Trwa ładowanie...
uokik
10-08-2009 06:48

Kampania reklamowa Żabki wprowadzała klientów w błąd

Firma prowadząca sieć sklepów Żabka zapłaci przeszło 1,5 mln zł kary za niefortunne hasło promocyjne.

Kampania reklamowa Żabki wprowadzała klientów w błądŹródło: WP.PL
d2auckt
d2auckt

UOKiK wziął też pod lupę inne sprawy dotyczące reklam.

Chodzi o kampanię reklamową sieci sklepów Żabka prowadzoną od września do końca października 2008 r. w prasie, telewizji oraz w sieci tych sklepów. Towarzyszyło jej hasło: "Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 r. zamykamy Żabki". Sugerowało to zamykanie sklepów tej sieci.

Komunikaty nie zawierały zaś informacji, że tak naprawdę sieć wcale nie kończy działalności, a hasło odnosiło się jedynie do akcji promocyjnej. O szczegółach konsumenci mogli się dowiedzieć, dzwoniąc pod podany numer infolinii. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odesłanie do infolinii mogło sugerować, że dzwoniąc, uzyskamy dodatkowe informacje na temat likwidacji sklepów, a nie promocji.

Dopiero w drugim etapie kampanii spółka wyjaśniła istotę sprawy. Chodziło o to, że organizuje loterię promocyjną, a zamknięte zostały nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki.

d2auckt

Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o zamknięciu podjął zarząd spółki - zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel uznała, że reklamując się w ten sposób, spółka narusza przepisy, ponieważ wprowadza klientów w błąd. Oprócz kary pieniężnej nałożyła na Żabkę obowiązek opublikowania tej decyzji na stronach internetowych firmy, a samej sentencji - w jednym z dzienników ogólnopolskich. Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorca może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK zakwestionował już podobną praktykę, kiedy sieć Media Markt organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu. Z informacji umieszczanych w prasie oraz na billboardach wynikało, że sieć planuje zakończenie działalności w Rzeszowie, a konsumenci mogą dokonać zakupów "po raz ostatni". Dwa dni przed zapowiadaną operacją opublikowano kolejne płatne ogłoszenie o ponownym otwarciu placówki, tłumacząc jednodniowe zamknięcie inwentaryzacją.

Prezes UOKiK uznał wówczas, że przedsiębiorca wprowadził konsumentów w błąd, i zobowiązał go do złożenia oświadczenia, iż podawał do publicznej wiadomości mylące informacje. Decyzję prezesa UOKiK podtrzymał SOKiK.

Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi 18 postępowań dotyczących reklamy, m.in. Stolbudu oraz Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej.

Renata Krupa-Dąbrowska
Rzeczpospolita

d2auckt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2auckt