Koszyk WP.PL: Przed świętami ceny w górę

16. Koszyk WP.PL przynosi złe wieści. Po wielu kwartałach stagnacji, a nawet spadku cen, mamy ich wzrost. W ciągu ostatnich trzech miesięcy podwyżka wyniosła aż 3,66 proc. A to wszystko tuż przed przedświąteczną zakupową gorączką. Mamy jednak dobrą wiadomość. W sklepach wciąż jest dość luźno.

Koszyk WP.PL: Przed świętami ceny w górę
Źródło zdjęć: © Fotolia | Gina Sanders

  1. Koszyk WP.PL przynosi złe wieści. Po wielu kwartałach stagnacji, a nawet spadku cen, odnotowaliśmy ich wzrost. W ciągu trzech miesięcy podwyżka wyniosła aż 3,66 proc. A to wszystko tuż przed przedświąteczną gorączką zakupową. Mamy jednak dobrą wiadomość. W sklepach wciąż jest dość luźno.

Koszyk WP.PL to najbardziej obiektywne zestawienie cen. Sieciom handlowym nie dajemy żadnych szans, by przygotować się na kontrolę. Wszystkie sklepy odwiedzamy osobiście. Bez zapowiedzi. 8 kwietnia "skontrolowaliśmy" 17 placówek najpopularniejszych sieci handlowych i sprawdziliśmy ceny 24 najczęściej kupowanych produktów.

Kogo winić za podwyżki w sklepach? Tym razem listy z pretensjami należy wysyłać na adres ministra finansów. Wzrost akcyzy na wódkę wydatnie wpłynął na wynik naszej kontroli. Po jej cenach widać wyraźnie, że tylko w niektórych sklepach zostały zeszłoroczne zapasy. Cena popularnej Żołądkowej De Lux wzrosła średnio o prawie 15 proc.

Obraz

Nie zwalajmy jednak wszystkiego na wódkę. W ciągu kwartału wzrosły ceny aż 14 produktów. Za cały koszyk musieliśmy zapłacić 6,50 złotego więcej! W ciągu roku podwyżki były nieco niższe, alew tym przypadku nie doliczaliśmy wódki (do grudnia braliśmy pod uwagę droższego Bolsa) - wyniosły 1,64 proc. To i tak znacznie więcej niż inflacja.

Dyskonty podnoszą ceny

Znów na czele znalazły się sklepy sieci Auchan. Ich przewaga nad konkurencją znacznie się zwiększyła. Drugie miejsce zajęła supermarketowa wersja francuskiej sieci - Simply Market. Trzecie miejsce utrzymał Carrefour, lecz zakupy w nim były aż o 20,55 zł droższe niż u zwycięzcy.

Obraz

Fatalny spadek zaliczył Real, z czwartego spadł na trzecie od końca. Znów daleko znalazł się prymus sprzed roku - Kaufland. Po licznych miejscach na podium, tym razem znalazł się na 9. miejscu. W czołówce na dobre zadomowiły się hipermarkety. Najdroższe okazały się delikatesy (nie zawsze tak było). W Piotrze i Pawle za zakup wybranych przez nas produktów zapłacimy ponad 50 złotych więcej niż w Auchan!

Bardzo słabo wypadły dyskonty. Lidl i Biedronka nie zmieściły się w pierwszej dziesiątce! Na drodze do wysokich pozycji stanęło po raz kolejny paczkowane mięso. Schab wieprzowy był w nich najdroższy. A nie tylko one nie udostępniają stoiska mięsnego.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy ceny spadły tylko w czterech sklepach. Największe obniżki zaobserwowaliśmy w Simply Markecie i Auchan. Mniej zapłacimy też w Polomarkecie i Intermarche. Patrząc na zestawienie rok do roku, jest nieco lepiej. Znów prym wiodą francuskie sieci.

Największe kwartalne podwyżki odnotowaliśmy w Realu. O ponad 10 proc. wzrosły też ceny w Piotrze i Pawle i w Kauflandzie.

Obraz

Drożeje nie tylko wódka

Największe podwyżki rok do roku zanotowaliśmy na warzywach. Coraz częściej spotykamy w sklepach młode ziemniaki. Oczywiście tańsze są te zeszłoroczne. Ale ich średnia cena wzrosła w ciągu 12 miesięcy o ponad 34 proc. Pomidory podrożały o ponad 16 proc. Na rynku dostępne są już te z krajowej produkcji. Pomimo ciepłej zimy ich cena jest bardzo wysoka. Duży wzrost cen zanotowaliśmy także w przypadku kiełbasy podwawelskiej.

Wśród wielu złych informacji mamy kilka dobrych. Cukier znów mocno potaniał. Za kilogram musimy zapłacić 37 proc. mniej niż przed rokiem i 21 proc. mniej niż w grudniu. W niektórych sklepach jego cena spadła już poniżej 2 zł! Mniej o 15 proc. zapłacimy za jaja. Także tłuszcze są tańsze - za margarynę Rama zapłacimy prawie 12 proc. mniej. Świąteczne wypieki będą dużo mniej kosztowne…

W ciągu kwartału najbardziej podrożały pomidory - o 34 proc. Po podniesieniu akcyzy cena wódki wzrosła średnio o 14,32 proc. A niektóre sklepy wciąż wyprzedają przedpodwyżkowe zapasy... Więcej zapłacimy za filet z kurczaka. Tanieje za to wieprzowina, czy to już efekt embarga?

Obraz

Gdzie po okazje

Teraz coś dla łowców okazji. W bardzo dobrej cenie margarynę Rama proponują sklepy Auchan. W hipermarketach z opakowanie 450 gram zapłaciliśmy 3,30 zł (dwa razy sprawdzane). Za opakowanie 250 gram zapłacimy raptem 11 groszy mniej.

Kilka hitów znajdziemy w Carrefour Markecie m.in. potrzebne przed świętami jajka. W dużym opakowaniu za najtańsze zapłacimy 20 groszy za sztukę (więcej o najtańszych jajach &eaquo;). Te w rozmiarze L znajdziemy za 2,99 zł za 10 sztuk. Także w tym supermarkecie dostaniemy bardzo tanie filety śledziowe Lisnera. W przypadku tego produktu w wielu miejscach można było trafić na powiększone opakowanie. W Tesco druga paczka będzie o połowę tańsza. Kolejnym niezbędnym przed świętami produktem jest mąka. W Kauflandzie najtańszą kupimy już za 0,98 zł.

Oddzielnym tematem są promocje na ptasie mleczko. Tu trzeba naprawdę uważać. W Carrefourze większe - promocyjne opakowanie jest droższe niż podstawowe. W pierwszym przypadku za kilogram zapłacimy 29,68 zł, w drugim 26,29 zł. Podobnie mamy w przypadku jajek. Często te w większych opakowaniach wcale nie są tańsze niż te pakowana np. po 10 sztuk. Warto też zauważyć, że z półek Biedronki zniknęło Wedlowskie Ptasie Mleczko. Od początku roku firma nie znajdziemy tego produktu w tym dyskoncie.

Szukając najtańszych produktów warto skorzystać z naszego zestawienia. Najniższa cena zaznaczona jest na niebiesko.

[

Obraz

(fot. Kliknij, by powiększyć) ]( http://i.wp.pl/a/f/jpeg/33057/koszyk_gig_d.jpeg )

Dyskonty walczą... ze sobą

Choć w naszym zestawieniu dyskonty znalazły się na dalekich miejscach, wiele produktów pod ich markami własnymi ma atrakcyjne ceny. Porównaliśmy Lidla, Biedronkę i Netto, uwzględniając niektóre zamienniki. W dyskontach nie dostaniemy np. mąki Szymanowskiej, czy delicji Wedla.

Wyraźnie widać, że sklepy mocno się pilnują. Większość produktów ma zbliżone ceny. Różnica w wartości koszyka wynosi mniej niż 1,5 złotego. Najtańsze okazało się Netto. Zdecydowały dwa produkty - schab wieprzowy i pomarańcze.

Obraz

Raport przygotował: Jan Kaliński Współpraca: Sebastian Ogórek

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (600)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.