Lotos z zamknięciem transakcji w Norwegii czeka już tylko na zgody tamtejszych ministerstw
05.11. Warszawa (PAP) - Lotos z zamknięciem transakcji kupna aktywów w Norwegii czeka już tylko na zgodę tamtejszego ministerstwa ropy naftowej i energii oraz ministerstwa...
05.11.2013 | aktual.: 05.11.2013 16:53
05.11. Warszawa (PAP) - Lotos z zamknięciem transakcji kupna aktywów w Norwegii czeka już tylko na zgodę tamtejszego ministerstwa ropy naftowej i energii oraz ministerstwa finansów. Pozwolenia mają zostać wydane między 15 a 20 grudnia - poinformował na konferencji wiceprezes spółki Zbigniew Paszkowicz.
"Umowa jest warunkowa, ale warunek jest jeden - zgody ministerstw ropy naftowej i energii oraz finansów. To standardowa procedura. Trwa od 6 do 8 tygodni. Spodziewamy się, że pozwolenia zostaną wydane między 15 a 20 grudnia" - poinformował wiceprezes.
Lotos podpisał warunkową umowę kupna pakietu aktywów Heimdal na Norweskim Szelfie Kontynentalnym za 175,8 mln USD. 80 mln USD z wartości transakcji zostanie sfinansowane bezgotówkowo, z przepływów pieniężnych z 2013 r., poprzez wykorzystanie tarczy podatkowej Yme.
Zamknięcie transakcji planowane jest na grudzień 2013 roku. Przejęcie ma pozwolić na odzyskanie środków zainwestowanych w projekt YME, w tym na uwolnienie 1,07 mld zł aktywa podatkowego. Spółka szacuje, że do 2016 r. możliwe będzie rozliczenie dwóch trzecich tej kwoty.
Umowę kupna podpisała spółka zależna Lotosu Petrobaltic, Lotos Exploration & Production Norge.
Pakiet aktywów Heimdal to udziały w 14 koncesjach obejmujących: centrum przetwarzania i transportu gazu Heimdal (udział 5 proc.); złożach produkcyjnych Atla (udział 20 proc.), SkirneByggve (udział 30 proc.), Vale (udział 25,8 proc.); złożach do zagospodarowania Frigg GD (udział 10 proc.), Rind (udział 7,9 proc.), Fulla (udział 50 proc., operator LEPN); prospektach poszukiwawczych, w tym wyodrębnionym obszarze prospektu Trell" - podał Lotos w komunikacie.
Wydobycie ze złóż produkcyjnych Atla, Skirne oraz Vale dla udziału Lotos Exploration & Production Norge w 2013 roku jest szacowane na poziomie ok. 5 tys. boe (baryłek ekwiwalentu ropy) dziennie.
Paszkowicz informował dziennikarzy, że na 2014 rok planowany jest remont i modernizacja platformy Heimdal.
"Celem jest wzmocnienie znaczenia platformy i wydłużenie jej funkcjonowania do 2030 r. oraz podłączenie do niej złoża Valemon" - powiedział.
Modernizacja platformy, w której Lotos będzie miał 5-proc. udział, pochłonie 2,5 mld koron.
"Założenie, że w perspektywie 2016 r. odzyskamy 2/3 posiadanej tarczy podatkowej, uwzględnia koszty inwestycji, jakie będziemy ponosić" - poinformował Paszkowicz.
Strategia grupy Lotos zakłada dojście do 1,2 mln ton rocznego wydobycia w 2015 roku. Spółka, poza Norwegią, prowadzi też m.in. poszukiwania węglowodorów na Bałtyku.
Lotos Petrobaltic ma obecnie na Bałtyku 4 koncesje wydobywcze i 9 poszukiwawczych. W 2012 roku spod dna Bałtyku spółka wydobyła blisko 190 tys. ton ropy naftowej i blisko 21 mln Nm3 gazu ziemnego. Obecnie eksploatowane złoże B3 może służyć do 2026 roku, a wydobycie z tego złoża ma utrzymywać się w tym okresie na poziomie powyżej 100 tys. ton rocznie.
Równolegle Lotos Petrobaltic prowadzi we współpracy ze spółką CalEnergy Resources Poland prace nad oceną opłacalności zagospodarowania i uruchomienia produkcji z bałtyckich złóż gazowych B4 i B6. Łączny poziom produkcji z obu złóż szacowany jest na 250 Nm3.
W październiku Lotos Petrobaltic i Polskie Inwestycje Rozwojowe podpisały porozumienie dotyczące współpracy przy finansowaniu zagospodarowania złoża ropy naftowej B8 na Morzu Bałtyckim. Całkowita wartość projektu wydobywczego Lotos Petrobaltic wynosi ok. 1,6 mld zł, PIR wyłoży do 563 mln zł.
Lotos szuka obecnie platformy na złoża bałtyckie, która mogłaby zostać posadowiona na głębszych koncesjach.
"Nie szukamy platformy nowej, tylko używanej. Rozpiętość cenowa jest ogromna, od 25-30 mln USD w przypadku platformy wymagającej remontu do 150 mln USD w przypadku platformy w pełni operacyjnej" - poinformował Paszkowicz dziennikarzy zapytany o koszt zakupu.
Obecna platforma Petrobaltiku ma zostać przetransportowana do stoczni w celu modernizacji we wrześniu 2014 roku.
"Optymalnie chcielibyśmy mieć obiekt na podmianę na styk, by nowo pozyskana platforma weszła płynnie na złoże" - powiedział. (PAP)
morb/ ana/