Nowe linie kolejowe za pół miliarda złotych. Dojazd do Krakowa będzie dużo szybszy
Będą nowe połączenia kolejowe z Krakowa do Niepołomic i Olkusza. W poniedziałek przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego podpisali umowy na dwie linie kolejowe, warte w sumie ponad 500 milionów złotych.
Umowy w ramach rządowego programu Kolej Plus zostały podpisane w Niepołomicach. Obecny na miejscu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił, że efektem będzie przywrócenie połączenia kolejowego między Krakowem i Niepołomicami, które zostało zlikwidowane ponad 20 lat temu. Z kolei planowane połączenie Olkusza z Krakowem skróci podróż między tymi miastami o kilkanaście minut i będzie bezkonkurencyjne w stosunku do samochodowej komunikacji zbiorowej.
Jak zapowiedział minister, w Olkuszu w ramach inwestycji powstanie nowa bezkolizyjna łącznica wraz z przystankiem kolejowym. - Dziś trzeba poświęcić półtorej godziny na dojazd z Olkusza do Krakowa. Dzięki tej łącznicy przejazd potrwa 50 minut. W takim czasie można na co dzień dojeżdżać do pracy i na uczelnię. To przewidywalność transportowa buduje komfort zamieszkiwania poza dużymi aglomeracjami - mówił Adamczyk.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"To dalej polityka, a nie biznes". Ekspert o zamieszaniu wokół podwyżki cen biletów PKP Intercity
Jak podaje PKP PLK, inwestycja w Niepołomicach będzie mieć szacunkową wartość 324 mln zł. W jej ramach planowana jest budowa sześciu kilometrów jednotorowej linii kolejowej Podgrabie Wisła (linia kolejowa 95 Kraków Mydlniki - Podłęże) – Niepołomice Dworzec Autobusowy. Pociągi pojadą nią z prędkością do 80 km/h i zatrzymają się na trzech nowych przystankach: Niepołomice MAN, Niepołomice Boryczów, Niepołomice. Szacowany czas przejazdu z Niepołomic do centrum Krakowa to około 30 minut.
Koszt linii Kraków – Olkusz szacowany jest na ok. 217 mln zł. Projekt zakłada budowę czterech kilometrów dwutorowej i zelektryfikowanej łącznicy kolejowej Borowa Górka – Pieczyska na terenie Jaworzna, pomiędzy liniami kolejowymi nr 156 (Bukowno - Jaworzno Szczakowa) i 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Kraków Główny Osobowy). Dzięki inwestycji pociągi nie będą musiały zmieniać kierunku jazdy na stacji w Jaworznie Szczakowej. Przejazd ze stolicy Małopolski do Olkusza będzie krótszy o około kwadrans. Szybsze połączenie zyskają również mieszkańcy położonego na trasie Bukowna. Szacowany czas przejazdu na odcinku Olkusz - Bukowno - Kraków Główny to 52 min.
Tylu ludzi w pociągach nie było jeszcze nigdy
Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego, mówił, że region stawia na kolej - w ubiegłym roku frekwencja w połączeniach regionalnych była rekordowa i wyniosła 16,4 mln pasażerów. Dziennie na trasy wyjeżdżały 443 kursy. Smółka zaznaczył, że prace projektowe dotyczące nowych linii do Niepołomic i Olkusza będą poprzedzone szerokimi konsultacjami społecznymi, aby te "przedsięwzięcia były skrojone pod mieszkańców".
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapowiedział, że proces podpisywania umów z samorządami uczestniczącymi w programie Kolej Plus dobiega końca – wszystkie powinny zostać zawarte w ciągu 2-3 tygodni. - Program Kolej Plus to 34 projekty na liście podstawowej, a dziś podpisujemy 28. i 29. umowę, w piątek 30., więc zostają cztery. Mam nadzieję, ze za dwa-trzy tygodnie ten projekt będzie w pełni wdrożony - dodał.
Program wart ponad 13 mld zł
Na terenie województwa małopolskiego dotacje w ramach programu Kolej Plus do 2029 r. dostaną cztery inwestycje. Oprócz dwóch linii Niepołomic i Olkusza, jest też linia Kraków – Myślenice (projekt dokumentacyjny) i rewitalizacja linii kolejowych nr 108 i 110 na odcinku Gorlice – Jasło wraz z budową łącznicy pomiędzy tymi liniami (usprawnienie połączenia Kraków – Jasło). Łączna długość tych tras to 63 km. W skali całego kraju program obejmuje 34 inwestycje zgłoszone przez samorządy 11 województw. Projekty dotyczą budowy, odbudowy oraz projektowania 1,2 tys. km linii kolejowych.
Nowe szlaki kolejowe mają łączyć miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. W programie 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów. Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
W ubiegłym tygodniu przedstawiciele PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego podpisali umowy na rewitalizację i rozbudowę dolnośląskich linii kolejowych w ramach programu Kolej Plus. Pociągi osobowe znów pojadą do Bogatyni, Złotoryi i Jerzmanic-Zdroju.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj