Kurierzy toną w długach. "Bariera trudna do pokonania"
Zadłużenie sektora kurierskiego w Polsce sięga 40,9 mln zł, z czego większość przypada na jednoosobowe działalności gospodarcze. Rosnące koszty i niska rentowność stwarzają poważne bariery utrudniające funkcjonowanie mniejszych firm w branży.
Sektor kurierski w Polsce staje przed ogromnym wyzwaniem, którym jest narastające zadłużenie, sięgające 40,9 mln zł. Dużą część tego obciążenia, bo aż 29 mln zł, przypisuje się jednoosobowym działalnościom gospodarczym (JDG). Wielkie firmy kurierskie radzą sobie na rynku lepiej, natomiast mniejsze mają z tym spore trudności. Barierą nie do pokonania pozostają wysokie koszty operacyjne, które w połączeniu z ograniczoną rentownością hamują rozwój. Krajowy Rejestr Długów wskazuje na te problemy jako krytyczne dla branży.
E-commerce napędza rozwój, ale stawia nowe wyzwania
Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że wzrost popularności zakupów online znacząco napędza rozwój rynku kurierskiego.
Małe firmy kurierskie często działają z dużymi potentatami na zasadzie umów, obejmujących np. leasing pojazdów do realizacji dostaw "ostatniej mili". Jednakże brak doświadczenia wśród tych przedsiębiorców prowadzi do niedoceniania kosztów, które oprócz leasingu, obejmują paliwo, serwis, a także wszelkie opłaty takie jak ZUS, podatki czy koszty księgowe.
To straszy Polaków na zakupach. "Niech mi pan nawet nic nie mówi"
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Skala zadłużenia mikroprzedsiębiorstw
KRD zwraca uwagę, że taka sytuacja prowadzi do zaciągania coraz większych długów, a liczby ilustrują skalę problemu. Mikroprzedsiębiorstwa w branży znacznie przyczyniają się do ogólnego zadłużenia sektora, odpowiadając za 71 proc. całkowitego długu, co przekłada się na 29 mln zł zaległych płatności. Wśród 1338 zadłużonych podmiotów, aż 1 016 to najmniejsze firmy, przy czym średnia kwota zadłużenia wynosi 30,6 tys. zł.
Regionalne zróżnicowanie zadłużenia
Wysokie koszty i niskie marże stanowią przeszkodę, którą trudno jest pokonać, a zgromadzone dane pokazują skale problemu. Główna część zobowiązań dotyczy niezapłaconych rat kredytowych i leasingowych. Duży problem stanowi także dług wtórnych wierzycieli, jakimi są fundusze sekurytyzacyjne. Na Mazowszu długi kurierów są najwyższe, wynosząc 10,8 mln zł, ale także w województwach dolnośląskim i śląskim zadłużenie jest znaczne, osiągając odpowiednio 4,2 mln zł i 4 mln zł.
Trudności małych firm kurierskich
Sandra Czerwińska z Rzetelnej Firmy zauważa, że choć duże firmy dobrze sobie radzą, sytuacja dla małych firm jest bardziej wymagająca. Wzrosła liczba firm w KRD notowanych jako zadłużone, a wiarygodność niektórych z nich znacznie spadła.
Dodatkowo sytuację pogarszają nieregularne płatności ze strony kontrahentów, z długami sięgającymi 35,5 mln zł. Największe problemy z płatnościami mają firmy handlowe, którym przypada 19 mln zł zadłużenia. Sektor transportowy i magazynowy także zmaga się z poważnymi zaległościami finansowymi.