Trwa ładowanie...

Minister Gowin przeznacza pieniądze na konkurs GameINN. Ministerstwo chce rozwijać sektor gier wideo

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego widzi przyszłość w polskich graczach. Dlatego dofinansował konkurs GameINN, którego celem jest zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym. 38 projektów otrzyma 93 mln zł.

Minister Gowin przeznacza pieniądze na konkurs GameINN. Ministerstwo chce rozwijać sektor gier wideoŹródło: Fotolia, fot: Mikael Damkier
dmlu5ol
dmlu5ol

- Pieniądze przeznaczone na konkurs GameINN, dla twórców sektora gier wideo, to bardzo dobra inwestycja - powiedział PAP wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Dodał, że liczy na podwojenie udziału polskiego sektora gier wideo na światowym rynku dzięki konkursom NCBR.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju rozstrzygnęło drugą edycje konkursu GameINN. Nadesłano 90 propozycji. Gdyby chiec je wszystkie realizować to łączna kwota wynosiłaby 230 mln zł, ale wybrano 38. To właśnie te projekty otrzymają dofinansowanie na łączną kwotę 93 mln zł.

- Pieniądze przeznaczone na konkurs GameINN, dla twórców sektora gier wideo, to bardzo dobra inwestycja, dlatego że przenoszą się na rozwój polskiej gospodarki. Udział polskiego sektora gamingowego w tym dynamicznie rozwijającym się rynku gospodarczym świata rośnie. Mam nadzieję, że dzięki konkursom NCBR, zostanie podwojony - powiedział wicepremier.

Magiczny świat mikroprzestrzeni

Jak wskazał, gry wideo przynoszą też korzyści edukacyjne i społeczne, np. służąc osobom z niepełnosprawnościami. - Jestem przekonany, że pieniądze przekazane beneficjentom konkursu przez NCBR będą służyły rozwojowi polskiej gospodarki, ale będą też realnie pomagały potrzebującym - podkreślił minister Gowin.

dmlu5ol

Na rolę konkursu GameINN wskazują jego beneficjenci. - Bez projektu GameINN nie bylibyśmy w stanie zrealizować naszego pomysłu, który jest bardzo innowacyjny, a co za tym idzie - obarczony dużym ryzykiem, którego inwestorzy nie chcieliby się podjąć - powiedział Piotr Witek z zespołu Utilitia, który opracowuje grę bazującą na ludzkiej echolokacji.

Konkurs GameINN ma za zadanie zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 r. Zgodnie ze strategią Jarosława Gowina program opiera się na połączeniu komercjalizacji prac badawczych i partnerstwa z biznesem.

Wicedyrektor NCBR Izabela Żmudka oceniła, że sukcesem tej edycji konkursu jest ilość wniosków nadesłanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Z 38 nagrodzonych wniosków aż 35 pochodzi właśnie z sektora MŚP.

W ramach programu sektorowego GameINN planowane jest przeprowadzenie jeszcze dwóch konkursów. Ogłoszenie kolejnego przewidywane jest na drugi kwartał 2018 r.

dmlu5ol

Jak poinformowało NCBR, w Polsce istnieje ponad 240 firm zajmujących się produkcją gier. Ich liczba stale rośnie. To branża, która odnotowuje systematyczny wzrost zatrudnienia i obrotów. Wartość polskiego rynku gier w 2015 r. szacowano na ponad 1,65 mld zł. Gry polskiej produkcji zdobywają międzynarodowe wyróżnienia.

Program sektorowy GameINN został uruchomiony w 2016 r. na wniosek Porozumienia Polskie Gry. W pierwszym konkursie, który został rozstrzygnięty w grudniu 2016 r., NCBR dofinansowało 40 projektów na kwotę prawie 116 mln zł.

Beata Kołodziej, PAP

dmlu5ol
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dmlu5ol