MEN ws. systemu kształcenia on‑line (komunikat)

...

18.02. Warszawa - Departament Komunikacji Społecznej MEN informuje:

W bieżącym roku szkolnym w Zespole Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą uczy się 13.859 uczniów, z tego 1.853 - w kształceniu na odległość. To właśnie do uczniów objętych systemem kształcenia na odległość kierowana jest nowa oferta konsultacji on-line, realizowana w ramach pilotażu we współpracy z firmą Microsoft. Pierwsze konsultacje w ramach pilotażu dla grupy 24 uczniów rozpoczęły się 11 stycznia 2010 roku.

Uczniowie

Adresatem projektu są uczniowie - dzieci obywateli polskich przebywających za granicą, uczący się w Zespole Szkół w systemie kształcenia na odległość, nieposiadający dostępu do polskojęzycznej edukacji stacjonarnej. Pochodzą z różnych krajów europejskich i pozaeuropejskich (Indonezja, Chiny, Japonia, Katar, USA, Kanada, Australia, Brunei Darussalam, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Libia, Czarnogóra, Serbia).

Utworzono siedem grup klasowych - od I klasy szkoły podstawowej do III liceum ogólnokształcącego. Każdy z uczniów w pierwszym okresie pilotażu uczestniczy w konsultacjach z jednego przedmiotu, w kolejnych miesiącach liczba godzin konsultacji oraz nauczanych w każdej klasie przedmiotów będzie sukcesywnie zwiększana.

Nauczyciele

Dyrekcja Zespołu Szkół przeprowadziła rekrutację kadry nauczycielskiej, posiadającej wcześniejsze doświadczenia związane z nauczaniem przez internet lub deklarującej chęć przeszkolenia w tym zakresie. Od września do grudnia 2009 roku przeprowadzono serię szkoleń dla około 30 nauczycieli ze wszystkich przedmiotów nauczanych w Zespole. Dotyczyły one obsługi platformy e-learningowej, korzystania z programów użytecznych do prowadzenia nauczania przez internet oraz sposobów prezentacji treści lekcji. Nie wszyscy nauczyciele osiągnęli jednak wystarczający poziom kompetencji dla rozpoczęcia pracy na platformie już od stycznia tego roku.

Pierwsze konsultacje rozpoczęło siedmiu nauczycieli: języka polskiego, edukacji wczesnoszkolnej, historii, geografii, fizyki, chemii i języka angielskiego. Wkrótce dołączy do tej grupy nauczyciel matematyki. Kolejni nauczyciele w ciągu dwóch miesięcy dołączą do grupy prowadzącej konsultacje na platformie. Uzupełnianie kadry wyszkolonych nauczycieli odbywać się także będzie systematycznie w ciągu drugiego semestru bieżącego roku szkolnego.

Dotychczasowy przebieg pilotażu

Dotychczas przeprowadzono kilkadziesiąt lekcji próbnych. Miały one na celu przetestowanie platformy, wykształcenie i doskonalenie umiejętności nauczycieli oraz uzyskanie jak największej ilości informacji, pozwalających na stworzenie modelu dobrej lekcji on-line.

W grudniu, w ramach ostatecznych testów, odbyło się kilka lekcji z udziałem młodzieży z gimnazjum i LO szkoły w Atenach. Wszystkie lekcje były zakończone ewaluacją, co pozwoliło na uzyskanie odpowiedzi na zadawane sobie przez nas pytania dotyczące odbioru tego typu zajęć przez dzieci i młodzież mieszkające za granicą.

Stworzono osiem grup klasowych spośród zgłoszonych do projektu uczniów w wieku od 7 do 18 lat. Klasy te realizują ramowy lub uzupełniający plan nauczania. Uczniowie są przygotowywani do rozpoczęcia lekcji za pomocą materiałów zamieszczonych na platformie.

Założenia merytoryczne organizacji nauczania on-line

Konsultacje zorganizowane są w jednostki zwane modułami. Będą służyły z jednej strony jako narzędzie przekazywania uczniom wiedzy niezbędnej dla poradzenia sobie z zadaniem opracowania prac kontrolnych i zaliczenia egzaminów klasyfikacyjnych, z drugiej zaś - jako sposób kształtowania umiejętności i aktywności uczniów.

