Niemcy wprowadzą myto dla samochodów osobowych
Koniec darmowych autostrad w Niemczech. Po wprowadzeniu opłat dla samochodów ciężarowych Ministerstwo Komunikacji wprowadza opłaty dla zagranicznych kierowców osobówek. Austria I Holandia już protestują. Polski rząd wciąż milczy.
10.04.2014 | aktual.: 11.04.2014 07:57
Koniec darmowych autostrad w Niemczech. Po wprowadzeniu opłat dla samochodów ciężarowych Ministerstwo Komunikacji wprowadza opłaty dla zagranicznych kierowców osobówek. Austria I Holandia już protestują. Polski rząd milczy.
Niemiecki minister komunikacji Alexander Dobrindt (CSU) przedstawił w czwartek kalendarz planowanych zmian w systemie opłat za korzystanie z autostrad. Myto dla kierowców samochodów osobowych z zagranicy ma obowiązywać od 2016 roku.
W wywiadzie dla czwartkowego wydania dziennika "Frankfurter Allgemeine Zeitung" (FAZ) Dobrindt zapowiedział, że od 1 października 2015 roku obowiązkiem opłat zostaną objęci kierowcy ciężarówek o tonażu powyżej 7,5 t.
Obecnie myto obowiązuje samochody od dwunastu ton. Wcześniej, bo od 1 lipca 2015, zwiększy się też liczba dróg objętych tą opłatą.
Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie 1 stycznia 2016 roku opłat dla kierowców samochodów osobowych. Mają one dotyczyć tylko pojazdów zarejestrowanych za granicą.
Ostatnim punktem strategicznego planu ministerstwa komunikacji jest objęcie od 1 lipca 2018 roku systemem opłat wszystkich dróg krajowych na terenie Niemiec o łącznej długości 40 tys. kilometrów.
Opłaty za korzystanie z autostrad dla samochodów ciężarowych w Niemczech pobierane są od 2005 roku. Myto obowiązuje obecnie na wszystkich autostradach oraz na części dróg krajowych o łącznej długości 1000 kilometrów.
Dzięki planowanemu rozszerzeniu systemu opłat, do budżetu państwa ma wpłynąć - jak wynika z szacunków resortu komunikacji - dodatkowo dwa miliardy euro. W przyszłości rząd chce inwestować w rozbudowę infrastruktury rocznie 12 mld euro.
Jednym z powodów rozszerzenia systemu opłat jest - jak twierdzi ministerstwo komunikacji - konieczność obniżenia stawek za przejazd autostradą.
Obecnie kierowcy płacą średnio 17 eurocentów za kilometr (ok. 2,5 raza więcej niż w Polsce). Z ekspertyzy wykonanej na zlecenie resortu wynika, że opłaty są za wysokie i będą musiały zostać obniżone, co oznaczałoby spadek wpływów do budżetu państwa. Rocznie do kasy państwowej wpływa z tytułu opłat za autostrady 4,5 mld euro. Rozszerzenie listy kierowców zobowiązanych do płacenia za przejazd ma zneutralizować skutki obniżenia opłat.
Bawarska CSU, do której należy minister komunikacji Dobrindt, przeforsowała w negocjacjach koalicyjnych swój projekt wprowadzenia opłat dla kierowców samochodów osobowych z zagranicy. W wywiadzie dla "FAZ" minister podkreślił, że jest to "kwestia sprawiedliwości".
Dobrindt poinformował, że prowadzi rozmowy z Komisją Europejską oraz z przedstawicielami Austrii i Holandii, które zagroziły zaskarżeniem decyzji o opłatach. Berlin obawia się, że Bruksela może uznać myto obowiązujące tylko samochody zagraniczne za dyskryminację obcokrajowców.
Z Berlina Jacek Lepiarz