Lokalne porty wyhamowują

Regionalne porty lotnicze, dzięki którym w ostatnich latach w Polsce latanie stało się powszednie, dostały zadyszki. Większość lotnisk w kraju odnotowuje w tym roku dużo mniejsze przyrosty obsługiwanych pasażerów niż w 2007 r.

W kwietniu w Krakowie nawet ubyło podróżnych, i to po raz pierwszy od sześciu lat. W zeszłym miesiącu w Balicach odprawiono blisko 240 tys. pasażerów, czyli o 4 proc. mniej niż w kwietniu 2007 r. Pozostałe porty notują co prawda wzrosty, ale już nie tak spektakularne jak rok temu.

W latach 2005-2007 liczba pasażerów wzrosła o 11 mln, w tym roku porty mają obsłużyć nieco ponad 22 mln podróżnych, czyli o 3 mln więcej niż w 2007 r., z czego lotniska regionalne wygenerują 2 mln.

Takie wyhamowanie to m.in. efekt wycofania się z Polski linii SkyEurope. Pod koniec ubiegłego roku przewoźnik zlikwidował bazę operacyjną w Krakowie, przez co lotnisko straciło kilkadziesiąt rejsów tygodniowo.

W miejsce SkyEurope weszły co prawda inne linie, ale nie były w stanie wypełnić luki i zahamować spadku ruchu pasażerskiego. Linie, w obawie przed coraz droższą ropą, zaczynają ciąć mniej rentowne połączenia. W Krakowie trasy do Cork, Dublina i Manchesteru ostatnio zlikwidował Centralwings, tani przewoźnik należący do LOT-u. Polska linia zrezygnowała też z uruchomienia zapowiedzianych nowych połączeń do Birmingham i Hamburga. Z kolei w Gdańsku Centralwings nie otworzył bazy operacyjnej z powodu trudnej sytuacji finansowej. Efekt? W regionalnych portach liczba połączeń nie rośnie już tak szybko jak wcześniej. To złe wieści dla pasażerów, bo oznacza to dla nich mniej atrakcyjną ofertę przelotów.

_ Gigantyczne wzrosty, jakie regionalne lotniska zanotowały w ostatnich latach, to już przeszłość _ - mówi Marek Sławatyniec, szef doradczej firmy Aviareps reprezentującej w Polsce kilkanaście linii lotniczych. W dodatku nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie czekał nas wysyp nowych połączeń, bo linie lotnicze borykają się z rekordowymi cenami ropy i muszą liczyć każdy grosz. Baryłka kosztuje już ponad 126 dol., a wraz z nią drożeje paliwo lotnicze, które generuje większość kosztów linii lotniczych.

Najszybciej znikają połączenia na Wyspy.
_ Loty do Wielkiej Brytanii przestały być już kurą znoszącą złote jaja _- podkreśla Sławatyniec. Wizz Air właśnie zamknął połączenie z katowickich Pyrzowic na podlondyńskie lotnisko Gatwick. Oficjalnie z powodu uruchomienia lotów krajowych na Ukrainie. Tyle tylko, że tę trasę uruchomiono zaledwie trzy miesiące temu. Węgierski przewoźnik lata co prawda z Katowic na dwa inne lotniska w Londynie - Luton i Stanstead - ale widać wyraźnie, że popyt na loty do stolicy Wielkiej Brytanii słabnie.

Boom na loty do Anglii skończył się, bo coraz mniej rodaków wyjeżdża do pracy.

Jak wynika z danych brytyjskiego ministerstwa spraw wewnętrznych, tylko w dwóch pierwszych kwartałach 2007 r. emigracja Polaków do Anglii spadła o 12 proc.
_ Słaby funt oraz rosnące w kraju płace skutecznie zniechęcają do emigracji zarobkowej _ - uważa Marek Rogalski, główny analityk domu maklerskiego First International Traders. Ze względu na słabego funta również dla Anglików Polska nie jest już tak atrakcyjna cenowo jak jeszcze niedawno. A ma być jeszcze gorzej. _ Funt będzie dalej tracił na wartości w stosunku do złotówki i w tym roku przekroczy granicę 4 zł _ - uważa Rogalski.

To oznacza, że chętnych do latania może być jeszcze mniej i kolejne cięcia połączeń z Polski do Wielkiej Brytanii wiszą w powietrzu.

Jak tanie linie lotnicze ograniczają liczbę połączeń

SkyEurope Wycofał się całkowicie z Polski, likwidując wszystkie połączenia z Warszawy (m.in. do Wiednia i Paryża) i Krakowa (np. do Barcelony czy Palermo).

easyJet Linia skasowała połączenie z Krakowa do angielskiego kurortu nadmorskiego Bournemouth. Mieszka tam ok. 10 tys. Polaków. Zlikwidowano również uruchomione pół roku temu rejsy z Gdańska do Bristolu, Belfastu, Edynburga i Londynu-Gatwick.

Wizz Air Zawiesił trasy z Gdańska do Coventry i Bournemouth oraz z Katowic do Londynu-Gatwick. Przedstawiciele węgierskiej linii twierdzą, że samoloty te są potrzebne do obsługi tras krajowych na Ukrainie.

BMI Baby Zawiesił połączenia z Gdańska do Cardiff i East Midlands po niespełna miesiącu od ich uruchomienia. Przewoźnik przestanie latać do portu im. Lecha Wałęsy z początkiem czerwca.

Tomasz Dominiak
POLSKA Gazeta Opolska

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup