Nastroje konsumentów w listopadzie wykazują na poprawę
Nastroje konsumentów w listopadzie wykazują tendencję do poprawy - wynika z badania Ipsos. Na poprawę miała wpływ m.in. lepsza ocena klimatu gospodarczego i mniejsze obawy Polaków związane ze wzrostem bezrobocia.
27.11.2009 | aktual.: 27.11.2009 11:47
"Patrząc na składowe tych ocen można stwierdzić, że poprawa nastrojów wynika z tego, że część konsumentów prognozujących wcześniej pogarszanie się sytuacji gospodarczej (obecnie 31 proc.) teraz zaczęła uważać, że sytuacja ustabilizuje się (49 proc.)" - czytamy w komunikacie z badań.
Nastrojom tym towarzyszy jednocześnie mniej obaw co do wzrostu bezrobocia niż w poprzednich miesiącach (obecnie wzrost bezrobocia przewiduje 39 proc. Polaków).
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4 pkt do 87 pkt - poinformował w piątek Ipsos.
"Zapoczątkowana kilka miesięcy temu poprawa nastrojów ustabilizowała się na poziomie 80-ciu kilku punktów. Patrząc na przebieg WOK-u w tym okresie można dopatrywać się delikatnej tendencji wzrostowej przeplatanej okresami gorszych ocen. W listopadzie, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4 pkt do poziomu 87 pkt" - napisano w komunikacie.
Konsumentów przyznających, że nie wystarcza im na życie w porównaniu do października jest więcej o 3 pkt proc.
"Z drugiej strony więcej jest też osób spodziewających się poprawy sytuacji materialnej w gospodarstwie domowym - o 4 pkt procentowe. Co ciekawe, optymistami w podobnym stopniu są osoby stwierdzające, że nie wystarcza im na życie, jak deklarujący zdolność do odkładania pieniędzy" - podają eksperci Ipsos.
"Wygląda na to, że konsumenci, których sytuacja materialna jest przeciętna, nie spodziewają się istotnej jej zmiany w przyszłości, natomiast cierpiący niedostatek materialny, jak i osiągający nadwyżkę finansową z pewną nadzieją spoglądają w przyszłość" - dodają eksperci Ipsos.
XI '09 zmiana (w pkt) Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 86,91 + 4,14 Klimat Gospodarczy: 74,73 + 6,95 Skłonność do Zakupów: 95,02 + 2,27 Wskaźnik Bieżący: 73,63 + 5,61 Wskaźnik Oczekiwań: 94,98 + 4,56
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 5 a 12 listopada 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.