Budowane są także przedmiotowe bazy zasobów edukacyjnych dla uczniów. Znajdą się tam materiały do wykorzystania oraz wiele wskazówek, pomagających w docieraniu do przydatnych w procesie samokształcenia informacji i materiałów. Każdy z nauczycieli-konsultantów w ramach przedmiotu opracuje własną bazę zasobów edukacyjnych. Pierwsze z nich tworzone już są przez nauczycieli języka polskiego, edukacji wczesnoszkolnej, historii, geografii, fizyki, chemii i języka angielskiego. Będą one sukcesywnie zamieszczane na platformie "Polska Szkoła" i systematycznie uzupełniane w trakcie rozwoju projektu.

Uzupełnieniem oferty edukacyjnej będzie działalność internetowych kół zainteresowań. Oferować one będą szereg możliwości, m.in. cotygodniowe spotkania z nauczycielem, udział w konkursach i quizach, spotkania z ciekawymi ludźmi i integrowanie dzieci z rożnych rejonów świata wokół ulubionego przedmiotu. Pierwsze koło - historyczne - ma zacząć pracę jeszcze w lutym.

Planowane efekty

Planowanym efektem projektu jest stworzenie nowoczesnej oferty e-learningowej oferującej stałe konsultacje on-line w czasie rzeczywistym w atrakcyjnej, urozmaiconej formie, stojące na wysokim poziomie merytorycznym i przynoszące wysokiej jakości efekty edukacyjne. Taka forma prowadzenia nauczania pozwoli także objęć uczniów Zespołu Szkół opieką wychowawczą, co - przy tradycyjnym sposobie realizowania kształcenia na odległość - nie było dotychczas możliwe.

Finansowanie

W latach 2010-2012 projekt współfinansowany będzie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zespół Szkół jest beneficjentem systemowego projektu o wartości 17 mln zł, zakładającego rozwój nauczania on-line skierowanego do dzieci i młodzieży polskiej przebywających za granicą poprzez:

- usprawnienie nauczania na odległość przedmiotów ujętych w uzupełniającym i ramowym programie nauczania (konsultacje na platformie on-line),

- opracowanie i prowadzanie kursów on-line przygotowujących do matury w polskim systemie edukacji,

- organizację kół zainteresowań on-line w celu poszerzania wiedzy na temat historii, literatury i kultury polskiej uczniów Zespołu Szkół,

- organizację konkursów z języka polskiego, historii, geografii i wiedzy o Polsce dla dzieci i młodzieży polskiej przebywającej za granicą.

Zespół Szkół dla dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą jest placówką organizującą pracę polskich szkół, których organem prowadzącym jest minister edukacji narodowej, działających przy polskich placówkach dyplomatycznych. W skład Zespołu wchodzi 9 zespołów szkół, 44 szkolne punkty konsultacyjne, 18 filii, 4 sekcje polskie w szkołach francuskich oraz Szkoła Podstawowa nr 296, Gimnazjum i LVII LO usytuowane w Warszawie, które prowadzą nauczanie wyłącznie w systemie kształcenia na odległość.

Nauka w systemie kształcenia na odległość polega przede wszystkim na samokształceniu (w przypadku dzieci młodszych - bardzo istotna jest rola rodziców/opiekunów, którzy pomagają dzieciom systematycznie poznawać przerabiany materiał). Uczniowie korzystający z tej formy kształcenia są zobowiązani opracowywać prace kontrolne oraz przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych. Wywiązanie się ze wszystkich zadań (prace kontrole i egzaminy) pozwala Radzie Pedagogicznej promować ucznia do kolejnej klasy.

Szkoły za granicą realizują uzupełniający plan nauczania (język polski, historia Polski, geografia Polski, wiedza o społeczeństwie oraz matematyka jako przedmiot dodatkowy). W Atenach działa szkoła z ramowym planem nauczania (wszystkie przedmioty obowiązujące w szkole w Polsce i nauka pięć dni w tygodniu).

Oprócz nauczania stacjonarnego, szkoły oferują również nauczanie w systemie kształcenia na odległość (podobnie jak szkoły Zespołu ulokowane w Warszawie). Propozycja ta skierowana jest przede wszystkim do uczniów niemających możliwości uczęszczania na zajęcia w systemie stacjonarnym np. ze względu na dużą odległość szkoły polskiej od miejsca zamieszkania lub zainteresowanych ramowym planem nauczania.

Więcej informacji o projekcie udzielają: Magdalena Bogusławska - dyrektor Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą, tel. (22) 622-37-92 lub 93; 94 oraz Grzegorz Nowak - nauczyciel historii w Zespole Szkół, opiekun merytoryczny projektu "Polska Szkoła" www.polskaszkola.edu.pl, tel. 0-502-725-705.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/ mhr/

Źródło artykułu:PAP
mediaedukacjamen

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)