 miliarda dolarów. Kapitał zakładowy Orange Polska wynosi prawie 4 miliardy złotych.
Komentarze