Nie było chętnych na latanie z polskiego lotniska. Nawet za dopłatą

Od kilku lat władze województwa lubuskiego starają się poprawić sytuację lotniska Zielona Góra-Babimost, oferując przewoźnikom dotacje przeznaczone na "promocję regionu". Jak donosi Rynek Lotniczy, połączenia między Zieloną Górą a Londynem, które miały być realizowane w tej formule, nie zostaną uruchomione. Powód? Brak chętnych.

Nie było chętnych na latanie z polskiego lotniska (zdjęcie poglądowe)
Nie było chętnych na latanie z polskiego lotniska (zdjęcie poglądowe)
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | barmaleeva
oprac. AS

Loty, które miały promować region, były postrzegane jako sposób na przyciągnięcie zagranicznych inwestorów. Według portalu, w ciągu ostatnich lat "promocja regionu" kosztowała podatników blisko 50 mln zł.

Lubuski urząd marszałkowski planuje kontynuację dotowania połączeń w 2025 r. Pod koniec listopada ogłoszono dwa przetargi – jeden na loty do Warszawy, a drugi na trasę Zielona Góra–Londyn. W przypadku połączenia krajowego, LOT otrzyma 14,3 mln zł, co oznacza dopłatę w wysokości 22 843,45 zł brutto za każdy rejs, a w przeliczeniu na jedno miejsce – 300,57 zł brutto.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To straszy Polaków na zakupach. "Niech mi pan nawet nic nie mówi"

Z kolei na loty do Londynu samorząd przewidział budżet w wysokości 8,59 mln zł netto (czyli 10,56 mln zł brutto). Zamówienie zakładało realizację 100 rotacji (200 lotów) między 30 marca 2025 a 29 marca 2026 roku, obejmując sezon letni i zimowy. Wysokość dotacji do jednego lotu wyniosłaby w tym przypadku 52 797,75 zł brutto. W tym wypadku oferty nie złożyła jednak żadna linia lotnicza.

Lista dotowanych kierunków

Portal money.pl podawał, że w ubiegłym roku na liście dotowanych kierunków znajdowały się loty LOT-u do Warszawy oraz czarterowe rejsy do Albanii, Egiptu, Turcji, Tunezji i Hurghady. Z promowania regionu za pomocą linii lotniczych znane jest także Podkarpacie i województwo Kujawsko-Pomorskie.

Lotnisko Zielona Góra-Babimost jest jednym z najmniej uczęszczanych w Polsce. W 2024 roku obsłużyło 84 tys. pasażerów. Dla porównania port w Radomiu odprawił w analogicznym okresie 112 tys. osób.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)