Nacięli się na firmę fotowoltaiczną. Dostają faktury nawet na 80 tys. zł
Klienci firmy fotowoltaicznej Górzny Group spod Łodzi otrzymują wezwania do zapłaty mimo niewykonanych lub wadliwie zrealizowanych prac termomodernizacyjnych. Chodzi o dziesiątki tysięcy złotych, które miały być pokryte z programu "Czyste Powietrze".
Jak podaje lodz.wyborcza.pl, rodzina spod Wrocławia miała zapłacić ok. 10 tys. zł podatku VAT za termomodernizację 120-metrowego domu. Resztę kosztów miało pokryć dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Gdy firma Górzny Group nie otrzymała drugiej transzy dotacji, wystawiła klientowi wezwanie do zapłaty 23,4 tys. zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sezon weselny w pełni. Ile dać w kopertę na wesele?
Firma fotowoltaiczna żąda dopłat od klientów
O firmie Górzny Group ze Złoczewa (powiat sieradzki), "Wyborcza" informowała od czerwca. Serwis opisywał przypadki tysięcy klientów, którzy podpisali z firmą umowy na termomodernizację domów w ramach programu "Czyste Powietrze".
Obecnie klienci są wzywani przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska do zwrotu dotacji, ponieważ prace nie zostały zakończone w wymaganym terminie. Do oddania są kwoty od kilkunastu do ponad 80 tys. zł.
– Zamontowali najtańszą fotowoltaikę, zaledwie cztery panele, dom jest słabo docieplony styropianem, brakuje części do pieca. Nie rozumiem, dlaczego mam ponosić koszty, skoro to firma nie wywiązała się z umowy – mówił w rozmowie z serwisem mężczyzna, którego bliscy otrzymali wezwanie.
Adwokat radzi klientom
Wielu klientów czuje się oszukanych, ponieważ umowy nie zawierały informacji o dodatkowych opłatach. Sytuacja ta skłoniła niektórych do rozważenia kroków prawnych.
Adwokat Marcin Wolski, który działa w tej sprawie razem z Polską Grupą Egzekucyjna, zaznacza, że sytuację klientów należy rozpatrywać indywidualnie. Podkreślił, że należy zgłaszać Funduszowi każde podejrzenie nadużycia, a także rozważyć zawiadomienie prokuratury.
Właściciel firmy, Adrian Górzny, tłumaczył w rozmowie z "Wyborczą", że skoro nie otrzymał środków z Funduszu, ma prawo domagać się ich od klientów.
Resort klimatu przyznał, że program "Czyste Powietrze" boryka się z poważnymi nadużyciami. W całym kraju zarejestrowano ponad 260 zgłoszeń o nieprawidłowościach, takich jak: zawyżanie kosztów, fałszywe oświadczenia czy niezgodności dokumentacyjne.