Kopalnia koło bieguna

Lakshmi Mittal, jeden z najbogatszych ludzi świata, planuje wybudowanie megakopalni trzysta kilometrów za kołem podbiegunowym w Kanadzie. Szacowana wartość złóż żelaza w rejonie to 23 mld dolarów.

Kopalnia koło bieguna
AFP/JEAN-CHRISTOPHE VERHAEGEN
SKOMENTUJ

Lakshmi Mittal, jeden z najbogatszych ludzi świata, planuje wybudowanie megakopalni trzysta kilometrów za kołem podbiegunowym w Kanadzie. Szacowana wartość złóż żelaza w rejonie to 23 mld dolarów - pisze "The Guardian".

Byłaby to największa operacja wydobywcza w rejonie koła podbiegunowego. Mittal planuje budowę nowej linii kolejowej o długości 150 km oraz dwa nowe porty.

Sama budowa linii kolejowej potrwa cztery lata. Na budowie ma pracować blisko 2000 pracowników, którzy mają zbudować 24 mosty, drogi, magazyny, składy paliwa, pas startowy dla samolotów oraz doki.

Arcelor Mittal wydał niedawno blisko 600 mln dolarów na zakup kopalni żelaza Baffinland w kanadyjskim rejonie Nunavut.

Przeciwna budowie jest organizacja ekologiczna WWF. Jej przedstawiciele twierdzą, iż budowa na taką skalę jest bardzo niebezpieczna dla środowiska i powinna być przeprowadzona z wielką ostrożnością.

ArcelorMittal zapewnia jednak, że w rejonie potencjalnego wydobycia nie ma żadnych unikalnych gatunków roślin czy zwierząt.

Innego zdania są ekolodzy, którzy przypominają, że wspomniany rejon jest miejscem zamieszkania m.in. karibu, lisa arktycznego czy zająca arktycznego. Mieszkają tam również niedźwiedzie polarne, narwale, białuchy czy wieloryby grenlandzkie. Przez ten teren przelatują również ptaki migracyjne, takie jak śnieżyca duża (gęś), myszołów włochaty oraz białozór (sokół).

Kopalnia Baffinland informuje natomiast, że lokalny samorząd w Nunavut otrzyma ponad 2,8 mld dolarów podatków w ciągu najbliższych 21 lat. Spółka zamierza również przeznaczyć 1,7 mld dolarów na siłę roboczą.

Rzecznik ArcelorMittal informuje, iż właśnie przeprowadzana jest ocena środowiskowa całego przedsięwzięcia, w trakcie której zachęca się wszelkie organizacje, samorządy i osoby indywidualne do wglądu w przygotowywane projekty.

- To jest zdecydowanie inwestycja testowa, za którą mogą pociągnąć następne, uprzemysławiając te regiony Kanady. Chcemy uzyskać szczegółowe informacje o tym projekcie - mówi Martin von Mirbach, dyrektor programu arktycznego w kanadyjskim oddziale WWF.

Von Mirbach podkreśla, że największy wpływ na środowisko będą miały kursujące cały rok co 32 godziny statki.

Wybrane dla Ciebie

Kierowcy będą musieli płacić? Parking przy jeziorze może być płatny
Kierowcy będą musieli płacić? Parking przy jeziorze może być płatny
Zamykają kultowy sklep rybny. Pojawiła się kartka. "Tu jest mój dom"
Zamykają kultowy sklep rybny. Pojawiła się kartka. "Tu jest mój dom"
Nowa usługa w popularnym dyskoncie. Nie trzeba szukać banku
Nowa usługa w popularnym dyskoncie. Nie trzeba szukać banku
To był największy sklep sportowy w mieście. Rozbierają go
To był największy sklep sportowy w mieście. Rozbierają go
Paczkomat "zwariował". Kobieta nie mogła odebrać przesyłki
Paczkomat "zwariował". Kobieta nie mogła odebrać przesyłki
Działkowicze siedzą na kapuście. Ceny ROD-ów idą w setki tysięcy
Działkowicze siedzą na kapuście. Ceny ROD-ów idą w setki tysięcy
W Niemczech upadają gospodarstwa rolne. A ma być jeszcze gorzej
W Niemczech upadają gospodarstwa rolne. A ma być jeszcze gorzej
Wynieś z piwnicy. Inaczej zapłacisz nawet 5 tys. zł kary
Wynieś z piwnicy. Inaczej zapłacisz nawet 5 tys. zł kary
Nawet 30 tys. zł kary. Groźna patologia wciąż popularna w Polsce
Nawet 30 tys. zł kary. Groźna patologia wciąż popularna w Polsce
Niemiecka marka odzieżowa upada. Ma sklepy w Polsce
Niemiecka marka odzieżowa upada. Ma sklepy w Polsce
Jak nie dopłacać za bagaż w samolocie? Rozwiązanie jest w markecie
Jak nie dopłacać za bagaż w samolocie? Rozwiązanie jest w markecie
Zakaz w popularnych liniach. Nie wejdziesz na pokład z taką walizką
Zakaz w popularnych liniach. Nie wejdziesz na pokład z taką walizką