wp
piwo
06-02-2017 (12:40)

Niespodzianka dla piwoszy. Żywiec podnosi kaucję na butelki

Klientów kupujących piwo Żywiec, EB, Warkę lub Królewskie może czekać przy kasie nieprzyjemna niespodzianka. Producent tych trunków - Grupa Żywiec - podniósł kaucję za butelki. Ma to zachęcić ludzi do zwracania opróżnionych opakowań.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Niespodzianka dla piwoszy. Żywiec podnosi kaucję na butelki
(Fot: Andrzej Zbraniecki/EastNews)

Od lat kaucja za butelki doliczana do ceny zakupu była taka sama - 35 groszy. Jednak okazuje się, że osiedlowym sklepie doliczono nam do rachunku 50 groszy za butelkę. Sprzedawczyni wyjaśniła, że podwyżka wynika z decyzji producenta. Postanowiliśmy to sprawdzić.

Rzeczywiście, Grupa Żywiec podniosła kaucję. - Kaucja została podniesiona na wszystkie butelki zwrotne bez związku z marką piwa - mówi nam kierownik działu korporacyjnego w Grupie Żywiec Magdalena Brzezińska.

wp

- Wprowadziliśmy zmianę kaucji, aby przywrócić równowagę pomiędzy rzeczywistym kosztem, a ceną opakowania w punkcie sprzedaży. Dotychczasowa wysokość kaucji nie była zmieniana od lat 90-tych, a koszt nowych opakowań na rynku wzrósł w tym czasie znacznie - dodaje.

Producent ma nadzieję, że jeśli opłata za butelkę będzie większa, to więcej opakowań będzie do niego wracać. Nie bez znaczenia jest też aspekt ekologiczny - butelki, które wrócą do sklepu albo do skupu nie wylądują w lesie, na poboczu drogi, nie zostaną potłuczone na chodniku.

O różnicy między kosztami produkcji butelki a kaucją mówi się od lat. Szacuje się, że koszt wytworzenia jest dwukrotnie wyższy od kaucji. Były plany podniesienia kaucji nawet dwukrotnie, ale ostatecznie do tego nie doszło.

Producent nie wypowiada się, jaką kaucję ostatecznie zostawi w sklepie klient. - Jako producent nie ustalamy wysokości kaucji w punkcie sprzedaży. Ustalają ją detaliści. Nie ujawniamy informacji o wysokości kaucji dla naszych klientów bo to jest tajemnica handlowa - mówi Brzezińska.

wp

Poza piwem "Żywiec", które jest flagową marką producenta, Grupa sprzedaje także takie piwa jak Heineken, Desperados, Warka, Tatra, Strong i EB, a także marki regionalne: Królewskie (centralna Polska), Leżajsk (południowo-wschodnia Polska) i Specjal (północna Polska).

Statystyczny Polak wypija rocznie 98 litrów piwa. W Europie więcej od nas konsumują tylko Czesi, Niemcy i Austriacy, czyli tradycyjnie "piwne" narody. W 2015 r. polscy piwowarzy uwarzyli 40,8 mln hektolitrów tego trunku, co równa się 8 mld puszek lub butelek o pojemności 0,5 litra.

Polub WP Finanse
wp
wp
wp