Kolejna zmiana cen na poczcie. Jest drożej
Od 1 grudnia 2023 roku obowiązują nowe, wyższe ceny na poczcie. Aktualizacji uległy ceny za nadanie przesyłek listowych i paczek w obrocie zagranicznym - tłumaczy Poczta Polska w swoim komunikacie. Opłaty wzrosły nawet o 18 zł.
05.12.2023 | aktual.: 05.12.2023 13:53
Od 1 grudnia 2023 wprowadzony zostaje nowy "Cennik usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym". Aktualizacji ulegną ceny za nadanie przesyłek listowych i paczek w obrocie zagranicznym – tj. przesyłek listowych nierejestrowanych, poleconych, paczek pocztowych, przesyłek z zadeklarowaną wartością, worków M oraz potwierdzenie odbioru przesyłki rejestrowanej - zapowiadała kilka dni temu na swojej stronie internetowej Poczta Polska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na nowy cennik zwrócił uwagę Marcin Tyc z Polskiego Towarzystwa Statystycznego. Jak wylicza on w serwisie X, teraz za zagraniczną przesyłkę listową nierejestrowaną zapłacimy więcej o średnio 2,07 zł. Za przesyłkę poleconą - o średnio 3,60 zł.
Największe różnice w cenach odczujemy przy paczce priorytetowej oraz ekonomicznej. Za zagraniczną paczkę pocztową ekonomiczną trzeba zapłacić o średnio 14,17 zł więcej, a za priorytetową - nawet o 18,38 zł.
O tyle wzrosną nowe ceny następujących zagranicznych usług:
- przesyłka listowa nierejestrowana - średnio o 2,07 zł,
- przesyłka polecona - średnio o 3,60 zł,
- przesyłka listowa z zadeklarowaną wartością – średnio o 4,99 zł,
- Worek M polecony - średnio o 1,86 zł,
- potwierdzenie odbioru przesyłki rejestrowanej - średnio o 1,00 zł,
- paczka pocztowa ekonomiczna- średnio o 14,17 zł,
- paczka pocztowa priorytetowa - Srednio o 18,38 zł.
Kolejne ceny idą w górę
Niedawno poczta podniosła po raz kolejny ceny e-doręczeń, które od 10 grudnia staną się obowiązkowe dla administracji publicznej i zawodów tzw. zaufania publicznego.
"W sumie od 2021 r. usługa rejestrowanego e-doręczenia zdrożała o ponad 17 proc., z kolei cena tzw. publicznej usługi hybrydowej, w ramach której Poczta drukuje maile i dostarczy odbiorcom w formie papierowej, wzrosła o 16 proc. W konsekwencji – choć może to brzmieć paradoksalnie – niektóre e-maile będą droższe niż wysłanie papierowego listu" - informował w październiku dziennik "Rzeczpospolita".