Kopalnia koło bieguna

Lakshmi Mittal, jeden z najbogatszych ludzi świata, planuje wybudowanie megakopalni trzysta kilometrów za kołem podbiegunowym w Kanadzie. Szacowana wartość złóż żelaza w rejonie to 23 mld dolarów.

Lakshmi Mittal
AFP/JEAN-CHRISTOPHE VERHAEGEN

Lakshmi Mittal, jeden z najbogatszych ludzi świata, planuje wybudowanie megakopalni trzysta kilometrów za kołem podbiegunowym w Kanadzie. Szacowana wartość złóż żelaza w rejonie to 23 mld dolarów - pisze "The Guardian".

Byłaby to największa operacja wydobywcza w rejonie koła podbiegunowego. Mittal planuje budowę nowej linii kolejowej o długości 150 km oraz dwa nowe porty.

Sama budowa linii kolejowej potrwa cztery lata. Na budowie ma pracować blisko 2000 pracowników, którzy mają zbudować 24 mosty, drogi, magazyny, składy paliwa, pas startowy dla samolotów oraz doki.

Arcelor Mittal wydał niedawno blisko 600 mln dolarów na zakup kopalni żelaza Baffinland w kanadyjskim rejonie Nunavut.

Przeciwna budowie jest organizacja ekologiczna WWF. Jej przedstawiciele twierdzą, iż budowa na taką skalę jest bardzo niebezpieczna dla środowiska i powinna być przeprowadzona z wielką ostrożnością.

ArcelorMittal zapewnia jednak, że w rejonie potencjalnego wydobycia nie ma żadnych unikalnych gatunków roślin czy zwierząt.

Innego zdania są ekolodzy, którzy przypominają, że wspomniany rejon jest miejscem zamieszkania m.in. karibu, lisa arktycznego czy zająca arktycznego. Mieszkają tam również niedźwiedzie polarne, narwale, białuchy czy wieloryby grenlandzkie. Przez ten teren przelatują również ptaki migracyjne, takie jak śnieżyca duża (gęś), myszołów włochaty oraz białozór (sokół).

Kopalnia Baffinland informuje natomiast, że lokalny samorząd w Nunavut otrzyma ponad 2,8 mld dolarów podatków w ciągu najbliższych 21 lat. Spółka zamierza również przeznaczyć 1,7 mld dolarów na siłę roboczą.

Rzecznik ArcelorMittal informuje, iż właśnie przeprowadzana jest ocena środowiskowa całego przedsięwzięcia, w trakcie której zachęca się wszelkie organizacje, samorządy i osoby indywidualne do wglądu w przygotowywane projekty.

- To jest zdecydowanie inwestycja testowa, za którą mogą pociągnąć następne, uprzemysławiając te regiony Kanady. Chcemy uzyskać szczegółowe informacje o tym projekcie - mówi Martin von Mirbach, dyrektor programu arktycznego w kanadyjskim oddziale WWF.

Von Mirbach podkreśla, że największy wpływ na środowisko będą miały kursujące cały rok co 32 godziny statki.

Wybrane dla Ciebie

Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Setki milionów długów. Ogromny problem sezonowej gastronomii
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Senior wciąż nie daje znaku. Rodzina oskarża dom pomocy
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Przymrozki zdemolowały polskie sady. "Tanio nie będzie"
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Natychmiastowa reakcja służb
Takie ryby jechały do nas z Rosji. Natychmiastowa reakcja służb
Padła "szóstka" w Lotto. Zwycięzca zdobył najwyższą wygraną w tym roku
Padła "szóstka" w Lotto. Zwycięzca zdobył najwyższą wygraną w tym roku
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą